بسته خبری اخبار منتخب ما

آرامش نسبی قیمت محصولات پتروشیمی

به گزارش تاسیسات نیوز بازار محصولات پلیمری به آرامی در حال ورود به یک فاز ثبات است که فرارسیدن زمان تقاضای فصلی و افزایش محدود حجم تقاضا، بهبود نسبی شرایط تولید و عرضه در بورس و بازار و انتظار برای قیمت‌های پایه جدید را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای بورس کالا در این روزها دانست. به تبعیت از این شرایط بازار نیز به آرامی در جهت بهبود پیش می‌رود ولی هنوز تا رسیدن به رونق تولید به زمان بیشتری نیازمندیم که شاید عرضه‌های اعتباری بتواند بهترین شیوه حمایت از صنایع پایین‌دستی باشد.

 

پلی‌پروپیلن نساجی گریدهای Z30S، HP550J، HP552R، ZH510L، پلی‌پروپیلن نساجی OFF – C30S درجه 1، PYI250، پلی‌پروپیلن شیمیایی گریدهای EPC40R، X30G، ZH515MA، ZH500M، ZB332C، ZR230C، EPC40R، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP100N و OFF درجه 1 آن، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL3، پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی گریدهای 5620EA، 52518، 60511، 52511، 60507UV و OFF – 52511UV درجه 1، پلی‌اتیلن سبک خطی دورانی UV 32604 و پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA 3840، پلی‌استایرن انبساطی 300 و 400، پلی‌استایرن مقاوم 7240، پلی‌استایرن معمولی 1540، پلی‌اتیلن سنگین فیلم گریدهای HF5110 و 0190، اکریلونیتریل بوتادین استایرن 50 گرید طبیعی وکیوم باتوم و برخی انواع قیر مهم‌ترین‌ عرضه‌های روز گذشته را تشکیل می‌داد. به عبارت ساده‌تر دوشنبه را می‌توان زمانی برای عرضه کالاهای خاص برشمرد که عرضه انواع سنگین و پیشرفته‌تر را می‌توان مهم‌ترین‌ خروجی عرضه‌های امروز دانست که می‌تواند خریداران خاصی را به سمت خود جذب کند.

روز گذشته رینگ محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران به نسبت هفته‌های گذشته و سایر عرضه‌های روز دوشنبه از جذابیت مطلوبی برخوردار بود. تعدد و تنوع عرضه‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین‌ ویژگی عرضه‌ها به حساب آورد؛ اما با استقبال بازار و توجه خریداران اصلی رو‌به‌رو نشد؛ البته این شرایط سخت دقیقا بازتاب واقعیت‌های بازار است که ضعف تولید را می‌توان دلیل اصلی آن دانست. هفته گذشته و با پایان یافتن ایام عزاداری در ماه محرم یک جو روانی بهبود به بازار تزریق شد که شرایط بازار نشان داد که از عمق چندانی برخوردار نبوده و به سرعت مستهلک شد. کاهش جذابیت در بورس و بازار بیشتر متوجه پلیمرهای ساده‌تر بود که پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم را می‌توان به‌عنوان نمونه ذکر کرد.

البته در بازار شاهد تغییر جذابیت برخی کالاها هستیم که افزایش جذابیت گریدهای سنگین را می‌توان یکی از خروجی‌های آن دانست. فرا رسیدن روزهای سرد سال زمان افزایش تقاضای فصلی پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین است که با عقب‌نشینی خریداران پلیمرهای سبک می‌توان انتظار بالاماندن جذابیت پلیمرهای سنگین را مد‌نظر قرار داد. در هر صورت باید بالابودن جذابیت این قبیل پلیمرها را به فال نیک گرفت که داده مهمی برای افزایش تولید در داخل و تغییر شرایط فنی تولید قلمداد می‌شود.

سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی این ذهنیت را در بین فعالان بازار ایجاد کرده که قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی کاهش خواهد یافت؛ البته این طرزفکر از شواهد بنیادین معتبری نیز برخوردار است اما تجربه نشان داده که نوسان قیمت نفت همیشه با یک فاصله زمانی حداکثر

2 ماهه بر قیمت محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها موثر خواهد بود. با توجه به ثبات نرخ ارز در بازار داخلی و حتی کاهش محدود آن و انتظار برای کاهش قیمت‌های جهانی و نزدیکی به پایان آبان ماه، هم‌اکنون بسیاری منتظر هستند تا قیمت‌های پایه جدید اعلام شود زیرا انتظار کاهش آن وجود دارد. با توجه به ضعف بازار و مخصوصا عقب‌نشینی بسیاری از خریداران، شاید این رویکرد بتواند داده‌ای برای تامین مواد اولیه مورد نیاز باشد؛ ولی با توجه به برخی رخدادهای بین‌المللی و بالارفتن تقاضا به دلیل نزدیکی به تعطیلات سال نو میلادی و چینی، شاید این طرزفکر چندان موثر نباشد.

