محدودیت واردات باعث رونق صنایع کوچک شد

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با بیان اینکه محدودیت‌های واردات باعث رونق صنایع کوچک و متوسط شده، از تولیدکنندگان خواست که بخشی از سود خود را به بهبود شرایط و کیفیت تولید و توسعه زیرساخت‌ها اختصاص دهند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهدی بستانچی با اشاره به اینکه صنایع به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند، گفت: در حال حاضر بخش اعظم اشتغال در کشور در صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده و مجموع شاغلان در صنایع بزرگ که اشتغال چند هزار نفری دارند بیشتر از تعداد شاغلان در صنایع کوچک و متوسط نیست.
وی افزود: از طرف دیگر اعضای اتاق بازرگانی از بین متولیان صنایع بزرگ انتخاب می‌شوند و ارگان‌های دولتی وخصولتی نیز صنایع بزرگ را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ بنابراین صنایع کوچک و متوسط تقریباً مغفول مانده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با اشاره به مشکلات و محدودیت‌هایی که در زمینه واردات ایجاد شده، تصریح کرد: در حال حاضر قوانینی که برای واردات کالا وجود دارد، شامل نوع و نحوه ثبت سفارش، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و حواله از سوی بانک‌های عامل باعث شده که سرعت واردات کاهش پیدا کند.
به گفته بستانچی این روند باعث شده تولید بخشی از محصولات مصرفی و تولیدی در کشور به صرفه‌تر باشد و در حالی که همه یا به مقدار زیادی از این محصولات در گذشته از طریق واردات تأمین می‌شد، امروزه واردات این کالاها سخت و زمان بر شده است.
وی با اشاره به اینکه رونق ناشی از محدودیت واردات مخصوص صنایع کوچک و متوسط است و شامل صنایع بزرگ نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اخبار مربوط به صنایع بزرگ بیشتر پوشش داده می‌شود، معمولاً شنیده می‌شود که صنایع دچار رکود هستند که این مسئله بیشتر درباره صنایع بزرگ صدق می‌کند.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه برخی از صنایع بزرگ نیز شاهد چنین رونقی بودند، اظهار کرد: بیشتر صنایع کوچک و متوسط همچون صنایع ترکیبی، فلزی و غیر فلزی با ایجاد مقررات سختگیرانه نسبت به واردات رونق خوبی گرفتند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با بیان اینکه در گذشته به دلیل واردات گسترده در مواردی فعالیت تولیدی توجیه اقتصادی نداشت، گفت: انتظار می‌رود با رونقی که اکنون در صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده تولیدکنندگان بخشی از سود حاصل از فروش خود را صرف بهبود شرایط و کیفیت تولید کنند تا اگر در آینده دوباره فرآیند واردات تسهیل شد، توانایی رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در این شرایط دولت نیز باید بتواند فرصت ایجاد شده در بخش صنایع کوچک و متوسط را مدیریت کند و با تدوین و بازنگری در قوانین به توسعه زیرساخت‌ها اقدام کند تا شرایط رشد صنایع فراهم شود.
تهویه مطبوعدمندهمهدی بستانچی
Comments (0)
Add Comment