بزرگ ترین چراغ ای لیزری اشعه ایکس جهان + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، در نوآوری جدید در دنیای علم، بزرگ ترین لیزر پرتو ایکس جهان اولین لامپ خود را در هامبورگ آلمان تولید کرده است. لیزر بدون الکترون اشعه ایکس اروپا به طول 3.4 کیلومتر (XFEL) یک چراغ لیزری با طول موج 0.8 نانومتر در هر پالس در هر ثانیه تولید کرده است. در بهترین حالت، این چراغ حداکثر 27000 پالس در ثانیه تولید می کند که یک پیشرفت قابل توجه نسبت به 120 پالس قبلی به شمار می آید.

 

 

 

یک لیزر بدون الکترون بر مبنای یک سینکروترون کار می کند که یک شتاب دهنده اتمی برای رساندن الکترون ها به سرعت های نسبی و سپس هدایت آنها از طریق ساختارهای مغناطیسی ویژه است. تنها در این مورد، XFEL یک میلیارد بار درخشنان تر از منابع نوری سینکروترون متداول است و می تواند تصاویر را در بزرگ نمایی های اتمی ضبط کند.

 

 

بخش کلیدی، یک شتاب دهنده خطی بلند فوق رسانا به طول 2.1 کیلومتر است که در آوریل وارد مدار می شود. پالس های الکترون قبل از ورود به تونل فوتون حاوی وسایل تولیدکننده پرتور ایکس 210 متری با 17290 مگنت دایمی تا نزدیک سرعت نور شتاب داده می شوند.

 

 

 

نتیجه یک لیزر پالس کوتاه از نور اشعه ایکس بسیار درخشان است. سپس این لیزر می تواند به چند ایستگاه آزمایشگاه تابانده شود و بنابراین پروژه های بیشتری را می توان سریع تر توسط یک محقق اداره کرد.

 

 

 

از آنجایی که XFEL طول موجی به قطر یک اتم دارد، سازندگان می گویند این نوآوری نشانه های جدیدی برای درک مولکول های ارگانیک فراهم ساخته و به تشخیص و درمان پیشرفته در حوزه پزشکی می انجامد. به علاوه لیزر می تواند برای تولید فراید شیمیایی کارامدتر استفاده شده و حتی شرایط داخل سیاره ها را شبیه سازی کند.






انتهای خبر

تاسیساتتکنولوژی
Comments (0)
Add Comment