در بازار داخلی شرایط پلیمرها با بورس کالا اندکی فرق می‌کند. به‌صورت کلی هنوز هم قیمت انواع پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم با سرعت بسیار پایینی نزولی است ولی سایر انواع از جمله پلی‌اتیلن‌های سنگین با بهبود حجم معامله رو‌به‌رو هستند. افزایش عرضه‌ها و تحویل انواع سبک فیلم را می‌توان مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت دانست؛ البته با توجه به افزایش عرضه‌ها در بورس کالا می‌توان انتظار داشت تا با افزایش عرضه‌ها به بازار شاهد ثبات بیشتر مبادلات باشیم.

 

تعمیرات اساسی واحد شماره 4 بخار نیروگاه شهید رجایی قزوین

طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی معاونت هماهنگی تولید توانیر، واحد شماره 4 نیروگاه بخار با هدف انجام تعمیرات اورهال از شبکه سراسری جدا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، در این دوره از تعمیرات، اورهال توربین HP، IP، LP، ژنراتور، سیستم تحریک، همچنین اورهال تمامی والوهای اصلی توربین، اورهال بویلر با تمرکز بر شست‌وشو و رسوب‌زدایی لوله‌های بویلر، تعویض تیوپ‌های فاینال ری‌هیت و سوپر هیت براساس نتایج تست عمر باقی‌مانده و نیز تعویض داکت دود به میزان وسیع، ترمیم عایق بویلر و تمامی مسیرهای با حرارت بالا از اهم فعالیت‌های این دوره از تعمیرات واحد شماره 4 بخار است.

با اتمام تعمیرات واحد شماره 4 بخار، هر یک از 4 واحد250 مگاواتی نیروگاه شهید رجایی، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، 4 نوبت تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته است.

 

سهم 61درصدی ایران از نفت

در 27 آبان ماه 1349 به دنبال مذاکرات چندروزه نمایندگان ایران و کنسرسیوم، سهم ایران از درآمد نفت 61 درصد و سهم کنسرسیوم 39 درصد اعلام شد.

در این سال، درحالی‌‌که منطقه خاورمیانه درگیر جنگ بود و اسرائیل حتی اراضی و سکنه غیرنظامی کشورهای عربی را بمباران می‌کرد و به‌طور طبیعی در جریان صدور نفت، مشکلاتی وجود داشت، فرصت بسیار مناسبی پیش آمده بود تا دولت وقت، برای صادرات بیشتر نفت و دریافت سهم بیشتر نیز بهره ببرد پس از آنکه، بحرین به آسانی از ایران جدا شد، در آبان ماه، مذاکرات نفتی ایران و کنسرسیوم، مجددا آغاز شد و به‌دنبال این مذاکرات ـ که چند روز هم طول کشید ـ اعلام شد که سهم ایران از درآمد نفت 61درصد و کنسرسیوم 39 درصد شد.

 

شمارش معکوس معامله‌گران نفت برای نشست اوپک

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

احتیاط بازیگران خرد بورسدیروز، شاخص کل با رشد ملایم 35 واحدی (معادل 05/0 درصد) مواجه شد. این در شرایطی بود که شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات توانسته بود حدود 240 واحد رشد را تجربه کند، اما مجددا مسیر نزولی در پیش گرفت. با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای، احتیاط در میان معامله‌گران، به ویژه سهامداران حقیقی کاملا مشهود است؛ به‌طوری که گرچه همچنان حجم معاملات بالا است، اما تعداد دفعات معاملات کاهش یافته و بخشی از معاملات نیز مربوط به معاملات بلوکی است. با این حال، رشد صنایع خودرو و بانکی نشان می‌دهد همچنان خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای در میان سهامداران وجود دارد. با این حال، اگر توافق نهایی حاصل نشود احتمالا شاهد افت نسبی قیمت‌ها در بازار سهام خواهیم بود که شدت آن وابسته به گزینه‌های دیگر، مثل تمدید یا تشدید تحریم‌ها دارد.

