برنامه ایران برای ذخیره‌سازی گاز میدان مشترک با قطر/ طرح جدید خودکفایی از واردات گاز ترکمنستان

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی جزئیات طرح جدید خودکفایی ایران از واردات گاز ترکمنستان با ایجاد یک پروژه جدید ذخیره‌سازی گاز در شمال شرق کشور را تشریح کرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مسعود سامی‌وند  با اشاره به بهره برداری از نخستین طرح ذخیره سازی گاز ایران در مخزن زیر زمینی سراجه قم، گفت: از چند روز گذشته تاکنون هم نخستین طرح ذخیره سازی گاز کشور در گنبدهای نمکی در مخزن نصراباد کاشان کلید خورده است.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با اعلام اینکه هم اکنون ایران در جایگاه نوزدهم در بین کشورهای مختلف جهان از نظر ذخیره سازی گاز طبیعی قرار دارد، تصریح کرد: در صورت راه اندازی 2 پروژه جدید ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه خراسان و گنبد نمکی نصرآباد کاشان جایگاه کشور تا رتبه ژنجم جهان ارتقا می یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر با تاکید بر اینکه هم اکنون آمریکا، روسیهٰ کانادا و اوکراین بیشترین ظرفیت ذخیره سازی گاز در مخازن زیر زمینی را در اختیار دارند، اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 120 تا 130 میلیون مترمکعب ظرفیت جدید ذخیره سازی گاز در کشور راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم پروژه ذخیره سازی گاز سراجه، فاز اول و دوم شوریجه و گنبدنمکی نصراباد کاشان در مجموع معادل تولید چهار فاز پارس جنوبی ظرفیت ذخیره سازی گاز در کشور فراهم می شود، بیان کرد: با توجه به نزدیکی این مخازن ذخیره سازی به خطوط اصلی لوله امکان انتقال گاز پارس جنوبی به این مخازن مستقل و زیر زمینی وجود دارد.

سامی وند با اشاره به تکمیل مطالعات بر روی 40 مخزن ذخیره سازی گاز در استان های مختلف کشور، تبیین کرد: تا پیش از فرا رسیدن زمستا سال 1392 باید حدود 1.5 میلیارد مترمکعب گاز در این مخزن زیر زمینی ذخیره سازی شود که تزریق گاز از 15 اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت ذخیره سازی گاز در مخزن قزل تپه گلستان توضیح داد: مطالعات اکتشافی، زمین شناسی و شناسایی مخزن قزل تپه تا خرداد ماه سال آینده به پایان خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه با تکمیل و پردازش مطالعات، عملیات اجرایی ذخیره سازی گاز در این مخزن آغاز خواهد شد، یادآور شد: با بهره برداری از این مخزن علاوه بر خودکفایی بیشتر نسبت به واردات گاز از ترکمنستان و افزایش پایداری گاز در شبکه خطوطو لوله شمال و شمالشرق کشور امکان تامین خوراک صنایع پتروشیمی جدید تاسیس این منطقه هم فراهم می شود.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment