بیمه کارگران ساختمانی پرونده ای که قرار است بسته شود

پرونده بیمه کارگران ساختمانی شاید تا پایان امسال با بیمه شدن 800 هزار کارگر بسته شود اتفاقی که اگر رخ دهد تحولی در زندگی این قشر جامعه پدید خواهد آورد.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  کارگران ساختمانی از جمله اقشار زحمت کش جامعه هستند که در سرد و گرم روزگار به کار در ساختمان های مردم مشغول هستند اما در همین روزهای کار، دغدغه پرداخت هزینه درمان، از کار افتادگی و معاش در سنین بازنشستگی یک لحظه آنان را رها نمی کند.

 

اکنون بنظر می رسد اتفاقاتی برای این قشر از جامعه در راه است. در زمان حاضر 800 هزار کارگر مشمول تعهدات تامین اجتماعی برای بیمه شدن قرار دارند که تا پایان سال گذشته 600 هزار نفر از این افراد تحت پوشش بیمه ساختمانی قرار گرفته اند.

 

طی سه ماهه اول امسال نیز 100 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه در آمدند و اکنون شمار بیمه شدگان به 700 هزار نفر رسیده است.

 

البته شرط بیمه شدن این کارگران داشتن کارت مهارت است و در تعهدات تامین اجتماعی نیز برای بیمه شدن کارگران فاقد این کارت و همچنین کارگران فصلی اشاره ای نشده است.

 

در زمان حاضر آمار دقیقی از کارگران ساختمانی فاقد کارت مهارت در دست نیست و همچنین برنامه ای نیز برای پوشش بیمه ای این افراد وجود ندارد.

 

 

 

**کارت مهارت کارگران ساختمانی چیست؟

 

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، کارگران ساختمانی فقط با دریافت کارت مهارت می توانند برای بیمه شدن در صندوق تامین اجتماعی ثبت نام کنند.

 

کارگران می توانند سالانه هشت بار در این آزمون ها ثبت نام و شرکت کنند و یکی از محورهای سئوالات نیز مباحث مربوط به ساختمان سازی است.

 

آزمون های کارگران ساختمانی هر 45 روز یک بار در کشور برگزار می شود و آنان در صورت کسب موفقیت می توانند کارت مهارت در رشته هایی که آزمون داده اند، دریافت کنند.

 

تاکنون 800 هزار کارگر ساختمانی برای دریافت کارت مهارت ثبت نام و در آزمون های این بخش شرکت کرده اند.

 

کارگرانی که این آزمون را با موفقیت پشت سرگذرانده اند،گواهینامه دریافت خواهند کرد و در فهرست بیمه به سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرند.

 

با اینحال هنوز بخشی از 800 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت از بیمه محروم هستند. از اوایل آذرماه امسال 50 هزار کارگر ساختمانی در اجرای مرحله دیگر این طرح برای بیمه شدن به شعب تامین اجتماعی در استان ها مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل داده اند.

 

اگر این تعداد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند تنها 50 هزار نفر دیگر از کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت فاقد بیمه در کشور وجود خواهند داشت.

 

در طرح بیمه کارگران ساختمان مشمولان می توانند خود و اعضای خانواده خود را بیمه کنند.

 

مسئولان تامین اجتماعی می گویند برنامه بیمه شدن50 هزار کارگر ساختمانی باقیمانده نیز به محض تامین اعتبار تا پایان امسال به مراکز استان ها ابلاغ خواهد شد.

 

به این ترتیب می توان امیدوار بود که برنامه تامین اجتماعی برای بیمه کردن 800 هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال 92 به سرانجام برسد.

 

کارگران ساختمانی که به هر دلیل تاکنون شانس این را نداشته اند که بتوانند خود و خانواده شان را بیمه کنند، حالا باید فرصت پیش آمده را غنیمت بشمارند و برای بیمه شدن به شعب بیمه تامین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنند.

 

**شرایط بیمه کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی خود و خانواده شان را بیمه کنند، اما برای این کار یک شرط مهم وجود دارد: فقط کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای باشند می توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

 

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید: براساس قانون بیمه کارگران ساختمانی، نرخ سهم بیمه پرداختی کارگران ساختمانی 7 درصد حداقل دستمزد است.

 

محمد حسن زدا می افزاید: آنچه فعلا قانون تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی تکلیف کرده است همان 800 هزار نفر است و اگر بیش از این تعداد کارگر ساختمانی بیمه نشده در کشور وجود داشته باشند، پس از اتمام کار بیمه این 800 هزار نفر، سازمان فنی و حرفه ای موظف است کارگران ساختمانی را که دارای کارت مهارت فنی هستند برای بیمه شدن به تامین اجتماعی معرفی کند.

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment