بوی ماه مهر و زنگ بخاری های فرسوده!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: هر ساله با وجود وعده تعویض بخاری ها و کولرهای گازی غیراستاندارد و پرمصرف اقدامی جدی و گسترده صورت نمی گیرد. از سوی دیگر بخاری های فرسوده گازی و گاهی نفتی جان دانش آموزان در مدارس را تهدید کرده و علاوه بر این آتش بر مصرف انرژی می زند و مسئولان نیز ناظر و دغدغه مند نظاره گر هستند و وعده بهینه سازی مصرف انرژی از هر سال به سال دیگر می افتد . از سوی دیگر کارشناسان معتقدند؛ عایق سازی در پروسه های ساخت و ساز مقوله ای فراموش شده است که سهم عمده ای در کاهش مصرف انرژی همزمان با بحران سراسری انرژی دارد .
امنیت دانش آموزان و بخاری های فرسوده
همایون ابراهیمی دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران در این باره  گفت:   بهینه سازی مصرف انرژی در سراسر دنیا رویکردی است که همگان سعی دارند با استفاده از وسایل و تجهیزات به روز شده یا روی آوردن به سبک های ساخت و ساز با هدف کاهش مصرف انرژی در مسیر مصرف انرژی های نو و رعایت شاخص های زیست محیطی گام بردارند و ایران نیز قطعاً نباید از این قافله عقب بماند. بدیهی است مراکز و اماکن عمومی مانند مدارس و محل های کار از جمله گزینه هایی به شمار می روند که مسئولان ذیربط در صدد هستند تا با به کارگیری سامانه ها و ابزارهای مناسب میزان مصرف انرژی را رصد کرده و از سوی دیگر با تجهیزاتی با میزان مصرف انرژی، به حل بحران انرژی در قالب های مختلف کمک کنند.
او  با اشاره به فصل بازگشایی مدارس گفت: آغاز سال تحصیلی و سرد شدن هوا و استفاده از تجهیزات گرمایشی فرصتی است که تا با نگاهی نو، با استفاده از تجهیزات استاندارد  هم میزان مصرف انرژی را کاهش داده و هم امنیت دانش آموزان در محل تحصیل را تامین کنیم . بدیهی است تحقق این امر پیش از هر چیز نیاز به فرهنگسازی دارد تا ذهنیت بی اهمیتی میزان مصرف انرژی در مراکز عمومی مانند مدارس را تبدیل به فرهنگ مصرف بهینه انرژی کنیم  و درگام بعدی اقدام به عایق سازی مدارس و فضاهای عمومی به منظور مقابله با هدررفت انرژی کنیم . در حال حاضر مهندسان تاسیسات در حوزه ساخت و ساز با دقت و اهتمام بیشتری نسبت به نصب تجهیزات سرمایشی – گرمایشی  مناسب و به روزشده و استاندارد می کنند و با نصب سامانه هایی می توانند با رصد میزان مصرف انرژی هشدارهای لازم را به کاربران بدهند تا خود با مدیریت مطلوب میزان مصرف انرژی را متعادل نگه دارند.
بهینه سازی مصرف انرژی و ضرورت حذف بخاری های نفتی
ابراهیمی اضافه کرد: تعویض وسایل پرمصرف انرژی ( برق یا گاز و …) در مدارس در دستور کار مسئولان قرار دارد و از این رو حذف بخاری های نفتی همزمان با آغاز فصل مدارس و نصب تجهیزات گرمایشی کم مصرف و استاندارد نیاز به نظارت بیشتری از سوی مسئولان در مدارس دارد ، چرا که کاهش میزان مصرف انرژی در این اماکن  سهم عمده ای در صرفه جویی گاز به ویژه در فصول سرد سال دارند ومی تواند ایران را همچون دیگر کشورها که درگیر بحران انرژی هستند، نجات دهد.
این کارشناس مسئول توضیح داد: عایق بندی های فضاهای مسکونی، اداری و ساختمان ها در حال حاضر زیاد استاندارد نیستند و این کار نیاز به نظارت و بازرسی مسئولان ذیربط در اتحادیه و حوزه های مرتبط دارد تا با ممانعت از به هدررفتن انرژی بتوانیم به طور مطلوب با تغییرات اقلیمی خود را سازگار کنیم و صرفه جویی ریالی و ارزی مناسبی برای خود به ارمغان آوریم .
تجهیزات گرمایشی و ضرورت استانداردسازی
ابراهیمی با تاکید بر اهمیت به کارگیری تجهیزات گرمایشی مناسب در مدارس گفت:  انتشار اخبار گاه و بیگاه وقوع حوادث ناشی از به کارگیری بخاری های نفت سوز یا گازسوز غیراستاندارد در مدارس موجب تعجب و تاسف می شود . در حالی که بسیار مطلوب است تا  با اجرای طرح هایی مانند تعویض بخاری های فرسوده در مدارس با بخاری های نو و کم مصرف، با حمایت های دولتی مانند طرح تعویض کولرهای پرمصرف با مدل های جدید با مصرف بهینه، با تامین امنیت مالی – جانی دانش آموزان و ادارات فرصت حمایت از سوخت های پاک را نیز در کشور مهیا سازیم
بخاری های غیراستانداردبخاری های فرسودهبخاری های گازیبهینه سازی مصرف انرژی
Comments (0)
Add Comment