بزرگترین رویداد الکترونیکی کشور خاموش شد

بیست‌وششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) روز گذشته و پس از چهار سال وقفه با حضور مسوولان افتتاح شد که این افتتاحیه سه بار با قطعی برق مواجه شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، افتتاحیه این مراسم، وزیر ارتباطات عنوان کرد که تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم امریکایی یعنی اینستاگرام ظلم به اقتصاد دیجیتال ایران است و اگر ما به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال هستیم یک پایه اساسی آن پلتفرم‌های خودمان هستند که اقتصاد دیجیتال ما بر بستر آنها شکل گرفته است.
الکامپ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور پس از چهار سال وقفه، روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد و به مدت چهار روز (تا هفتم تیرماه) پذیرای علاقه‌مندان این حوزه است. مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در این افتتاحیه گفت: جای خوشحالی دارد که دولت سیزدهم اراده تحول را از خود نشان داده است که از میان آنها می‌توان به نکاتی اشاره کرد. یکی از آنها فیبرنوری است که به اراده مصمم نیاز داشت و ۲ دستاورد مهم برای آینده اقتصاد دیجیتال دارد.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن ارایه اینترنت چند صد مگابیتی است. وی افزود: مساله بعدی توجه به تولیدات بومی مانند پیام‌رسان‌ها است. پیام‌رسان‌ها باید چرخه اقتصادی خود را تکمیل کنند. این نماینده مجلس تاکید کرد: صنعت نیمه تعطیل فضایی در این دولت احیا شد و پرتاب موفق ماهواره خیام از اقدامات مهم در این حوزه است. ساختارهای دولت برای این دگردیسی آماده نیست، ساختارهایی که عمرشان ۲۰ ساله است و با هوش مصنوعی در تناقض هستند.
   موانع سر راه اقتصاد دیجیتال
توانگر ادامه داد: موضوع اقتصاد دیجیتال نیازمند ساختار حمایتگر است و حتی هوش مصنوعی نیز سخت می‌تواند در این شرایط از عهده کار خود برآید. در آینده رشد اقتصاد دنیا فناوری محور خواهد بود. هسته اقتصاد دیجیتال نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است و باید از تمام ظرفیت اقتصاد دیجیتال مانند پلتفرم‌ها استفاده کنیم. تحول در اقتصاد محتوا با تسهیم درآمد بین بازیگران ضروری استو وی تاکید کرد: فیلترینگ، مالیات و بیمه آزادکاری از موانع سر راه اقتصاد دیجیتال است و باید برای آنها فکری کرد. علی‌رغم تاکیدات سران قوا اجازه، سرمایه‌گذاری خارجی هنوز مشکلاتی دارد و در عمل می‌بینیم که ترس‌هایی وجود دارد و اجازه رونق را نمی‌دهد.
مسوولان دولت سیزدهم شجاعت این تغییر رویکرد را دارند و اگر اراده کنند می‌توان این تغییرات را لحاظ کرد. رییس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: در کارگروه اقتصاد دیجیتال تجربه خوبی برای واگذاری تنظیم‌گری آزادکاران داشتیم و نباید بترسیم که بخش خصوصی در کنار دولت کار کند. چابکی تنظیم‌گری بخش خصوصی می‌تواند روند توسعه اقتصاد دیجیتال را شتابان کند. وی اظهار داشت: لازم است سفارتخانه‌های ما رابطه بهتری با بخش غیردولتی داشته باشند و این مهم نیازمند تدوین برنامه دیپلماسی خارجی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.
   لزوم توجه تولیدمحور  به فناوری‌های روز دنیا
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در این مراسم گفت: زحمت زیادی برای برگزاری این نمایشگاه کشیده شده است و حضور ۵۰۰ شرکت‌ خارجی و داخلی نشان‌دهنده این مساله است. الکامپ امروز با چیزی که در دهه ۷۰ آغاز شد، تفاوت چشمگیری دارد. در آن زمان بیشتر با افرادی مواجه بودیم که کامپیوتر و خدمات ارایه می‌کردند، اما امروز در این نمایشگاه شرکت‌های بسیار خوب دانش‌بنیان با دستاوردهای پیشرفته خود در حال ارایه هستند.
وی افزود: مساله اقتصاد دیجیتال به چند فناوری کلیدی وابسته است و اگر بخواهیم در این حوزه ماندگار باشیم باید به فناوری‌هایی مانند میکروالکترونیک، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی ورود کنیم و قطعا اگر به این سه فناوری توجه تولیدمحور نداشته باشیم، ممکن است بازارهای خود را از دست بدهیم. دهقانی تاکید کرد: یکی از فناوری‌هایی که در اقتصاد دیجیتال تاثیر بسزایی دارد، هوش مصنوعی است. علاوه بر کاربردی که این فناوری در اقتصاد دیجیتال باید به سمت ساخت آن نیز پیش برویم. باید در آینده شش هاب فناوری در کشور راه‌اندازی شود تا ۶ موضوع بزرگ، قابل اعتنا با ظرفیت‌های عظیم در آن بررسی شود و پژوهشگران فناوری بتوانند در آنجا فعالیت کنند.
