تامين 7 ميليارد مترمكعب آب با قنات هاي کشور

ایران از 36 هزار و 888 رشته قنات فعال دارد که این قنات ها سالانه هفت میلیارد مترمکعب از آب های زیر زمینی را تخلیه می کند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، علی اصغر سمسار یزدی مدیر مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی گفت: بیشتر قنات ها در استان رضوی است و استان های خراسان جنوبی و اصفهان در مرتبه بعد قرار می گیرد.

به گفته وی، بیشترین آبدهی قنات ها نیز مربوط به استان اصفهان است و پس از آن استان های خراسان رضوی و فارس قرار دارد.

سمساریزدی تصریح کرد: استان هایی که در شرق و مرکز کشور قرار دارد، از قنات بهره مند است و استان هایی مانند خوزستان نیز که در غرب کشور قرار دارد، دارای قنات است ، اما شمار قنات ها در این استان ها اندک است.

سمسار یزدی گفت: در سال های اخیر، شماری قنات جدید با تلاش برخی از شرکت های آب و فاضلاب روستایی به منظور تأمین آب شرب و بهداشت جوامع روستایی حفر شده است که از آن جمله می توان به فعالیت های قابل توجه شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی صورت گرفته است، اشاره کرد.

وی در باره کیفیت آب قنات ها در مقایسه با آب های سطحی و سدها، گفت: دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، شماری قنات منتخب در سطح کشور معرفی کرده است که کیفیت آب آنها به طور مرتب در شرکت های آب منطقه ای اندازه گیری می شود.

به گفته وی، کیفیت آب قنات ها به ویژه قنات های کوهستانی و قنات هایی که از گسل ها تغذیه می شود، بسیار خوب و در حد آب شرب و بهداشت است.

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment