بومی سازی لایروبی واترجت

به گزارش تاسیسات نیوز، لایروبی عبارت است از استخراج یا جا به جایی خاک لایروبییا سنگ در بستر دریا,رودخانه ، بنادر و ….. به طور معمول فعالیت های لایروبی به دو صورت انجام می شود ، لایروبی احداث که برای بار اول انجام می شود و لایروبی به منظور نگهداری که به دو شکل ادواری و منظم است.





لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه ها و یا دریاچه ها و یا حوضچه بنادر ، پر کردن گودی ها در زیر آب یا خشکی ، جایگزینی مواد با کیفیت خوب و مناسب به جای مواد ضعیف در زیر آب.





مثلا در ساختمان و ابنیه برای فوندانسیون و احیاء با مواد مناسب و مهمتر از همه توسعه محیط زیست ، استخراج مواد تمیز و قرار دادن روی مواد آلوده به عنوان لایه پوشاننده از آلاینده ها استفاده می شود. زیستگاه هایی وجود دارند که به منظور استخراج و قرار دادن ، مناسب و مساعدتر از زیستگاه هایی مانند زمین های در معرض جزر و مد مداوم کنار ساحل هستند.





در بسیاری از نقاط جهان شن و ماسه و لای حاصل از لایروبی ، در آبادسازی و ترمیم نواحی احداث ساحل جزایر مصنوعی و یا ساخت موج شکن ، مورد استفاده قرار می گیرد. استخراج این مواد می تواند توسط لایروب لنگری و یا لایروب کششی انجام شود.





در حالت لایروب لنگری لایروب در نقطه مناسب لنگر انداخته و به وسیله لوله کانال هایی به عمق ۲۰ متر و قطر ۷۵ متر حفر می کند. پس با استفاده از نیروی مکش (ساکشن) شن و ماسه و لای وارد لایروب می شود. اما در نوع دوم که لایروب کششی است شن و ریگ های اضافی و لای به بستر دریا برگشت می یابد. در مجموع آن چه حائز اهمیت است برای به حداقل رساندن اثرات زیان آور زیست محیطی و نیز به منظور دستیابی به بیشترین کارایی و بازده در عملیات لایروبی ، توجه به پارامترهای زیست محیطی تا حد زیادی موثر می باشد. باید عملیات لایروبی که گستردگی زیادی در منطقه دارد و تاثیرات زیست محیطی متفاوت نظیر خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و فیزیولوژیکی را دارد ، بررسی شود.

 

 

 

مزایای لایروبی



یکی از مزایای مهم لایروبی افزایش مواد مغذی آب در طی پاشیده شدن آب بر سطح دریا است که موجب افزایش فیتوپلانکتون ها و رشد جلبک ها می شود.





مورد دوم طی انجام عملیات لایروبی در بنادر ، علی الخصوص بنادر ماهیگیری ، لنگرگاه ها و کانال ها ، باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه در لنگرگاه های حمل مواد نفتی ایجاد می شود. فلزات سنگین از جمله کادمیوم و نیکل ، ناشی از بقایای تخلیه مواد نفتی است که جذب رسوبات دانه ریز می شوند و در حین انجام عملیات لایروبی در داخل آب به صورت معلق در می آیند. این مواد با گذشت زمان به وسیله آب رقیق شده و از غلظت آنها کاسته خواهد شد. ماهیت این مواد بسته به محل لایروبی تا حد زیادی متفاوت است.





محققان دانشگاه جامع علمی کاربردی دستگاهی را برای لایروبی به روش جدید در نمایشگاه هفته پژوهش امسال ارائه کردند. حورا کاشانی، مجری طرح لایروبی به روش واترجت گفت: تاکنون عمل لایروبی از روش‌هایی انجام می‌شد که هزینه و انرژی زیادی نیاز داشت؛ ولی دستگاه لایروبی که ما طراحی کردیم، عمل لایروبی را از طریق واترجت انجام می‌دهد. وی افزود: در این طرح روشی ارائه شده که مشکل کنده شدن راحت رسوب از کف سد و نیز بازدهی پایین مکش رسوب را رفع می‌کند.

 

 

 

 

کاشانی اظهار کرد: این سیستم دارای دو نازل، دو پمپ و لوله و اتصالات است که روی کارگاه شناور قرار می‌گیرند و عملیات لایروبی با استفاده از دو نازل صورت می‌گیرد که نازل کوچک‎تر آب را با قدرت زیاد به لایه‌ها می‌زند و سبب اغتشاش شدید لایه‌ها می‌شود. وی اضافه کرد: همچنین نازل بزرگ‎تر لایه‌های جدا شده از سطح را مکش کرده و با استفاده از لوله‌های انتقال به حوضچه جمع‌آوری رسوبات منتقل می‌کند. کاشانی با اشاره به وجه تمایز این سیستم نسبت به دستگاه‌های لایروبی قبلی گفت: این اختراع عمل لایروبی را از طریق سیستم واترجت انجام می‌دهد و سیستم مکش همزمان برای جمع‌آوری لایه‌ها عمل می‌کند و بازدهی لایروبی افزایش می‌یابد. این اختراع با عنوان دستگاه لایروبی به روش واترجت جهت کنده شدن راحت رسوب از کف سدها و افزایش مکش رسوب، به شماره ۸۶۳۲۸ تحت مالکیت آقامحمد جدا و حورا کاشانی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.







انتهای خبر

تاسیساتتحقیقدانشگاهلایروبی
Comments (0)
Add Comment