    شعار امسال: آینده بهتر  برای اقتصاد دیجیتال
حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی استان تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: شعار امسال آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است و این نمایشگاه با نمایشگاه‌های قبلی فرق‌های دارد. این نمایشگاه را درحالی افتتاح می‌کنیم که ۴۸۰ شرکت‌کننده در آن حضور دارند. وی افزود: امسال تمرکزمان بر روی محتواست و این شرایط با چهار سال قبل متفاوت است. امسال افتخار داریم که مجموعه‌های بسیاری در نمایشگاه حضور دارند. برای آینده بهتر اقتصاد دیجیتال باید به سه بخش توجه کرد؛ در حوزه اول یعنی سخت‌افزار نیازمند تولید خوب هستیم و این نیازمند واردات خوب است. او افزود: همچنین زیرساخت‌ها نیازمند به روزرسانی است و این حجم از مقاومت‌ها باعث شده نتوانیم به این زیرساخت‌ها برسیم.
در موضوع نرم افزار هم موضوعاتی وجود دارد و ما زمانی می‌توانیم از شرکت‌ها دفاع کنیم که به صورت شفاف صورت‌های مالی آنها درج شده باشد.در حوزه خدمات هم مهم‌ترین موضوع ما تنظیم‌گری است؛ ما می‌خواهیم که فقط با یک تنظیم‌گر در ارتباط باشیم نباید با تنظیم گران مختلف در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ و در بین صحبت‌های محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، ۲ بار برای چند ثانیه برق سالن قطع شد. همچنین قطعی برق در ابتدای سخنرانی حسن هاشمی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم رخ داد. بعد از سومین قطعی مراسم افتتاحیه پایان یافت.
   توضیح وزیر ارتباطات  درباره سرعت اینترنت
در این میان و در حالی که برق مراسم افتتاحیه برای سه بار قطع شده بود، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم درباره سرعت اینترنت و اطلاعات سایت اسپیدتست اظهار کرد: این سایت، سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت ثابت و موبایل همه کشورها را اعلام می‌کند، اول دولت بر اساس همین سایت اسپیدتست سرعت میانه اینترنت موبایل ۱۸ مگابیت بر ثانیه بود که الان ۳۵.۶ است و این نسبت به اول دولت تقریبا دو برابر شد.
وی افزود: اینترنت ثابت البته رشد کمی داشته، چون ۱۰ سال است که بر روی آن سرمایه‌گذاری نشده است. پروژه توسعه فیبر نوری منازل کسب و کارها را که شروع کردیم، هدف همین است و سرعتی که ما آرزو داریم، سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر پروژه فیبر نوری در ۱۰۰ شهر شروع شده و ان شاالله تا پایان دولت امکان ارایه چنین سرویسی را برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم می‌کنیم.
   مسوول محدودیت‌ها نیستیم
زارع‌پور در مخالفت با اختلال در اینترنت کشور گفت: به‌شدت با هر نوع اختلالی مخالف هستیم. هر اختلالی را مشاهده کردید در سازمان تنظیم به آن رسیدگی می‌کنیم. کوچک‌ترین اختلالی در شبکه ارتباطی کشور را برنمی‌تابیم اما در مورد محدودیت تصمیم‌گیری‌اش جای دیگری است. او بار دیگر با فیلتر شدن گوگل‌پلی مخالفت کرد و گفت: نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است گوگل‌پلی و بعضی پلتفرم‌ها باید رفع فیلتر شوند اما شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باید در ایران دفتر بزنند.
اینکه کسب‌وکار مردم را به پلتفرمی ببرید که پاسخگو نیست مثل این است که بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور را روی گسل بنا کنید که با یک زلزله دو ریشتری فرو بریزد. زارع‌پور خبرنگاران را دعوت به سوال از دیگر اعضای کمیته فیلترینگ در این باره کرد. زارع‌پور در واکنش به اخبار پیشین در مورد اینکه گفته بود ۱۰ درصد نیاز ارتباطی کشور وابسته به خارج است نیز شفاف‌سازی کرد و گفت: من هرگز چنین چیزی نگفتم. این حرف در مورد پیام‌رسان‌ها زده شد. منظور این بود که کمتر از ۱۰ درصد مخاطبان مردم در پیام‌رسان‌ها در خارج از کشور هستند.
او ادامه داد: هر چقدر نیاز به پهنای باند بین‌الملل باشد حتما فراهم می‌شود. جمعه ۲.۵ ترابیت بر ثانیه ظرفیت کشور قطع شد اما بلافاصله جایگزین شد زیرا ما ۳ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. سال ۱۴۰۰ یادتان هست ۴۳۰ گیگ در خلیج فارس قطع شد و تا چند روز مشکل داشتیم. زارع‌پور بار دیگر در مورد اینکه تمامی محدودیت‌ها بر عهده او نیست توضیح داد: ما در وزارت ارتباطات تمام تلاشمان را می‌کنیم زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور را تقویت کنیم و توسعه دهیم اما بعضی چیزها خارج از اراده ما اتفاق افتاده است که در جای خودش قابل بحث است. او افزود: تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم امریکایی ظلم به اقتصاد دیجیتال ایران است. اقتصاد دیجیتال یک لایه‌اش ارتباطات و فناروری اطلاعات است، لایه بعدی آن پلتفرم‌هاست. اگر به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال هستیم یک پایه اساسی آن پلتفرم‌های خودمان هستند. اقتصاد دیجیتال ما بر بستر پلتفرم‌های بومی شکل گرفته است که جزو افتخارات ماست.
الکامپبیست‌وششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)قطع برق افتتاحیه الکامپ
Comments (0)
Add Comment