 

 

بازار ارز

 

ثبات دلار در آستانه مذاکرات هسته‌ای دیروز، هر دلار آمریکا 3 هزار و 250 تومان معامله شد. دلار در حالی 2/2 درصد رشد را نسبت به انتهای شهریور تجربه کرده که از ابتدای پاییز به‌طور متوسط 3250 تومان معامله شده است. در واقع، کاهش قیمت نفت و سایر کالاهای صادراتی نگرانی‌هایی را در سمت عرضه این بازار ایجاد کرد و سبب شد تا دلار کانال حرکتی خود را از 3100 تومان در تابستان، به 3200 تومان در فصل پاییز تغییر دهد. در این شرایط، تنها 6 روز به پایان مهلت قانونی مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است و دور نهایی مذاکرات از امروز در وین اتریش آغاز می‌شود که نوسانات قیمت ارز را به حداقل رسانده است. گرچه بسیاری از افراد نسبت به نتیجه مذاکرات امیدوار هستند، اما تا پایان این فرصت و تعیین تکلیف نهایی، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها تغییرات شدیدی را تجربه کنند.

 

 

بازار سکه

 

سکه درجا زدروز گذشته، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت 915 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار و طلای جهانی تغییرات محسوسی را تجربه نکردند. بنابراین، ثبات قیمت سکه نیز طبیعی به نظر می‌رسد. در این شرایط، دلار در انتظار مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد و از این منظر نمی‌توان انتظار تغییرات شدید قیمت سکه را نیز داشت. از سوی دیگر، گرچه طلای جهانی تغییرات شدیدی را در روز گذشته تجربه نکرد، اما در این هفته آمارهای اثرگذاری منتشر خواهد شد که می‌تواند روی قیمت این فلز زرد اثرگذار باشد که تاثیر خود را بر بازار سکه نیز منعکس خواهد کرد. با این حال، مقاومت سکه در مقابل تغییرات اونس طلا نشان می‌دهد احتمال پیروی سکه از دلار بیشتر باشد که بر وابستگی بازارهای داخلی به مذاکرات هسته‌ای تاکید می‌کند.

 

 

بازار طلای جهانی

 

آرامش طلا در هفته پرترافیک آمارهادیروز، طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1188 دلار بر اونس معامله می‌شد. گرچه تقاضای فیزیکی شمش طلا همچنان قیمت این فلز زرد را حمایت می‌کند، اما ورود اقتصاد ژاپن به رکود موجب رشد شاخص دلار شد که اجازه افزایش قیمت به طلای جهانی را نمی‌دهد. در این هفته، آمار اقتصادی مهمی، از جمله تولیدات صنعتی و نرخ تورم آمریکا منتشر می‌شود که می‌تواند روی قیمت طلا اثرگذار باشد. همچنین، رئیس بانک مرکزی اروپا باید عملکرد سه ماهه را به کمیته اقتصادی و سیاست پولی اروپا گزارش دهد. در بریتانیا، آمار تورم و نرخ خرده‌فروشی ارائه می‌شود. در آلمان نیز شاخص ZEW (بیانگر نظر 350 کارشناس درباره اقتصاد آلمان در 6 ماه آینده) و تولیدات غیرصنعتی ارائه می‌شود. مجموع این عوامل می‌تواند نگاه خرسی (انتظار افت) برای آینده بازار طلا را تقویت یا تضعیف کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

 

تداوم نزول قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 77/0 درصدی به قیمت 87 هزار و 873 تومان معامله شدند. به این ترتیب، زیان آنها از ابتدای پاییز به حدود 9 درصد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود با افزایش فاصله با کف 90 هزار تومانی، امکان نزول بیشتر قیمت این اوراق تسهیلات افزایش یافته است. کاهش میزان تقاضا برای «تسه»ها با توجه به رکود پاییزی بازار مسکن، مهم‌ترین عامل این امر محسوب می‌شود. همچنین، منتفی شدن تمام شایعات مربوط به افزایش سقف وام مسکن که در اواسط تابستان مطرح شده بود، یکی دیگر از عوامل تمایل این اوراق به افت قیمت است. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به بالاتر بودن سقف تسهیلات جدیدی که برای رونق بازار مسکن مطرح می‌شود، احتمال دارد تقاضا برای «تسه»های فرابورسی کاهش پیدا کند.

 

 

بازار نفت

 

کمرنگ شدن فضای «خرسی» بازار نفت؟دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا 3/75 دلار بر بشکه معامله می‌شد. یکی از دلایل مهم این افت، آمار ضعیف رشد اقتصادی ژاپن بود که رشد شاخص دلار آمریکا و تضعیف سمت تقاضای نفت را سبب شد (دو عامل منفی قیمت نفت). در شرایطی که کمتر از 10 روز تا نشست اوپک باقی مانده، به عقیده برخی کارشناسان، احتمال کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک تقویت شده است. آنها به دیدارهای اخیر وزرای کشورهای عضو اوپک اشاره می‌کنند و معتقدند هرچه قیمت نفت پایین‌تر آید، این احتمال بیشتر می‌شود. همچنین، معاملات با نگاه گاوی (انتظار افزایش قیمت) میان نوسان‌گیران بازار نفت افزایش یافته که زمینه‌های خوش‌بینی به بازار نفت را نشان می‌دهد. به گزارش رویترز میدان نفتی الشراره لیبی با تولید متوسط 200 هزار بشکه نفت در روز، همچنان متوقف است (تضعیف سمت عرضه).

 

پالایشگاه سه‌جانبه

قرارداد ایجاد پالایشگاه مدرس، بین ایران، هند و آمریکا در 27 آبان ماه 1344 امضا شد. پالایشگاه مدرس هند تنها میراث به‌جامانده از زنجیره پالایشگاه‌هایی است که زمانی ایران در خارج از کشور در اختیار داشت.

قرارداد ساخت پالایشگاه مدرس در سال ۱۳۴۴ بین ایران و خانم ایندیرا گاندی نخست‌وزیر وقت هند امضا و درنهایت در مهرماه سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹ میلادی) با مشارکت مالی و فنی ایران و با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز در ایالت مدرس در جنوب هند راه‌اندازی شد.

براساس توافق اولیه، ۷۴ درصد از سهام پالایشگاه مدرس به دولت هند، ۱۳ درصد شرکت نفت ایران و ۱۳ درصد به شرکت آمریکایی آموکو (پان آمریکن) واگذار شد؛ هرچند که شرکت آمریکایی مدتی بعد با واگذاری سهم خود به دولت هند از شراکت در این پالایشگاه صرف‌نظر کرد.

قرار بود نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میدان نفتی دورود ایران در خلیج‌فارس تامین شود و بخشی از محصولات آن به رفع نیاز هند اختصاص یافته و مازاد آن صادر شود. با ساخت پالایشگاه دوم مدرس در سال ۱۳۵۹ و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۶۳ ظرفیت این پالایشگاه افزایش یافت. همچنین با کشف میادین نفتی در جنوب هند، پالایشگاه دیگری در این ایالت ساخته شد که شرکت نفت ایران نیز در آنها سهم داشت. سپس یک مجتمع پتروشیمی نیز در این ایالت احداث شد که سهم ۲۰ درصدی از آن به ایران واگذار شد.

 

 

نفت آمریکا در کانال 75 دلار

بازار نفت سر سازگاری با تولید‌کنندگان این کالا ندارد. روز گذشته بازار نفت همچنان قرمزپوش شروع به کار کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با بیش از 90 سنت کاهش به مرز 75 دلار رسید، از طرفی برنت نیز با بیش از یک دلار کاهش در مرز 78 دلار نوسان کرد. بهای سبد نفتی اوپک نیز در آخرین به‌روز‌رسانی سایت این سازمان در روز جمعه با 82/1 دلار کاهش به قیمت 47/73 دلار سقوط کرده است.

 

چندی است بازار نفت وارد فاز خرسی شده و اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت روی بازار اثر‌گذار است. به‌طوری که با وجود اخبار منتشر شده از رایزنی‌های زود‌هنگام و پیش از نشست 166 اوپک، نفت همچنان سیر نزولی دارد. در واقع بازار تنها به اخبار واقعی که روی عرضه و تقاضا اثر‌گذار است واکنش نشان می‌دهد و مثل چند ماه گذشته خبرهای ژئوپلیتیک به بازار هیجان وارد نمی‌کند.

