بیش از نیمی بیمارستانهای کشور ناامن هستند

حسن مقدمی گفت: در مواقع بحران یکی از ضروری‌ترین ابزار مدیریت، بیمارستان‌ها هستند در حالی که ۶۰ درصد بیمارستان‌های کشور در برابر حوادث طبیعی مقاوم نیستند.  

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حسن قدمی  در دومین همایش ملی سلامت مردان با محوریت حوادث و بلایای در کمین که با حضور مسئولان استانی و کشوری، فرهیختگان و اورولوژیست‌های کشور در تالار چمران بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوادثی که بر اثر آنها قشر عظیمی آسیب می‌بینند و رفع مشکلات ناشی از آن نیاز به اقدامات سریع و فوری داشته باشد، بحران تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور که از 42 حادثه در دنیا 31 حادثه آن در کشور ما سابقه داشته است، زلزله و سیل از عمده حوادث کشور محسوب می‌شوند.

 

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در رابطه با زلزله، آسیب‌پذیری کشور بسیار بالا است، گفت: تلفات ما نیز با توجه به جمعیت کشور، بیشتر از جاهای دیگر دنیا بوده است.

 

وی با بیان اینکه چگونگی ارائه خدمات درمانی و پزشکی یکی از موارد مهم در مدیریت بحران و حوادث طبیعی است، افزود: در زلزله اخیر بوشهر 8 نفر به دلیل عدم رعایت اصول فنی در جابجایی افراد حادثه‌دیده، قطع نخاع شدند.

 

قدمی از دیگر مسائل مهم در مدیریت بحران به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: مقاوم نبودن بیمارستان‌ها در حوادث طبیعی یکی از مشکلات ما در کشور است چرا که 60 درصد بیمارستان‌های ما مقاوم نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث در ایران در بخش روستایی بوده و تنها حادثه شهری، زلزله بم است، گفت: اگر زلزله‌ای با 5 تا 6 ریشتر واقع شود مهم‌ترین قسمت کاری مدیریت بحران ارائه خدمات پزشکی و درمانی است که ما در این رابطه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ساخت‌وسازهای جدید در کشور مقاومت لازم را در برابر حوادث طبیعی به دلیل عدم نظارت بر ساخت و سازها ندارند، گفت: در زلزله آذربایجان شرقی، بیمارستان‌های نوساز دچار تخریب زیادی شده بود و حتی بیمارستان برازجان که خردادماه 92 افتتاح شده بود نیز تخریب شد.

 

وی ادامه داد: بسیاری از بیمارستان‌های ما در تهران که روی کاغذ با زلزله 8 ریشتر هم مقاوم هستند در مقابل زلزله 5 ریشتری فرو خواهند ریخت لدا در بحث مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها باید توجه کنیم.

 

وی تصریح کرد: مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که اقلام غیرسازه‌ای بیمارستان‌ها نیز در زلزله جابجا نشوند.

 

معاون وزیر کشور ادامه داد: تهران و اکثر شهرهای بزرگ روی گسل زلزله قرار دارند لذا ما باید برای پیشگیری از عواقب حوادث طبیعی به مسائل پیشگیرانه توجه بیشتری داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه هزینه پیشگیری یک‌دهم هزینه مقابله است، گفت: بسیاری از حوادث ناشی از سیل در کشور به دلیل سهل‌انگاری ایجاد می‌شود چرا که در ایران در رودخانه‌ها مسیل‌سازی نشده و در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود و ما دچار حادثه‌هایی جبران‌ناپذیر می‌شویم.

 

قدمی در خاتمه در رابطه با بیمه حوادث گفت: درصدد اجباری کردن بیمه حوادث هستیم زیرا بیمه حوادث می‌تواند رافع مشکلات مردم در حوادث طبیعی باشد و تاکنون این مسئله در سه استان اجباری شده است.

 

پایان پیام/.

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment