ارجاع کار عادلانه سهم فراموش شده مهندسان

به گزارش تاسیسات نیوز، جمعی از مهندسان نظام مهندسی کشور درخواست توزیع عادلانه و سامانه‌ای شدن ارجاع کار طراحی نقشه‌های ساختمانی را خواستار شدند.
این گزارش حاکی است؛ این گروه از مهندسان خطاب به وزیر راه و شهرسازی مکتوب کردند:

بسمه‌تعالی

وزیر محترم راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر بذرپاش

با عرض سلام و احترام،

به استحضار می‌رساند جامعه مهندسی کشور با مشکلات عدیده زیادی مواجه بوده که ازجمله آن‌ها مشکلات کار و فعّالیّت در حوزه طراحی و تهیه نقشه‌های ساختمانی است. به‌طوری‌ که در اغلب شهرها و مناطق مختلف کشور، عده‌ای از مهندسان ذی‌نفوذ و ذی‌نفع که در نهادهای کلیدی و مرتبط مانند فرمانداری‌ها، ادارات مسکن و شهرسازی، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و علی‌الخصوص شهرداری‌ها شاغل و صاحب موقعیت هستند اقدام به تشکیل باند مخفی و فاسد در زمینه جذب پرونده‌ها و طراحی نقشه‌های ساختمانی با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خویش و دادن وعده و وعید به مالکان و صاحب‌کاران مبنی بر حل موارد تخلفات ساختمانی، تخفیف جرائم تخلفات ساختمانی و یا چشم‌پوشی از برخی تخلفات و ایرادات اجرایی نموده و اغلب پرونده‌ها و نقشه‌های ساختمانی را خودشان جذب و طراحی می‌کنند و این قضیه در این برهه زمانی حساس که مشکلات اقتصادی، تورّم و بیکاری گریبان‌گیر اکثریت شغل‌ها و اصناف کشور است، عملاً موجب بیکاری و نارضایتی اکثریت مهندسانی شده که ازلحاظ معیشتی و کاری در مضیقه افتاده و حقوقشان ضایع می‌شود.
قانون تعارض منافع هم به شکل صحیح در اکثریت شهرها اجرا نمی‌شود و اگر هم درجایی اجرا شود و مانع فعالیت مهندسین دارای پروانه اشتغال مشمول تعارض منافع گردد، باز تأثیر بسزایی در قضیه مذکور نخواهد داشت چراکه این افراد با باندی که تشکیل داده‌اند اگر از پروانه اشتغال خود هم استفاده نکنند باز با اخذ درصد و مبالغی پرونده‌ها را به سمت دفاتر و مهندسان معینی سوق می‌دهند. این مسئله قابل‌استعلام از سازمان‌های نظام‌مهندسی (بررسی کارکردهای مهندسان طراح) و از متقاضیان منصف است. چنانچه پیگیری گردد، مشخص خواهد شد که اکثر طراحی نقشه‌ها محدود به چند دفتر معدود و مشخصی می‌گردد.

لذا امضاکنندگان ذیل به‌عنوان جمعی از مهندسان طراح از جنابعالی تقاضا داریم برای اجرای عدالت و تحقق مساوات و توزیع عادلانه کار بین تمامی مهندسان طراح، ارجاع کار طراحی هم همانند کار نظارت از طریق سامانه ارجاع کار فعلی انجام پذیرد. بدین‌ترتیب که دستور تهیه نقشه، از مراجع صدور پروانه و شهرداری‌ها به نظام‌مهندسی ارسال‌ شده و با توجه به ظرفیت اشتغال و درصد مانده مهندسان، اقدام به معرفی مهندسان طراح در رشته‌های مختلف از طریق سامانه صورت گیرد تا حق هیچ مهندسی تضییع نگشته و همه مهندسان بتوانند برای تأمین معیشت خانواده خود بدون دغدغه و در محیط عادلانه کار و فعالیت نمایند.

با آرزوی توفیق، از توجه و حسن نیت شما کمال تشکر را داریم.

ارجاع کار نظام مهندسیسامانه ای شدن ارجاع کارنظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment