بزرگ‌ترين قرارداد نفتي ايران در ابهام

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، تحريم‌هاي نفتي، دارويي، بانكي، پولي، سرمايه‌گذاري و… در سال‌هاي اخير راهكارهاي مختلفي را پيش پاي مسوولان كشور قرار داد تا به واسطه اين روش‌ها بتوانند نياز كشور را برطرف سازند. در اين ميان تهاتر نفت در برابر كالا و غذا آخرين پيشنهادي بود كه قبل از توافق ژنو توسط تهران و مسكو مورد بررسي قرار گرفته است. بر‌اساس اين روش قرار است روسيه در ازاي دريافت روزانه نيم ميليون بشكه نفت از ايران به كشورمان كالا صادر كند.اين موضوع به علاوه تامين نيازهاي كشور در مبحث غذا و دارو به معناي فروش ماهانه 15 ميليون بشكه نفت است كه بزرگ‌ترين معامله كشورمان در حوزه نفت محسوب مي‌شود؛ هرچند وابستگي كشور را به واردات به همان نسبت تشديد مي‌كند. البته اين تصميم روي موجودي ارزي كشور هم تاثير مثبت دارد و نيازهاي وارداتي كشور بدون خروج ارز از محل نفت تامين مي‌شود، ولي به هرحال وابستگي به يك كشور خاص مشكلات ويژه‌اي دارد و مي‌تواند اين بار بازار ايران را به روسيه متكي كند؛ همان‌طور كه مدت‌ها به واردات از چين وابسته شده بوديم و اين مساله ضربه‌پذيري اقتصاد را افزايش خواهد داد.به همين منظور آماده‌سازي پايانه نفتي بزرگ ايران در بندر نكا به‌منظور بارگيري نفت آغاز شده است. به تازگي اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور درباره جزئيات اين مذاكرات گفت: با روس‌ها مذاكراتي براي مبادله حجم بالايي از منابع نفت و دريافت كالا در ازاي آن مطرح‌ كرده‌ايم. همچنين مهدي سنايي، سفير ايران در روسيه ضمن تاييد مذاكرات تهران و مسكو براي تهاتر نفت در برابر كالا گفت: روسيه در قبال خريد نفت از ايران، مي‌تواند دومين رآكتور نيروگاه بوشهر را بسازد. اين در حالي است كه پيش‌تر يك منبع نزديك به دولت روسيه از توافق روي جزئيات اين تصميم خبر داده بود؛ جزئياتي كه آمريكا مانع از كلي شدن آنها شد.

واكنش آمريكا به توسعه همكاري ايران و روسيه

با اين حال آمريكا اولين عكس العمل خود را نسبت به اين تصميم نشان داد و معاون امور خارجه اين كشور نسبت به اين موضوع هشدار داد و اين اقدام را تهديدي براي مذاكرات ايران و غرب و در عين حال تحريم‌هاي دوباره ايران اعلام كرد. اما سوال اين است كه چرا آمريكا با چنين برنامه‌اي مخالف است؟دولت ايالات متحده اين اقدام را به نوعي دور زدن تحريم‌ها مي‌داند. با اين تصميم دولت ايران مقدار قابل توجهي از نياز وارداتي خود را كه در خلال سال‌هاي اخير به واسطه تحريم متوقف شده بود يا به كندي و با هزينه‌هاي زياد صورت مي‌گرفت، تامين مي‌كند. دولت ايالات متحده در شرايط مذاكره با ايجاد روش‌هاي جديد كه بتواند شرايط ايران را در مذاكره تغيير دهد، مخالف است و بايد گفت اين قرارداد قدرت چانه زني ايران را به شدت در موضع هسته‌اي بالا مي‌برد. اين در حالي است كه ميزان صادرات نفت كشور نيز در حدود 50 درصد افزايش خواهد يافت؛ هرچند طبق توافق ژنو ايران سطح صادرات را بايد در مقدار كنوني آن ثابت نگه دارد.در اين بين روسيه نيز منافع بزرگي را دنبال مي‌كند؛ منافعي كه به شدت جايگاه اين كشور را در منطقه تقويت مي‌كند. روسيه با اين اقدام مي‌تواند علاوه‌بر دست اندازي روي يكي از مهم‌ترين بازارهاي منطقه خاورميانه كه از موقعيت ژئوپليتيك و ژئواستراتژيك خارق‌العاده‌اي برخوردار است، برنامه سوآپ نفت را كه مدت‌ها است متوقف شده از سر بگيرد و هزينه‌هاي حمل محموله‌هاي نفتي را براي شركاي خود كاهش دهد.برنامه ديگر راه‌اندازي خط لوله معكوس سوآپ نفت است به اين معني كه نفت از جنوب كشورمان به پايانه‌هاي نفتي روسيه در حاشيه درياي خزر منتقل شود. اين موضوع نيز براي روسيه منافع قابل توجهي دارد به طوري‌كه با تركيب نفت ايران با نفت روسيه، امكان تغذيه بازارهاي اروپا را فراهم مي‌كند. از بُعد سياسي نيز اين اقدام براي روسيه منافع بالايي به همراه دارد. در اين شرايط روسيه و ايران كارت خود را رو كرده‌اند و غرب به خوبي مي‌داند يكي از گزينه‌هاي روي ميز ايران همكاري روسيه از اين كانال است. با اين توضيحات مشخص است كه چرا ايالات متحده علاقه‌اي به امضاي اين توافق بين دو كشور ندارد.آمريكا به دليل هراسي كه از موقعيت روسيه در منطقه دارد و همين‌طور با اطلاع از افزايش قدرت چانه زني ايران و ترس از كشف بازارهاي جديد براي نفت ايران اين بار از كانال روسيه با اين اقدام مخالف است.

