بهترین کولرهای گازی در مناطق گرمسیری کدامند؟

تاسیسات نیوز: اگر به فکر خرید بهترین مدل کولر گازی برای مناطق گرمسیری هستید، بهتر است به قدرت و عملکرد کولر بیشتر توجه کنید. افرادی که در مناطق گرم و شرجی ایران زندگی می‌کنند، تجربه زندگی در هوای بسیار گرم را دارند. گاهی اوقات گرمای هوا در این شهرها به اندازه‌ای است که یک پنل کولر گازی پاسخگو نیست و هوا را خنک نمی‌کند. در این شرایط، بهتر است در هرکدام از اتاق‌های خانه، پنل جداگانه‌ای را نصب کنید تا هوای خانه کاملاً خنک شود.
اما در هنگام انتخاب کولر گازی برای شهرهای گرم و شرجی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ به یاد داشته باشید که کولر گازی مناسب برای مناطق گرمسیری، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
۱- عملکرد قدرتمند در دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد
گاهی اوقات دمای هوا در شهرهایی مانند خوزستان، اهواز، آبادان و… به حدود ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. به همین دلیل کولر گازی مناطق گرمسیر، باید عملکرد خوبی در هوای بسیار گرم داشته باشد و با مصرف حداقل انرژی، کار خنک کردن هوای محیط را به‌درستی انجام دهد.
۲- وجود موتور سنگین در کولر گازی
در کولرهای گازی، دو مدل موتور سنگین و موتور سبک وجود دارد. نوع موتور کولر گازی، روی قیمت و قدرت دستگاه تاثیر می‌گذارد. عملکرد کولرهای گازی موتور سنگین بهتر است و قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارند. بنابراین بهتر است در شهرهای گرم مانند کرمان، یزد، شیراز و شهرهای جنوبی ایران، از کولر گازی موتور سنگین استفاده کرد. برندهای ال جی، اجنرال و گری از جمله بهترین برندهای تولیدکننده کولر گازی با موتور سنگین هستند.
۳- وجود کمپرسور قدرتمند در کولر گازی
در مقاله معرفی اجزای کولر گازی، به شما توضیح دادیم که کمپرسور، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر است که کار فشرده کردن گاز مبرد را انجام می‌دهد و این گاز پرفشار را به سمت کندانسور می‌فرستد. از سه مدل کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرال در کولرهای گازی استفاده می‌شود. در شرایط آب‌وهوایی گرم و شرجی، قدرت خنک‌کنندگی کمپرسور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
کمپرسورهای پیستونی، سنگین و پرحجم هستند و با لرزش و سروصدای زیاد کار می‌کنند؛ اما قدرت بیشتری نیز دارند و در مدت زمان کوتاه، تمام محیط خانه را خنک می‌کنند. به دلیل قدرت بالای این کمپرسورها، از آنها برای ساخت کولرهای گازی مناطق گرمسیری استفاده می‌شود.
کمپرسور اسکرال، نیز قدرتمند است؛ اما نسبت به کمپرسور پیستونی قدرت کمتری دارند. میزان اصطکاک کمپرسورهای روتاری کمتر است، وزن سبکی دارند و با سروصدای کمتری کار می‌کنند.
امروزه انواع کولرهای گازی با سه کلاس آب و هوایی مختلف یعنی T2 ، T1 و T3 ساخته می‌شوند. تفاوت این کولرها، به دلیل تفاوت قدرت کمپرسورهای آنها است. کولر گازی با کلاس آب و هوایی T1 برای مناطق سردسیر و کوهستانی مناسب است و در شهرهای تبریز، آذربایجان، کردستان، بانه و… استفاده می‌شود. اما کولر گازی با کمپرسور T2 برای مناطق گرم و خشک مانند تهران، کرج، اصفهان و قم مناسب است. کولرهای گازی با کمپرسور T3 برای آب و هوای گرمسیری و شرجی مانند اهواز، خوزستان، آبادان، بندرعباس و جزیره کیش مناسب هستند.
در شهرهای گرم و شرجی ایران مانند هرمزگان و آبادان، از کولر گازی با کمپرسور روتاری تروپیکال (T3) استفاده می‌شود که هم رطوبت هوا را کاهش می‌دهد و هم قدرت بالایی در هوای گرم دارد. بنابراین اگر روی کولر گازی وجود کمپرسور T3 را مشاهده کردید، یعنی این کولر مخصوص آب و هوای گرمسیری ساخته شده است.
بهترین کولر گازی مناطق گرمسیریراهنمای خرید کولر گازیکولر گازی
Comments (0)
Add Comment