برندگان اوپکی کاهش تولید نفت

به گزارش تاسیسات نیوزف بیش از سه ماه از اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش 2/ 1 میلیون بشکه‌ای تولید این سازمان می‌گذرد.





اعضای اوپک در این مدت نشان داده‌اند که بیش از آنچه که کارشناسان و موسسات بین‌المللی انتظار داشتند به توافق پایبند بوده‌اند. اوپک در ماه گذشته رکورد جدیدی از پایبندی به توافق از خود به جا گذاشت، اعضای این سازمان بیش از مقدار تعهد تولیداتشان را کاستند و رکورد 104 درصد پایبندی به توافق را از خود به‌جا گذاشتند.





میزان بالای عمل به توافق را می‌توان نشانی از نیاز شدید اعضای این سازمان به درآمدهای نفتی تلقی کرد. در واقع رشد قیمت نفت در چند ماه اخیر موجب شده قدری اقتصاد این کشورها از تنگنا خارج شود، اما اگر توافق اوپک انجام نمی‌شد چه بر سر درآمدهای اعضای این سازمان می‌آمد؟





با وجود اینکه اعضای اوپک تولیدات خود را به شکل قابل‌توجهی کاهش داده‌اند و قیمت نفت نیز رشد چشمگیری نداشته و همچنان از روزهای رویایی بازار فاصله زیادی دارد، آیا باز می‌توان گفت که درآمدهای اعضای اوپک رشد داشته و توافق به نفع آنها بوده است؟





برای رسیدن به پاسخ این سوالات «دنیای‌اقتصاد» چهار سناریوی قیمتی در نظر گرفته است. این سناریوها بر اساس دامنه پیش‌بینی‌های قیمتی نفت درست پیش از اینکه زمزمه‌‌ای از تمایل اوپک برای توافق به گوش برسد، یعنی در میانه‌های سال 2016 انجام شده است. همچنین فرض کرده‌ایم که اعضای اوپک با بیشترین توان خود یعنی در سطح دسامبر 2016 نفت استخراج ‌کنند.





سپس ارزش تولیدات اعضا در هر سناریو محاسبه شده و با درآمدهای کنونی آنها در سه ماه ابتدای سال 2017 مقایسه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در سناریوی خوش‌بینانه یعنی در حالتی که فرض می‌کنیم بدون توافق اوپک نفت به 45 دلار می‌رسید، درآمد اعضای اوپک نسبت به شرایط کنونی حدود 11 درصد کمتر است. اما در سناریوی بدبینانه که در آن نفت 30 دلار در نظر گرفته شده، درآمد فرضی اعضای اوپک از درآمدهای کنونی حدود 40 درصد کمتر است که رقم بسیار قابل توجهی است.





از این رو می‌توان گفت همه اعضای اوپک برندگان توافق برای کاهش تولید محسوب می‌شوند و آنها از رشد قیمت‌ها منتفع شده‌اند. با این حال بررسی جزئی‌تر درآمدهای اعضا با درآمدهای فرضی آنها بر اساس 4 سناریوی تعریف شده نشان می‌دهد ایران، لیبی و نیجریه بزرگترین برندگان توافق اوپک هستند، چراکه این سه کشور علاوه بر اینکه از رشد قیمت نفت در پی توافق سود برده‌اند، افزایش تولیداتشان نیز به کمک آنها آمده و رشد درآمدهای آنها نسبت به شرایطی که توافق انجام نمی‌شد، را بیشتر کرده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

اوپکبین المللیتاسیساتنفت
Comments (0)
Add Comment