بیش از 500شهر در آستانه تنش آبی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: 517 شهر در سطح کشور امسال در آستانه تنش آبی هستند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  حمیدرضا جانباز  در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: مشکلات آبی به دلیل کاهش ریزش نزولات آسمانی است.

 

وی گفت: متوسط بارش در هفت ماه پربارش سال آبی 92-93 از پنج درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب همچنین اظهارداشت:  کمبود بارش و کاهش روان آبها در کشور، رشد ناموزون جمعیت، افزایش حاشیه نشینی در شهرها، عدم انطباق طرحهای توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرحهای آمایش سرزمین  چالشهای مدیریت آب را جدی می کند.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت درآمد – هزینه و اقتصاد آب گفت: امسال که مزین به شعار  اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است باید به فرهنگ مدیریت مصرف و اقتصاد مقاومتی در سطح شرکتهای وزارت نیرو توجه ویژه ای شود.

 

جانباز همچنین اظهارداشت: موضوع جیره بندی آب و حفظ کیفیت آن از مهمترین خط قرمزهای وزارت نیرو است لذا در هر شرایطی باید کیفیت آب شرب در حد استاندارد حفظ شود.

 

وی در ادامه گفت: خشکسالی و چالشهای تامین آب در خراسان رضوی به مراتب سختتر از سایر نقاط کشور است زیرا به جز مشهد شش شهر در این استان با کمبود آبی 500 لیتر در ثانیه، در معرض تنش آبی هستند.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب افزود: تامین آب مشهد طرحی فراسازمانی است، مقوله تامین آب این شهر با توجه به کاهش آورد رودخانه هریرود و آب سد دوستی موضوعی پیچیده و نیازمند بررسی و برنامه ریزی دقیق می باشد.

 

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به تشکیل ستاد تامین آب شرب مشهد در استانداری گفت: تاکنون 70 مصوبه در خصوص تامین آب شرب مشهد در این ستاد به تصویب رسیده است.

 

 محمدحسن واحدی افزود: هم اینک با کمبود حدود 12 درصدی آب در مشهد مواجهیم که این چالش آبی جز با مدیریت جهادی و استفاده از تمام ظرفیتها قابل حل نیست.

 

وی در پایان اظهارداشت: مشکل تامین و توزیع آب شرب مشهد مشکلی ملی است لذا طرح اضطراری تامین آب مشهد  در استانداری خراسان رضوی تهیه و به امضای رییس سازمان مدیریت بحران کشور رسیده است.

پایان پیام/.

 

 

 

نظام مهندسی،مهندس، مکانیک، آموزشگاه، کتاب، تاسیسات،ساختمان، کاشانه، کارگران، طرح،
Comments (0)
Add Comment