بهای نهایی حامل های انرژی در سال 1393 چه میزان است؟

  با پایان یافتن بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بخش‌هایی دیگر از پازل دولت برای هدفمندی یارانه‌ها تکمیل شد تا با مشخص شدن میزان دخل و خرج، این طرح برای اجرایی شدن به نقشه راه دولت نیاز داشته باشد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کمیسیون تلفیق مجلس با پیشنهاد درآمد 63 هزار و 200 میلیارد تومانی دولت برای هدفمندی عینا موافقت کرد تا به نوعی افزایش قیمت حامل‌های انرژی الزام آور شود. این لایحه در حالی در چند روز آینده به خود شکل قانون می‌گیرد که مشاور رییس جمهور از حذف 30 درصد یارانه بگیران خبر داده است.

 

 با پایان یافتن بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بخش‌هایی دیگر از پازل دولت برای هدفمندی یارانه‌ها تکمیل شد تا با مشخص شدن میزان دخل و خرج، این طرح برای اجرایی شدن به نقشه راه دولت نیاز داشته باشد.

 

نمایندگان در بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها نهایت همراهی خود با دولت را به کار بستند و این ماده را با کمترین تغییرات به بودجه سال آینده کشور اضافه کردند. تا به این ترتیب مجلسی که با بیش از نیمی از بودجه درخواستی دولت احمدی نژاد برای هدفمندی مخالفت کرده و آن را به 50 هزار میلیارد تومان کاهش داده بود، این بار بدون کوچکترین تغییر رقم 63 هزار و 200 میلیاردی مدنظر دولت یازدهم را تصویب کرد.

 

طبق اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق، مجلس دو منبع اصلی درآمدی دولت یعنی یارانه نان و برق و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را پذیرفته و با معافیت صنعت برق از پرداخت سهم در یارانه سال 93 نیز موافقت کرده است. اگر این مصوبه را در کنار اظهارات دولتی‌ها که کل درآمد فعلی دولت از محل حامل‌های انرژی را 1800 میلیارد تومان در ماه اعلام کرده‌اند بگذاریم، نسبت به درآمد فعلی 21 هزار میلیاردی دولت، باید 30 هزار میلیارد تومان درآمد جدید از این منبع حاصل شود. هرچند طبق بودجه سال 92 نیز قیمت حامل‌ها به بیش از 30 درصد افزایش احتیاج دارد.

با توجه به این ارقام به نظر می‌رسد قیمت نان در سال آینده تغییری نخواهد داشت اما نرخ حامل‌های انرژی حداقل افزایشی 33 درصدی را تجربه می‌کند. هرچند در صورت در نظر گرفتن اصلاحیه بودجه92 و البته اظهارات رسمی مقامات دولت یازدهم که درآمد حامل‌ها را تنها 21 هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده‌اند این رقم به خود روند افزایشی بسیار محسوسی می‌گیرد و از این رو شاید اخبار مربوط به سناریوهای دولت در این زمینه که قیمت بنزین را بین 1000 تا 1800 تومان تخمین زده، به خود رنگ حقیقی بگیرند.

 

البته هر چند دولت همچنان با قدرت احتمالات مطرح شده در حوزه نرخ حامل‌های انرژی را به تکمیل شدن بررسی‌هایش موکول می‌کند اما می‌توان با اطمینان از امروز افزایش حداقل 30 درصدی قیمت حامل‌های انرژی را پیش بینی کرد، افزایشی که البته با توجه به زمان‌بر بودن بررسی‌ دولت و بنابر تبصره 21 الحاقی به لایحه بودجه سال 93 که دولت موظف است در سه ماه ابتدای سال آیین‌نامه‌ اجرای این لایحه را تهیه کند، به نظر می رسد دولت قصدی برای انجام اقدامی جدی دراجرای این تبصره تا سه ماه ابتدایی سال آینده نداشته و احتمالا تا تابستان 93 به تاخیر خواهد افتاد.

 

 پایان پیام/.

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment