بزرگترین طرح افزایش تولید گازمایع ایران آماده افتتاح شد

معاون وزیر نفت از آغاز شمارش معکوس به منظور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از طرح استحصال گازمایع پالایشگاه فجرجم خبر داد و اعلام کرد:امسال با بهره‌برداری کامل از این طرح روزانه 280 تن به ظرفیت تولید محصولات گازی کشور افزوده می‌شود.

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز جواد اوجی با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای افتتاح رسمی طرح جدید افزایش تولید گاز مایع و میعانات گازی در پالایشگاه فجرجم، گفت: با بهره برداری از این طرح جدید ظرفیت تولید گازمایع (LPG) کشور روزانه 200 تن و میعانات گازی 80 تن در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه  اين پروژه گازی در در دو فاز طراحي، ساخت، نصب و راه اندازی شده است، تصریح کرد: سال گذشته فاز اول این طرح شامل ساخت چهار مخزن با ظرفيت ذخیره سازی 350 تن گازمایع و میعانات گازی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در حال حاضر مراحل نهایی تست و آزمایش های فنی برای راه اندازی فاز دوم این طرح مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، تصریح کرد: فروردین ماه سالجاری با وارد شدن گاز شيرين به تاسيسات توليد LPG، عملیات راه اندازی و پیش راه اندازی نهایی آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این پروژه به زودی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تبیین کرد: علاوه بر افزایش تولید محصولات گازی، در اجرای این طرح از حداکثر ظرفیت پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده شده است.

به گزارش مهر، برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این طرح افزایش تولید گاز مایع ایران بیش از 20 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و پیش بینی می شود با اجرای این طرح سالانه یک میلیون و 500 هزار تن گازمایع به ظرفیت تولید محصولات گازی کشور افزوده می‌شود.

 از سوی دیگر در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات مختلف گازی ایران، حذف آلودگی زیست محیطی که در مشعل‌های پالایشگاه فجر جم سوزانده می شود از دیگر دستاوردهای اقتصادی این طرح است.

 در پروژه تولید گاز مایع پالایشگاه فجرجم سوخت مصرفی 10 دستگاه بویلر 45 و 65 تنی، 6 دستگاه توربو کمپرسور پروپان، چهار دستگاه توربین برق و کوره های مختلف پالایشگاه را از گازهای متصاعد شده از مایعات گازی تامین خواهد کرد.

 وزن تجهیزات مورد استفاده در طرح تولید LPG یکهزار تن است که 560 تن سازه فلزی، 11 هزار 250 متر مکعب بتن ریزی، 3100 متر لوله کشی و 40 هزار متر کابل کشی دیگر پیش بینی شده در اجرای طرح تولید واحد ال.پی.جی در شرکت پالایش گاز فجرجم است.

 پالایشگاه گاز فجر جم در دو فاز طراحی و ساخته شده است و هر فاز این پالایشگاه از چهار ردیف تصفیه گاز تشکیل شده که هر ردیف نیز متشکل از یک واحد شیرین سازی، یک واحد تنظیم نقطه شبنم و یک واحد تبرید پروپان است.

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment