بزرگترین برنامه ریزی برقی کشور

به گزارش تاسیسات نیوز، کشورمان از جمله کشورهای جهان است که دارای منابع انرژی بیشماری است. یکی از منابع انرژی ایران؛ برق است که با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران دارای میانگین خوبی در سطح جهانی است.





در سال ۱۳۹۱ توان تولیدی برق ایران ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات اعلام شد که نسبت به سال گذشته خود ۳ هزار و ۷۲۰ مگاوات افزایش داشته است.





نیروگاه‌های حرارتی با ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات بیشترین سهم را در تولید برق کشور دارند و ۲۰ مگاوات از ظرفیت تولید مربوط به نیروگاه اتمی است. نیروگاه‌های برق‌آبی با ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات توان تولیدی در رتبه سوم هستند.




انرژی‌های نو ۲۱۹ مگاوات و نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ۴۶۶ مگاوات از ظرفیت تولید را به خود اختصاص دادند.



مجموع انرژی تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۴۸ میلیون و ۵۹۵ هزار مگاوات‌ساعت بوده است که برای این میزان تولید ۳۷ میلیارد و ۵۰۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده.





واردات برق از کشورهای همسایه در همین سال ۳ هزار و ۹۱۳ میلیون کیلووات‌ساعت بوده است که نسبت به سال گذشته خود ۷ درصد رشد داشته. صادرات برق ۱۰ هزار و ۹۲۳ میلیون کیلووات‌ساعت و دارای رشد ۲۸ درصدی بوده است.





در پایان سال ۹۱ خورشیدی سرانه توان برق مصرفی ۹۰۶ وات، سرانه تولید انرژی الکتریکی ۳ هزار و ۳۴۵ کیلووات‌ساعت، سرانه مصرف انرژی الکتریکی ۲ هزار و ۵۵۳ کیلووات‌ساعت و میانگین مصرف مشترکان خانگی ۲ هزار و ۶۲۲ کیلووات ساعت اعلام شد.

 

 

 

یکی از مواردی که در دوران پساتحریم مورد توجه ویژه متولیان و مسئولان کشور قرار گرفته است بحث صادرات منابع انرژی است چرا که کشورمان در این حوزه از جمله کشورهای توانمد در دنیاست و برق به عنوان یکی از این منابع درنظر گرفته شده است.





ایران و کره‌جنوبی سابقه همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با همدیگر دارند از این رو با توجه به شرایط ایران در دوران پس از تحریم، خواهیم توانست این روابط را تعمیق ببخشیم.




ایران از شبکه گسترده برق به ظرفیت ۷۴ هزار مگاوات برخوردار بوده، اما این ظرفیت جوابگوی نیازهای کشور در آینده نیست و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار شود.





بخشی از این افزایش ظرفیت مربوط به نیروگاه‌هایی است که عمر بالایی دارند و بایستی از مدار خارج کنیم و برای این موضوع نیاز به نیروگاه‌های جدید داریم، اما بخش دیگر ظرفیت‌های جدیدی است که باید با احداث نیروگاه‌های جدید وارد مدار شود.





موضوع افزایش راندمان نیروگاه‌ها از برنامه‌های اصلی صنعت برق است و ما از مشارکت شرکت‌های کره‌ای در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 

 

اولویت دیگر ایران افزایش ظرفیت انتقال برق کشور از ۴۰۰ کیلوولت به ۷۶۵ کیلوولت است. هم اکنون ۵ مناقصه برای احداث ۴۰۰ پست انتقال و فوق توزیع در دست انجام داریم که در این مناقصه‌ها می‌خواهیم انتقال تکنولوژی برای ساخت پست‌های GIS هم انجام گیرد؛ از این رو از شرکت‌های کره‌ای برای شرکت در این مناقصه‌ها دعوت می‌کنیم. در طول ۵ سال آینده بیش از ۱۰ میلیون مشترک برق در کشور تحت پوشش این شبکه هوشمند قرار بگیرند؛ در این زمینه شرکت‌های کره‌ای از توان فنی خوبی برخوردار هستند که ایران تمایل به دریافت پیشنهادهای این شرکت‌ها دارد.





هم‌اکنون با همکاری یک شرکت کره‌ای طرح مدیریت شبکه‌های توزیع آب در دو شهر بوشهر و شیراز در دست اجرا است، اما در زمینه سدسازی، طرح‌های نمک‌زدایی آب دریا، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و نیروگاه‌های برق‌آبی پروژه‌های متعددی در دست اجرا داریم که شرکت‌های کره‌ای می‌توانند در این طرح‌ها مشارکت کنند.”

 

منبع: مهر

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برجامبرقتاسیساتمناقصه
Comments (0)
Add Comment