غول‌هاي نفتي روسيه در راه ايران

در اين ميان بازگشت غول‌هاي نفتي روسيه نيز مساله ديگري است كه بر نگراني‌هاي آمريكا افزوده است. به گزارش خبرگزاري مهر، پس از توافق ژنو و تعليق برخي از تحريم‌هاي نفتي ايران، شركت لوك لويل به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده نفت روسيه بيش از ساير غول‌هاي نفت و گاز جهان همچون توتال فرانسه، اني ايتاليا، شل و برتيش پتروليوم انگليس براي بازگشت به صنعت نفت ايران ابراز تمايل كرده است.لوان جاگاريان، سفير فدراسيون روسيه در تهران هفته گذشته با اشاره به مذاكرات لوك اويل روسيه با مسوولان شركت ملي نفت ايران، از آمادگي اين غول نفتي روس‌ها براي بازگشت به صنعت نفت و گاز ايران خبر داده و تاكيد كرده بود: «لوك اويل» منتظر شنيدن پيشنهاد نفتي ايران است. در كنار لوك اويل، شركت «زاروبژ نفت» روسيه هم براي مشاركت در طرح توسعه يك ميدان گازي ايران در نزديكي عسلويه اعلام آمادگي كرده است. «زاروبژ‌نفت» پاييز سال جاري با ارائه پيشنهادي به شركت ملي نفت ايران خواستار توسعه ميدان تازه اكتشاف شده گازي خيام شده است، با اين وجود هنوز توافقي براي نحوه توسعه اين ميدان گازي حاصل نشده و پيش‌بيني مي‌شود به زودي دفتر نمايندگي «زاروبژ نفت» به‌طور رسمي در تهران گشايش يابد.

همكاري‌ها در ابتداي راه است

به گزارش منابع خبري، چندي پيش نيز سفير روسيه و هيات بازرگاني اين كشور از اتاق بازرگاني ايران بازديد كرده و راه‌هاي توسعه همكاري دو طرف را مورد بحث و بررسي قرار داده بودند. به نظر مي‌رسد روسيه به شدت به دنبال راه‌هاي افزايش همكاري با ايران است و اين موضوع علاوه بر منافعي كه براي ما دارد، حكايت از اطمينان روسيه نسبت به حل مشكلات ايران دارد. به تحليل «دنياي‌اقتصاد»، اين تحركات نشان مي‌دهد روسيه در رقابت شركت‌ها و كشورهاي بزرگ جهان در تلاش است منافع خود را تامين كند و از اين رقابت عقب نماند. رييس اتاق بازرگاني ايران در اين ديدار گفت: با توجه به معضلات بانكي و مشكلات حمل‌ونقل‌ ريلي، تراز تجاري ايران و روسيه منفي است كه بايد مبادلات بسيار بيشتر از اين مقدار شود. وي با بيان اينكه بايد با استفاده بيشتر از شرايط، روابط خود را با روسيه افزايش دهيم، اضافه كرد: خصوصي‌سازي در روسيه با توفيق زيادي همراه بوده است و ما بايد همكاري‌ها را در اين زمينه بيشتر كنيم.لوان جاگاريان، سفير روسيه در ايران نيز اعلام كرده است: ما كشور مستقلي هستيم و اگر از ارتباط با ايران سود ببريم آن را ادامه خواهيم داد. سفير روسيه از علاقه‌مندي شركت‌هاي نفتي روسيه براي حضور در طرح‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه‌اي ايران خبر داده است. سفير روسيه همچنين اعلام كرده چنانچه اكتشاف نفت در درياي خزر توجيه اقتصادي داشته باشد، حاضر به همكاري مشترك با ايران هستيم و در اين زمينه اراده سياسي نيز وجود دارد. جاگاريان اضافه كرده روسيه كشوري مستقل است و تابع سياست‌هاي غرب نيست، حاضر است همكاري‌هاي خود با ايران را گسترش دهد و البته روابط با ايران براي روسيه بسيار مهم است.

 

 

 

 

انتهای پیام 

تاسیسات ، بزرگ‌ترين، قرارداد، نفتي، ايران ،
Comments (0)
Add Comment