بهبود حال انرژی در گرو استفاده کامل از ظرفیت های موجود

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: برنامه هفتم توسعه یکی از رویایی ترین برنامه های توسعه تدوین شده تا کنون اعلام شده است که بدون توجه به ظرفیت های موجود، درصدد دستیابی به آن چیزی است که در مخیله خود به آن می اندیشد. رشد صادرات نفتی در برنامه توسعه هفتم حدود ۴/۱۲ درصد اعلام شده است، رویکردی که برخی از کارشناسان معتقدند این امر با توجه به تحریم ها و موانع پیش رو محقق نمی شود. اما گویا دولت با اتکاء به رویکردهایی مانند الحاق ایران به بریکس و شانگهای معتقد به حرکت در مسیر رشد و توسعه در این زمینه است و امیدوارست که بتواند با این ظرفیت ها نقطه پایانی را بر موانع صادرات بگذارد.
 رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: ایران با وجود ذخائر غنی نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و … توانایی تامین نیاز داخلی و حضور در بازارهای بین المللی را دارد، البته این امر مشروط به اجرای برنامه ریزی های مناسب در ابعاد اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی در بخش انرژی است. بهینه سازی مصرف انرژی از جمله اصلی ترین شاخص هایی به شمار می آید که در صورت اجرای آن به طور جدی، کمک موثری در اجرای برنامه ها و سیاست های برنامه ی توسعه هفتم خواهد بود. اما در حال حاضر میزان مصرف انرژی در حوزه های مختلف به ویژه بنزین در کشور بالاست و بهینه سازی خوبی در کشور انجام نمی شود. به این دلیل مهمترین موضوع در دستور کار دولت و برنامه هفتم توسعه بهینه‌سازی مصرف سوخت است  چرا که ایران دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز دنیاست و باید زنجیره انرژی را کامل کنیم اگر این زنجیره به انتها برسد ارزش افزوده بالایی دارد.
سهم دیپلماسی انرژی در تحقق برنامه های هفتم توسعه
او اضافه کرد: وزارت نفت تاکنون توانسته است در رایزنی با کشورهای منطقه و همچنین حوزه های مختلف بین المللی در حوزه انرژی شرایط خوبی را برای افزایش صادرات نفت فراهم کند و به این ترتیب میزان تولید و استخراج نفت افزایش یافته است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مقرر شده است تا پایان برنامه توسعه هفتم حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته باشیم که البته فعلاً در مرحله تصویب در کمیسیون تلفیق است. از سوی دیگر میزان تولید نفت خام و میعانات گازی در این برنامه بالغ بر ۸۰۴ هزار بشکه به ارزش ۱ میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب پیش بینی شده است، اما نکته مهم در این بین این است که ایران در بین کشورهایی قرار دارد که بیشترین مصرف انرژی را دارد و به هر میزان تولید بیشتری داشته باشیم میزان مصرف نیز افزایش می یابد، به این دلیل  به مقوله توسعه فرهنگ صرفه جویی مصرف انرژی در برنامه توسعه هفتم به طور جدی پرداخته شده است تا با بهینه سازی مصرف بستر مناسب برای مدیریت مطلوب ذخائر انرژی در کشور را داشته باشیم، چرا که بر اساس بررسی های کارشناسی شده در صورت صرفه جویی خواهیم توانست حدود ۱ میلیارد و ۲۸۵ میلیون بشکه نفت صرفه جویی داشته باشیم که به نوبه خود رقم بزرگی محسوب می شود .
نقش موثر به کارگیری تکنولوژی های نوین در انرژی
این نماینده مجلس افزود: در عین حال ایران میزان تولید خوبی در بخش بنزین با حدود ۱۲۵ میلیون لیتر و نفت گاز با ۱۳۰ میلیون لیتر را داراست که در صورتی که به توصیه های مقام معظم رهبری نیز اهتمام ورزیده شود و از خام فروشی جلوگیری شود این رقم ذخائر بنزین و نفت گاز و … قابلیت افزایش مطلوبی نیز دارد، این در حالی است که طی سالیان اخیر کشور گام های مطلوبی در بخش پالایشگاه های فراسرزمینی برداشته است و این مسئله خود باعث افزایش تولید خواهد شد و از خام و نیمه خام فروشی نیز جلوگیری می شود. در طرح ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی که یکی از شاخص های افزایش تولید انرژی تلقی می شود که می تواند اهداف برنامه هفتم را نیز به کمک آن عملیاتی کرد، با حفظ زنجیره ارزش و به کارگیری از توانمندی های غنی تکنولوژی و همچنین نیروهای متخصص برای کشور ارزآوری مطلوبی را شاهد باشیم. در حقیقت در این بخش باید با ارسال به موقع مواد اولیه به کشورهایی که پالایشگاه های فراسرزمینی در آن وجود دارد ادامه فعالیت این پالایشگاه ها را تضمین کرد، چرا که با این پالایشگاه ها امکان تولید محصولات فرآوری شده و پتروشیمی و … ایجاد می شود. این امر نه تنها در پالایشگاه های فراسرزمینی بلکه در نیروگاه های داخلی نیز صدق می کند به عبارتی چنانچه نیروگاهی بر اساس سیکل ترکیبی کار کند و همه اقدامات مهم در مرحله یک تا انتها را انجام دهد می تواند فرصتی عالی را در تولید محصولات و ورود به بازارهای بین المللی را فراهم کند.
احتمال دلارزدایی همزمان با افزایش صادرات نفت
سنگدوینی بیان کرد: افزایش صادرات نفت هر چند در حال حاضر گزینه مطلوبی محسوب می شود که البته با تسریع در روند احتمالی دلارزدایی در سایه الحاق به گروه بریکس و همچنین شانگهای تسریع و افزایش خواهد یافت، این امتیاز برای کشور را نیز ایجاد می کند شرایط تامین کالاهای مورد نیاز از این طریق با روش هایی مانند تهاتر، توافقنامه و … را هموار سازد . چشم انداز افزایش صادرات نفت با اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر در برنامه توسعه هفتم روشن است و چنانچه از تولیدات داخلی حمایت شود و همچنین با استفاده از شرکت های دانش بنیان و کارشناسان خبره داخلی نیز بهره جوییم، به طور قطع بستر فرآوری موادخام نفتی نیز مطلوب تر می شود و ارزآوری بیشتری را نصیب کشور می کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: رونق سرمایه گذاری در بخش نفت، پتروشمی و … از سوی سرمایه گذاران خارجی و داخلی یکی دیگر از گزینه هایی محسوب می شود که در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است و در این راستا باید موانع بر سر راه این هدف حذف یا کاهش یابد و با نگاه مثبت و تعامل گرایانه به ظرفیت های بخش خصوصی نگریست .
او افزود: استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی و پاک نیز از جمله ظرفیت هایی است که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است فلذا باید از این ظرفیت نهایت بهره‌برداری شود، در بخش خصوصی می‌توانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم و در برنامه هفتم تلاش می‌کنیم این مسئله حل و فصل شود.
انرژیبرنامه هفتم و تراز انرژیتراز انرژیسنگدوینی
Comments (0)
Add Comment