بُرد یا باخت با کارت بنزین در انتخابات

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: افزایش تورم، گرانی و سختی معیشت از جمله چالش های دولت های اخیر است که کاندیداهای انتخابات همواره از آن به عنوان شعارهای تبلیغاتی و در اظهارنظر انتخاباتی بهره می جویند، هر چند کمی بعد به وادی فراموشی سپرده می شود. قیمت بنزین هم یکی از کارت های مهم نامزدهای انتخابات در دوره های مختلف شمرده می شود که با توجه به تاثیر مستقیم آن بر دیگر حوزه های معیشتی و اقتصادی و تورم، کاندیداها همواره سعی کرده اند ضمن بهره جستن از آن در برای جذب آراء، با احتیاط درباره آن اظهارنظر کنند. چرا که تجربه افزایش قیمت بنزین ناگهانی و تبعات آن در نتیجه اعتراض های مردمی و … هنوز از اذهان پاک نشده است.
انتخابات زودهنگام و دستان خالی از برنامه نامزدها
«قیمت بنزین» کارت برنده ای در اختیار نامزدها تلقی می شود که البته میتواند به مثابه پوست خربزه ای باعث سِکندری خوردن آنها در دایره رقابت ها شود. عدم افزایش قیمت بنزین پس از اعتراض مردمی به افزایش قیمت بنزین، با وجود تسلسل زنجیره گرانی در همه اقلام خوراکی و خوراکی، نگرانی هایی را ایجاد کرده که به زعم برخی از کارشناسان افزایش قیمت بنزین را ضروری می سازد، اما مسئولان با پرهیز از این رویکرد همچنان سعی دارند با اجرای طرح های مختلف و کاهش سهمیه بنزین و حذف احتمالی کارت های جایگاه و … و زمزمه های گاه و بیگاه وضعیت نامناسب تامین بنزین مورد نیاز کشور و ضرورت واردات و از دست دادن منابع ارزی برای واردات بنزین، وضعیت عمومی جامعه را برای عملی ساختن گران کردن بنزین محک بزنند. این روزهای در بازار داغ وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری، پاسخ نامزدهای ریاست جمهوری به چگونگی برنامه های شش کاندید حال حاضر درباره بنزین فرصتی مناسب برای برجسته کردن نامزدهاست تا بابهره از آن یا طرف مقابل را به چالش بکشانند یا خود را برجسته کنند، هر چند با توجه به نیمه تمام ماندن دوره ریاست جمهوری رئیسی و برگزاری انتخابات زودتر از موعد، فرصت تدوین برنامه ریزی جامع و منسجم در حوزه های مختلف اقتصادی و … را از نامزدها گرفت، اما همچنان شاهد اظهارنظرها و وعده های آنچنانی از برخی نامزدهای انتخاباتی  در بالاترین مرتبه مسئولیت های بدنه دولت یا مجلس هستیم که همگان شگفت زده در این اندیشه هستند که مگر تاکنون این افراد فرصتی برای بیان طرح ها و برنامه های خود در حوزه فعالیت پیش از نامزدی خود نداشتند؟ یا بستر و زیرساخت ها به ناگهان قرار بر تغییر دارند که آن هم البته در گرو برگزیده شدن فلان نامزد انتخاباتی است؟
بنزین روی میز نامزدهای انتخاباتی / افزایش قیمت بنزین مشروط
پزشکیان در باره بنزین مدافع طرح تخصیص یارانه بنزین برای همه حتی افراد فاقد خودروست و معتقد است؛ این افراد با دریافت این سهمیه و فروش آن در بازار آزاد می‌توانند تا حدودی فشار تورم را بر زندگی خود کمتر کنند. پزشکیان درباره یارانه بنزین می‌گوید: افرادی که ماشین دارند ماهیانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین از دولت دریافت می‌کنند، اما افرادی که خودروی شخصی ندارند از این یارانه محروم هستند؛ در حالی‌که اثر تورمی این یارانه برای همه مردم یکسان است. پزشکیان برنامه خود را این‌گونه شرح می‌دهد: اعتقاد من این است که قیمت بنزین واقعی شود. اما برای اینکه اقشار مردم آسیب نبینند، به هر فرد سهم مثلا ۲۰ لیتر ۲۰ هزار تومانی بدهیم. بنزین را باید به قیمت بازار آزاد یعنی ۲۰ هزار تومان و به‌صورت سهمیه‌بندی‌شده دهیم. در صورت عدم مصرف، شهروند بتواند در بازار آزاد بفروشد. اگر یک فرد روستایی ماهی ۲۰ لیتر بنزین داشته باشد، می‌تواند بنزینش را به قیمت ۲۰ هزار تومان و مجموع ۴۰۰ هزار تومان بفروشد و اگر خانواده‌ای پنج‌نفره داشته باشد ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. وی تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین را تصمیم مشترک سران سه قوه دانسته و این احتمال را ممکن می‌داند.
بهینه سازی مصرف سوخت با تعامل دولت و مردم
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز بر این باور است که با شراکت مردم در سهیم شدن از بهینه سازی مصرف انرژی می توان به مصرف مناسب این سرمایه ملی امیدوار بود . به گفته او، راه بهینه‌سازی مصرف سوخت بالابردن قیمت‌ها نیست. راه‌های دیگری وجود دارد. این سرمایه توسط مردم و دولت و بخش خصوصی باید بهینه شود. اگر همه از آن بهره ببریم، این ۱۰۰ میلیارد دلار ناشی از هدررفت روزانه ۳.۵ بشکه نفت در کشور سرمایه ملی ما می‌شود. برای انجام این کار نیاز است بخش خصوصی و دولتی کنار هم بنشینند، نه اینکه با هم بجنگند و یکدیگر را رقیب خود بدانند.
تمرکز بر طرح ناتمام یارانه بنزین برای همه
سعید جلیلی نیز بهره مند نشدن برخی از افراد فاقد خودرو از یارانه بنزین را عین بی عدالتی می داند و معتقد است؛ چرا کسی که دارای چندین خودرواست، از منابع یارانه ای بیشتری بهره مند باشد و افراد فاقد خودرو سهمی از این میان نبرند؟ به اعتقاد وی هر ایرانی باید با هر کد ملی از یارانه بنزین بهره مند شوند و در قالب طرحی که وی آن را طرح وان نامیده است، باید عدالت در حوزه بنزی اجرایی شود ، هر چند او هیچ اشاره به قصد خود برای افزایش قیمت بنزین نداشت و بدیهی است باید در انتظار ماند تا اظهار نظر شفاف وی در این خصوص اعلام شود.
انتخاباتبنزین و انتخاباتتبلیغات انتخابات دولت چهاردهمدولت چهاردهم
Comments (0)
Add Comment