مهم‌ترین عاملی که روز گذشته بهای نفت را نزولی کرد اخبار رسیده از اقتصاد ژاپن بود. به گزارش رویترز، رشد اقتصاد سالانه ژاپن طی سه‌ماهه سوم کاهش داشته است. «تونی نونان»، تحلیلگر نفتی در ژاپن گفت: ‌این یک ضربه دیگر به قیمت‌های نفت خام و یک فاکتور نزولی دیگر است. وی در ادامه گفت: ‌روند نزولی همچنان تا زمانی که اتفاقی برای تغییر اوضاع رخ دهد ادامه خواهد داشت. این اتفاق می‌تواند نشست اوپک باشد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، کاهش رشد اقتصادی ژاپن از دو منظر روی بهای نفت اثر‌گذار است. اول اینکه ژاپن به‌عنوان چهارمین اقتصاد برتر دنیا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت به حساب می‌آید و کاهش رشد اقتصادی این کشور به معنای کاهش تقاضای نفت جهانی است و کاهش تقاضا به ریزش بهای نفت منجر می‌شود. از سوی دیگر کاهش رشد اقتصادی ژاپن به معنای کاهش ارزش ین، واحد پول این کشور است. کاهش ارزش ین ژاپن به معنای افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مرجع است که دیروز شاهد افزایش ارزش دلار بودیم و افزایش ارزش دلار به کاهش بهای نفت منجر می‌شود.به گزارش رویترز، اکنون تمام نگاه‌ها به کاهش تولید احتمالی از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست آتی این سازمان است. وزیر نفت ایران روز گذشته برخی از کشورهای عضو اوپک را به بهانه‌تراشی برای توجیه مخالفت خود با ایجاد ثبات در قیمت‌ها از طریق کاهش تولید متهم کرد. با توجه به تاکید یکی از مقامات عربستان بر واگذاری تعیین قیمت نفت به بازار، اشاره زنگنه احتمالا به عربستان بوده است.این در حالی است که بلومبرگ طی گزارشی افزایش بهای نفت در آخرین ساعات کاری هفته میلادی گذشته، روز جمعه، را به دلیل افزایش احتمال کاهش سقف تولید اوپک دانست و با اشاره به دیدارهای اخیر سران این سازمان نوشت: با کاهش بهای نفت به قیمت‌های کنونی فشارها بر اوپک برای کاهش سطح تولید این سازمان بیشتر شده که این می‌تواند نشانه‌ای از کاهش عرضه نفت و ورود بازار به فاز گاوی باشد. در واقع باید منتظر افزایش بهای نفت در آینده باشیم.به گزارش «دنیای اقتصاد»، با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حتی در صورت کاهش تولید اوپک با توجه به رشد اقتصادی ناچیز در چین و افزایش تولید نفت شیل آمریکا افزایش بهای نفت با جهش قابل توجهی مواجه نمی‌شود، در واقع رسیدن بهای نفت به قیمت‌های بالای 90 دلار خیلی سخت و بعید به نظر می‌رسد.

 

جزئیات 3 توافق ایران و غول‌گازی روسیه

معاون وزیر نفت با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌های شرکت ملی گاز ایران و گاز پروم روسیه، جزئیات سه توافق مشترک گازی ایران و روسیه را تشریح کرد و گفت: ایران آماده صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG به روسیه است.حمید رضا عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» درباره توافق‌های جدید گازی ایران و روسیه، گفت: شرکت ملی گاز ایران اخیرا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک در صنعت گاز با شرکت گازپروم روسیه امضا کرده است. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه این تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک در سه حوزه احداث و بهره‌برداری از پروژه‌های گاز، آموزش و فعالیت‌های بین‌المللی امضا شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، کارگروه مشترکی بین شرکت گاز و گازپروم روسیه ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه گازپروم اخیرا برای مشارکت در چندین پروژه صنعت گاز ایران اعلام آمادگی کرده است، اظهار کرد: در کارگروه مشترک بین دو کشور مذاکرات روی نحوه مشارکت گازی روس‌ها در ایران در حال مذاکره و بررسی است.این مقام مسوول با بیان اینکه همکاری مشترک گازی ایران صرفا در حوزه آموزش و اجرای پروژه‌ها است، اظهار کرد: بر این اساس هیچ گونه مذاکره یا هماهنگی بین دو کشور به منظور حضور هماهنگ در بازارهای جهانی گاز انجام نگرفته است.عراقی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی ایران در توسعه صنعت CNG دارای قابلیت‌های فنی و مهندسی بسیار بالایی است، تاکید کرد: از این رو این امکان وجود دارد که ایران خدمات فنی و مهندسی صنایع CNG را به روسیه صادر کند، زیرا روسها در این حوزه در مقایسه با ایران پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای مشارکت با روسیه برای اجرای طرح‌های جدید ذخیره‌سازی گاز طبیعی، گفت: در حال حاضر زمینه‌های مختلفی به منظور مشارکت گازی بین ایران و روسیه وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در آینده و در صورت توافق نهایی قراردادهای جدید گازی بین دو کشور امضا شود.

