بهره‌برداری از شیشه‌های پنجره برای تولید برق در استرالیا

مسؤولان یکی از شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های خورشیدی شیشه‌ای اعلام کردند که با فناوری جدید آنها می‌توان از شیشه‌های پنجره برای تولید برق استفاده کرد. این فناوری پارادایمی در استفاده از شیشه به منظور تولید برق است.
به گزارش تاسیسات نیوز، این شرکت به تازگی گفته است که ۱۰ متر مربع از شیشه آنها تقریباً ۱٫۳۵ کیلووات ساعت (kWh) انرژی پاک در روز تولید می‌کند. در نقطه‌ای از شهر پرث در غرب استرالیا، این شرکت پروژه‌هایی را اجرا کرده است که در آنها ۱۸ پنجره موفق به تولید ۶۰۵ کیلووات ساعت شده است. این شرکت می‌گوید اگرچه فناوری آن  نسبت به پنل‌های خورشیدی رایج به فضای نصب بیشتری نیاز دارد، اما در مجموع عملکرد سلول‌های خورشیدی آنها بیشتر است و در مدت یک سال برق بیشتری تولید می‌کند. براساس مطالعات انجام شده، دو سال بعد از نصب تجهیزات این شرکت، ۴۰ درصد از هزینه‌های انجام شده، باز می‌گردند. در واقع بعد از دوسال، نزدیک به نیمی از هزینه‌های صرف شده برای این فناوری باز خواهند گشت.
این فناوری به واحد لعاب یکپارچه (IGU) شهرت دارد. در سلول‌های خورشیدی این شرکت، این لعاب یکپارچه در لبه‌های هر واحد قرار گرفته است. این واحدها شامل یک لایه درونی حاوی نانوذرات و روکش انتخابی طیفی بر روی سطح خارجی خود بوده که باعث می‌شود بخش اعظم نور از آن عبور کند، اما نور مادون قرمز و ماوراء بنفش (UV) را به لبه IGU هدایت کند که در آنجا توسط سلول‌های خورشیدی برداشت می‌شود.
به نقل از ستاد نانو، کلیفتون اسمیت از مدیران بخش توسعه کسب و کار شرکت کیلیِر ویو تکنولوژیز(ClearVue Technologies) می‌گوید: سال‌هاست که در مورد راه حل شیشه‌های خورشیدی صحبت شده است، اما تاکنون، شیشه خورشیدی در یک محیط واقعی برای مطالعه گسترده مورد آزمایش قرار نگرفته است. نصب و بهره‌برداری طولانی مدت این شیشه‌ها نشان داده است که برداشت انرژی خورشیدی از فناوری لعاب خورشیدی شرکت کلیروو تکنولوژیز نه تنها در سطوح عمودی امکان‌پذیر است، بلکه در تمام فصول سال نیز مؤثر است. نتایج بسته به نحوه استفاده از انرژی برای هر ساختمان متفاوت خواهد بود.
کلیر ویو تکنولوژیز قصد دارد نانوذرات را در داخل شرکت تولید کرده و قابلیت تولید نقاط کوانتومی را برای استفاده در لایه‌های شفاف که در حال حاضر در اکثر محصولات نهایی این شرکت استفاده می‌شود، ایجاد کند.
شیشه و تولید برقپنجره و تولید برق
Comments (0)
Add Comment