برگزاری همایش تخصصی بازرسی انرژی و بهره‏ گیری از انرژی‏های تجدیدپذیر

با توجه به بالا بودن میزان مصرف انرژی در کشور در مقایسه با میانگین‏ جهانی و ضرورت صرفه‏ جویی در مصرف انرژی به خصوص در ساختمان‏ها، همایش تخصصی ممیزی و بازرسی انرژی و بهره‏ گیری از انرژی‏های تجدیدپذیر در ساختمان برگزارشد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در ابتدای این مراسم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان از حضور مهمانان حاضر در جلسه تشکر و قدردانی نمود وبرگزاری همایش را گامی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و به خصوص جامعه ‏ی مهندسی استان در رابطه با ضرورت صرفه‏ جویی در مصرف انرژی در ساختمان‏ها دانست.

 

 

فعال شدن شرکت‏های کنترل و بازرسی به منظور دفاع از منافع بهره‏ برداران

 

برپایه این گزارش در این مراسم دکتر بدیعی در سخنان خود  اظهار داشت: قرار است با توجه به اهتمام جدی سازمان نظام استان اصفهان در رابطه با محقق ساختن صرفه‏ جویی در مصرف انرژی در ساختمان‏ها در راستای ملاحظات زیست محیطی و با توجه به این که این موضوع یکی از محورهای اصلی در خط‏ مشی‏ مصوب شورای مرکزی می‏ باشد، دبیرخانه‏ ی دائمی ساختمان و بهینه‏ سازی مصرف انرژی به سازمان استان اصفهان محول گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به این‏که نقش ناظر و شرکت‏های بازرسی متفاوت است و ساختمان‏ها نیاز به ناظر مقیم دارند، شرکت‏های کنترل و بازرسی به منظور دفاع از منافع بهره‏ برداران ساختمان ایجاد و فعال خواهند گردید.

عضو هیات رییسه شورای مرکزی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در کشور اظهار داشت : آنچه در خصوص منافع ملی مطرح است توجه به کلیه جوانب مصرف انرژی است و اگر نتوان در این خصوص مصرف را مدیریت کرد ، منافع ملی به خطر افتاده و اتلاف سرمایه های کشور را در پی خواهد داشت.

 

بهینه‏ سازی مصرف انرژی لازمه ایجاد مدیریت مصرف انرژی در سطح ملی

 

محمدعلی شفیع ‏زاده مدیرکل دفتر بهبود بهره‏ وری و اقتصاد برق و انرژی نیز  بر این نکته تأکید نمود که بدون توجه به اقتصاد ملی و نقش انرژی در اقتصاد ملی نمی‏ توان خط‏ مشی‏ ها و سیاست‏گذاری‏ های کلان را تعریف و اجرا نمود. مهندس شفیع ‏زاده بهینه‏ سازی مصرف انرژی را مستلزم ایجاد مدیریت مصرف انرژی در سطح ملی دانست.

 

امروز وضعیت مطلوبی در ساختمان‏ سازی و به خصوص از منظر مصرف انرژی مشاهده نمی‏ شود

 

همچنین غلامرضا هوایی، مدیر کلی دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این که در مقررات ملی ساختمان، چک لیست‏ هایی برای مهندسان ناظر و مجری وجود دارد،گفت: این قوانین بر اساس نیاز روز در حال اصلاح و بازنگری است. وی با اشاره به این که در مبحث 22 مقررات ملی ساختمان با موضوع مراقبت و نگه‏داری از ساختمان‏ها، مقوله‏ ی صرفه‏ جویی در مصرف انرژی مطرح شده است، اضافه کرد: اجدادمان که کمتر مهندس بودند خانه‏ هایی می‏ ساختند که همرنگ طبیعت و از هر جهت مهندسی بود و حداکثر بهره‏ گیری از منابع طبیعی را داشت و این در حالی است که با توجه به دانش و فناوری امروز وضعیت مطلوبی در ساختمان‏ سازی و به خصوص از منظر مصرف انرژی مشاهده نمی‏ شود.

 

مصرف انرژی در کشور سه برابر میانگین جهانی است

 

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به آمارهای مربوط به مصرف انرژی در کشور در بخش‏های مختلف، اشاره نمود که مصرف انرژی در کشورمان سه برابر میانگین جهانی و قیمت آن یک سوم قیمت‏های جهانی است.

 

وی عزم ملی برای صرفه‏ جویی در مصرف انرژی را اجتناب‏ ناپذیر دانست و بسیج‏ همه‏ ی امکانات برای تحقق آن‏را خواستار گردید.

 

شکرچی‏ زاده با اشاره به راه‏ اندازی اخیر سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان اصفهان، ایجاد این سایت را گامی در جهت استفاده از توان علمی متخصصان و کارشناسان استان جهت انجام پژوهش‏های موردنیاز دانست.

 

بهینه‏ سازی مصرف انرژی یک امر ضروری است

 

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در ادامه‏ ی این همایش ضمن گلایه از وضعیت موجود مصرف انرژی در کشور و نامتعارف بودن آن نسبت به حد متوسط‏ های جهانی، بر لزوم یک برنامه ‏ریزی در افق بلند مدت تأکید کرد.

 

 وی افزود : هر ساله بیش از یک و نیم میلیون مشترک جدید برق در حوزه ‏های مختلف کشور اضافه می‏شود که این میزان پس از گذشت 10سال به بیش از 15میلیون مشترک شامل واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی خواهد رسید و اگر از همین امروز به فکر باشیم، می‏توانیم بر میزان مصرف انرژی توسط مشترکان جدید اعمال مدیریت کنیم.

 

 وی تأکید کرد که در کنار ارائه ‏ی آمار و ارقام لازم است به این باور برسیم که بهینه‏ سازی مصرف انرژی یک امر ضروری است.

 

زرگرپور استاندار استان اصفهان  نیز در سخنان خود  اظهار داشت چرا باید به مشکل بخوریم تا مجبور شویم برای آن راه حل پیدا کنیم. وی شهر و استان اصفهان را دارای پتانسیل‏ های فراوان و از جمله نیروی انسانی متخصص دانست و از انجمن‏ های مردم نهاد، کارشناسان، اساتید و متخصصان خواست که در رفع مشکلات، راه حل ارائه کنند و مسؤولان اداری ـ سیاسی را یاری نمایند.

 

 

در پایان این مراسم به منظور تحقق فرازی از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عمومی بودن وظیفه‏ ی حفاظت از محیط زیست و در راستای پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف و به استناد قانون 190 قانون برنامه‏ ی پنجم توسعه‏ ی کشور اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و بند 3 خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان و با عنایت به پتانسیل بالای شهر  اصفهان در اشاعه‏ ی فرهنگ صحیح استفاده از منابع و ذخایر ملی، تفاهم‏نامه‏ ی همکاری چند جانبه فی ما بین 21 اداره‏، نهاد و سازمان استان جهت انجام همکاری‏های فنی و تخصصی در زمینه‏ ی صرفه‏ جویی در مصرف انرژی با حضور آقایان شکرچی‏ زاده، فلاحتیان و زرگرپور به عنوان ناظر امضا گردید.

 

گفتنی است برپایه این گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان مسؤول دبیرخانه‏ ‏ کمیته‏ فوق‏ الذکراست.

پایان پیام /.

 

 

Comments (0)
Add Comment