 

 

 

احتمال ازسرگیری واردات گازوئیل به کشور

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از احتمال از سرگیری موقت واردات گازوئیل خبر داد و اعلام کرد: عرضه گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو چهار در کل کلانشهرهای کشور آغاز شد.

شاهرخ خسروانی در گفت‌وگو با «مهر» درباره آخرین وضعیت عرضه و توزیع گازوئیل کم گوگرد و مطابق با استاندارد یورو چهار در کلانشهرهای کشور، گفت: همزمان با افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای بزرگ کشور عرضه گازوئیل کم گوگرد هم افزایش یافته است. خسروانی با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت و کمبودی برای تامین و توزیع گازوئیل در کشور وجود ندارد، یادآور شد: بر این اساس از ابتدای سال جاری با توجه به افزایش روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع، مصرف گازوئیل در این بخش‌ها با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود در فصل زمستان و با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری عرضه گازوئیل به نیروگاه‌ها با محدودیت‌هایی همراه شود، خاطرنشان کرد: از این رو برای حفظ ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی واردات گازوئیل به‌صورت موقت در برنامه قرار گرفته است.

 

صادرات نفت ایران به هند 60 درصد افزایش یافت

صادرات نفت ایران به هند در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش یافت و به 309 هزار و 900 بشکه در روز رسید.

 

به گزارش خبرگزاری «فارس» به نقل از رویترز، هند در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد بیشتر نفت از ایران خریده است. بر اساس اطلاعات حاصل از عبور و مرور نفتکش‌ها، هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در ماه اکتبر روزانه 309 هزار و 900 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که نسبت به ماه پیش از آن یعنی سپتامبر 28 درصد بیشتر است. این میزان بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون به شمار می‌رود.واردات نفت دهلی‌نو از تهران در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر نیز حدود 40 درصد افزایش یافته است. این افزایش تاحدی به علت افزایش واردات نفت این کشور از ایران در 3 ماه نخست امسال، به علت اجرایی شدن توافق موقت ژنو است. پالایشگاه خصوصی اسار اُیل، بزرگ‌ترین خریدار هندی نفت ایران در ماه اکتبر بوده است؛ پس از آن پالایشگاه دولتی مانگالور قرار دارد. این دو پالایشگاه، تنها پالایشگاه‌های هند هستند که به‌طور منظم و ماهانه از ایران نفت می‌خرند.واردات نفت هند به‌طور کلی در این ماه نسبت به سال گذشته 4/3درصد کاهش یافته و به 3.63 میلیون بشکه در روز رسیده است. کل واردات این کشور در 10 ماه نخست 2014 نیز با کاهش 1/3 درصدی مواجه شده است.سهم ایران از واردات نفتی دهلی‌نو در 10 ماه نخست امسال برابر با 2/7 درصد است که این رقم برای سال گذشته 9/4 درصد بوده است. ایران و گروه 1+5 در حال مذاکره برای رسیدن به توافق جامع نهایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران هستند. درحالی‌که بازارهای جهانی تحت فشار ناشی از عرضه بیش از حد نفت قرار دارند، هرگونه توافقی می‌تواند به افزایش سریع صادرات نفت ایران منجر شود.

 

 

افزایش سهم برداشت ایران از مخازن مشترک نفتی بر‌اساس اصل ۴۴

نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم برداشت ایران از مخازن مشترک را به میزان برداشت سایر کشورها برساند. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»؛ نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با بند الحاقی 2 ماده یک این طرح موافقت کردند.براساس این بند، دولت مکلف است با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، سهم برداشت ایران از نفت خام، میعانات گازی و گاز از مخازن مشترک را تا 10 سال آینده از زمان تصویب این قانون حداقل به میزان برداشت کشورهای دارای مخازن مشترک برساند.

 

 

پایان پیام /.

Comments (0)
Add Comment