بیمه مهندسان به کجا رسید؟

درحالی قرار بود بیمه مهندسان ساختمان از اوایل امسال عملیاتی شود که بسیاری از مهندسان نسبت به پوشش‌ ناکافی و عدم حمایت مالی در مواقع بحرانی گلایه دارند.
به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان نهاد متولی امور مهندسی کشور، در سال های اخیر با چالش های جدی در زمینه تعیین تعرفه ها و پوشش بیمه ای مهندسان روبه‌رو بوده است. این مشکلات نه تنها بر کیفیت خدمات مهندسی تأثیر گذاشته، بلکه به نارضایتی گسترده ای در میان مهندسان و فعالان این حوزه منجر شده است.

یکی از نقاط ضعف بارز سازمان، عدم تعیین تعرفه های منطقی و متناسب با هزینه های واقعی خدمات مهندسی است. در حالی که هزینه های زندگی و فعالیت های حرفه ای به طور مداوم افزایش یافته، تعرفه های خدمات مهندسی همچنان در سطوح پایین باقی مانده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از مهندسان به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه های معیشتی، از ادامه فعالیت در این حوزه ناامید شوند.

علاوه بر این، وضعیت بیمه مهندسان نیز به شدت نگران کننده است. بسیاری از مهندسان از پوشش های بیمه ای ناکافی و عدم حمایت مالی در مواقع بحرانی گلایه دارند. این مسئله نه تنها به کاهش انگیزه و توانمندی های حرفه ای آنها منجر شده، بلکه می تواند به بحران های جدی تری در آینده دامن بزند.

علی رغم اعلام خبر تصویب بیمه تامین اجتماعی در مجلس و معرفی آن به عنوان دستاورد بزرگ برای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، اما این بیمه پس از مدت ها از زمان تصویب هنوز عملیاتی نشده و با توجه به بار مالی آن برای دولت احتمال عملیاتی شده آن در آینده نزدیک دور از ذهن است.

کاهش سهم مهندسان معمار در تعرفه خدمات مهندسی یکی دیگر از اتفاقات دوره اخیر بوده که اعتراض مهندسان معمار را به دنبال داشته است. از سوی دیگر مشکلات فراوان در سامانه سپامک باعث طولانی شدن فرآیند صدور و تمدید پروانه اشتغال مهندسان شده است از دیگر دغدغه های مجموعه نظام مهندسی ساختمان است.

از دیگر اقدامات نظام مهندسی ساختمان سامانه جامع معرفی شده که با داشتن مزیت های مدیریتی برای مراجع نظارتی اما برای جامعه مهندسی و مهندسان جوان جویای کار دستاوردی نداشته و بطور کلی از آلام آنان کاسته نخواهد شد.

ساختار کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان نیازمند بازنگری و اصلاحات اساسی است. عدم توجه به نیازهای واقعی جامعه مهندسی و عدم پاسخگویی به مشکلات موجود، نشان دهنده ضعف ساختاری و مدیریتی در این سازمان است. از این رو انتظار می رود مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع تر به این مسائل رسیدگی کنند و با اتخاذ تصمیمات مؤثر، شرایط بهتری را برای فعالیت حرفه ای مهندسان فراهم آورند.

چنانچه سازمان نظام مهندسی ساختمان نتواند به چالش های موجود پاسخگو باشد، ممکن است شاهد فرار مغزها و کاهش کیفیت خدمات مهندسی در کشور باشیم. این موضوع نه تنها به اعتبار سازمان آسیب می زند، بلکه تبعات منفی برای توسعه پایدار صنعت ساختمان به دنبال خواهد داشت.

آبان ماه سال قبل رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تشریح جزئیات بیمه مهندسان، گفت:‌ پس از تدوین آئین نامه اجرایی،‌ بیمه مهندسان از اوایل سال آینده اجرایی می شود.

حمزه شکیب با یادآوری تصویب بیمه مهندسان در کمیسیون تلفیق، گفته بود:‌ این مصوبه بر اساس ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی ساختمان بوده است. در این قانون آمده که ذی‌حسابان و مسئولان امور مالی موظف هستند در هنگام پرداخت مشاوران و پیمانکاران طرح های عمرانی کشور معادل ۲ در ۱۰۰۰ از دریافتی آن را کسر و شهرداری ها معادل یک در ۱۰۰۰ از هزینه ساخت واحد مسکونی با مساحت بیش از الگوی مصرف مسکن و واحدهای غیرانتفاعی را از سازندگان وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کنند.

وی افزود:‌ معادل ۱۰۰ درصد وجوه واریزی بر اساس ردیفی که به همین منظور در بودجه سنواتی پیش بینی می شود در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا صرف انجام مطالعات مقررات ملی ساختمان، امور کنترل ساختمان، اعتلای سازمان نظام مهندسی، کمک به سازمان های نظام مهندسی، برقراری دوره های آموزشی و … شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرده از محل واریزی این وجوه، ۲۰ درصد برای بیمه تامین اجتماعی مهندسان دولت پرداخت کند و هفت درصد را نیز مهندسان واریز کنند.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه آئین نامه اجرایی این مصوبه پس از تصویب در صحن علنی مجلس توسط وزارت راه و شهرسازی طی سه ماه تدوین خواهد شد، اضافه کرد:‌ سازمان نظام مهندسی یک جامعه ۶۰۰ هزار نفری است که حدود ۲۸ سال است که از فعالیت آن می گذرد. این خیلی در شان حاکمیت نیست که قشر مهندسان (۲٫۴ میلیون نفر با احتساب خانواده ها) تحت پوشش بیمه قرار نداشته باشند.

شکیب گفت: مخصوصاً اینکه یک قشر جوان داریم که تازه وارد این بخش شده اند و دولت‌ هم به دنبال ورود اینها به بازار کار است. بیمه مهندسان از قبل مطرح بود که محقق نشده بود، اما در دولت سیزدهم با ارتباطی که با کمیسیون عمران مجلس و جلسه با شخص رئیس مجلس خوشبختانه در حال اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه از اوایل سال آینده بیمه مهندسان اجرایی می شود، گفت: در بین جامعه ۶۰۰ هزار نفری مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، تعدادی کارمند دولت هستند که آنها مشکل بیمه ندارند. حق بیمه مهندسانی که در شرکت های خصوصی وابسته به سازمان های نظام مهندسی ساختمان مشغول به کار هستند، پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ هزار مهندس جوان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

بیمه مهندسانتعرفه خدمات مهندسیجامعه مهندسینظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment