تاسیسات گازی در زلزله

مهندس یدالله حراتی

 

پایه یک تاسیسات مکانیکی؛ طراح و ناظر – مدیر گازی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، هرچند در سال‌های گذشته با تشکیل ستاد بحران و پدافند عامل و غیرعامل سعی و تلاش بر آن بود که تأثیرگذاری این جلسات و اقدامات انجام‌شده را در هنگام وقوع زلزله لمس نماییم.


حال وقتی صحبت از زلزله و ایمن‌سازی تاسیسات می‌شود به نظر انفجار تاسیسات گاز و آتش‌سوزی بیشتر از هر چیزی در اذهان عمومی تداعی می‌گردد.

 

هرچند گازرسانی قدمت تقریباً 50 ساله دارد ولی اکثر شهرها و روستاها طی دو الی 3 دهه گذشته گازرسانی شده‌اند؛ و تاکنون چندان مورد تست و آزمایش واقعی در برابر زلزله نشده و حال با توجه به زلزله کرمانشاه و زلزله 9.29 کرج و تهران و بررسی همه‌جانبه در تاسیسات گاز به نتایج مثمرثمری رسیده که مهم‌ترین آن‌ها ذکر می‌گردد:


الف- شبکه و انشعابات فشارقوی


در زلزله کرمانشاه ضمن آسیب‌شناسی دقیق در تاسیسات گاز مشخص گردید که در بخش انشعابات با فشار 60 پوندی که از طریق سه‌راهی (تی سرویس – سدل) از شبکه گاز منشعب می‌گردد. بیشترین آسیب در ناحیه TF (تبدیل فولادی به PE) و شکستگی نیپل رزوه‌ای قسمت شیر قفلی قبل از رگولاتور می‌باشد؛ که باید تغییرات کلی در بخش انشعاب گیری از شبکه گاز با طرح جدید و مقاوم در برابر زلزله اقدام فوری صورت گیرد.


ب- در بخش لول کشی داخلی فشار ضعیف


قبل از سال 1385 تمامی لوله‌کشی‌های داخلی ساختمان تحت نظارت شرکت ملی گاز در سراسر کشور به شکل روکار انجام می‌شد ولی همزمان با خصوصی‌سازی اصل 44 بخش بازرسی داخلی گاز ب سازمان نظام‌مهندسی واگذار گردید که مهندسان ناظر گاز به تبعیت از رعایت مقررات ملی ساختمان در بخش مبحث 17، لوله‌کشی توکار را نیز به شکل وسیع در تمامی ساختمان‌ها اجرا و نظارت و تائید کردند؛ که امروز با لرزش ساختمان‌ها امکان نشت گاز از اتصالات توکار و به دور از دید متصور می‌گردد که باید در این زمینه نیز بررسی علمی و مهندسی صورت گیرد.


ج- بخش ایمن‌سازی و پیشگیرانه


در این قسمت مستقیم به سراغ عملکرد شیرهای حساس به زلزله می‌رویم که ضمن بررسی‌های دقیق بسیاری از شیرهای ضد زلزله در زمین‌لرزه 5.2 ریشتری کرج و تهران عمل نکردند. در این بخش سازندگان باید در ساخت این ولوها دقت بیشتری نمایند.







انتهای خبر

تاسیساتزلزلهگازیادداشت
Comments (0)
Add Comment