برنامه امسال؛ نصب توربین بادی در جنگل فندقلو

به گزارش تاسیسات نیوز، زمانی برای اردبیلی‌هایی که به رودبار و منجیل سفر می‌کردند، توربین‌های بادی یک علامت سؤال بود و اینکه چطور می‌شود بادی که دیده نمی‌شود و لمس نمی‌شود را به برق تبدیل ساخته و با آن لامپ خانه‌ای را روشن کرد.

 

 

 

 

امروز اما توربین بادی نصب شده در جاده اردبیل – سرعین قاعده تعجب تولید برق از باد را به هم ریخته است. نه تنها توربین‌های بادی در نقاط مختلف اردبیل رو به افزایش است بلکه پنل های خورشیدی هم بر روی پشت‌بام‌ها برق می‌زند و برق می‌سازد.

 

 

 

 

با وجود اینکه قابلیت تولید انرژی برق به واسطه انرژی‌های پاک حرف تازه‌ای نیست، استعداد این استان در ورود به مقوله انرژی‌های نو چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

 

برخی کارشناسان معتقدند اگر سیاست‌های وزارت نیرو در این خصوص تدوین نمی‌شد، اهالی سرعین هنوز توربین بادی را فقط در منجیل می‌دیدند اما در گفتگو با مدیرعامل شرکت توزیع برق استان برنامه‌های درازمدت این اداره مشخص شد.





برنامه‌هایی که نشان می‌دهد، اینبار اردبیل نه تنها در تولید بلکه در ورود به بازار انرژی‌های نو برنامه و اهداف درازمدت دارد.

 

 

 

 

علیرضا علیزاده تاکید کرد استعدادهای استان اردبیل در این برنامه‌ها به کار گرفته خواهد شد. برنامه‌هایی که در ابتدا مناطق مختلف استان را برای توسعه تولید انرژی پاک مطالعه کرده و امسال قویاً وارد فاز اجرایی شده است.

 

 

 

 

شرکت توزیع برق در نظر دارد سهمی از انرژی خورشیدی را برای عشایر استان به کار گیرد. نحوه اجرای این طرح را بیان کنید.

 

در حال حاضر تمام مشترکان شهروند استان برخوردار از برق هستند و در بخش روستایی نیز در شش شهرستان همه روستانشینان برق دارند. در چهار شهرستان باقی مانده در نظر داریم در قشلاقات زیر ۱۰ خانوار به تدریج از طریق انرژی خورشیدی برق‌رسانی کنیم.

 

 

 

 

امسال چند روستا در دست اقدام است و از جمله در آینده نزدیک برای ۳۰۰ خانوار عشایر انرژی خورشیدی سیار که به صورت چمدانی قابل‌حمل است تحویل می‌شود.

 

 

 

عشایر می‌توانند این پکیج را هرکجا کوچ کردند با خود حمل کنند و در زمان موردنیاز آن را مورداستفاده قرار داده و با پنل های آن تولید برق کنند.

 

 

 

طرحی مبنی بر خرید تضمینی انرژی‌های پاک مطرح شده است. نحوه اجرای آن در استان به چه شکل خواهد بود؟

 

 

 

این طرح سیاست وزارت نیرو به جهت خرید انرژی‌های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی، بادی و زمین‌گرمایی است که به قیمت بالاتر از حد معمول خرید انجام می‌شود تا تولیدکننده به امر تولید تشویق شود.

 

 

 

 

ما در استان این طرح را در دو بخش دنبال می‌کنیم. بخش اول تولید انبوه است که سرمایه‌گذاران بخش داخلی و خارجی می‌توانند مشارکت کنند و با راه‌اندازی نیروگاه و مزرعه خورشیدی برق تولیدی را به فروش برسانند. در حال حاضر مزرعه خورشیدی در استان نداریم اما پروژه‌ها و طرح‌هایی در دست بررسی است.

 

 

 

 

در بخش دوم مردم می‌توانند انرژی خورشیدی تولید کرده و پنل ها را روی پشت‌بام خود نصب کنند و با قیمت گران‌تر از معمول به ما بفروشند.

 

 

 

متوسط نرخ فروش انرژی برق در استان ۶۴۰ ریال برای هر کیلووات ساعت است و انرژی پاک چهار هزار و ۹۰۰ ریال برای هر کیلووات ساعت خریداری می‌شود که به واقع یک سیاست تشویقی قابل‌توجه محسوب می‌شود.

 

 

 

 

بر اساس این طرح برق تولیدی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین شهر نیز خریداری می‌شود؟

 

 

نیروگاه زمین‌گرمایی در این مرحله با پنج مگاوات در دست احداث است و بعد از اتمام انرژی آن وارد شبکه می‌شود. در فازهای بعدی توسعه نیروگاه به دنبال سرمایه‌گذار هستیم که برق بیشتر تولید کند و آن را با قیمت تضمینی به ما بفروشد.

 

 

 

 

علاوه بر انرژی‌های تجدید پذیر تولید پراکنده با سیستم‌های گازی انجام شده که باز در خرید شرکت برق اعلام آمادگی کرده است. بطوریکه در گرمی نیروگاه شش مگاواتی در دست احداث است که به مدت پنج سال از زمان تولید خرید تضمینی را عقد قرارداد کردیم.

 

 

 

 

آموزش‌وپرورش در نظر دارد در امر تولید انرژی خورشیدی گام بردارد. تولیدات مدارس می‌تواند قابلیت خرید تضمینی داشته باشد؟

 

 

در سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی پاک تمامی مشترکان می‌توانند با هماهنگی اداره برق و انعقاد تفاهم‌نامه در این خصوص مشارکت کنند. با این وجود پول سرمایه‌گذاری نباید از محل منابع دولتی صرف شود تا در ادامه شرکت برق بتواند خرید تضمینی داشته باشد.

 

 

 

 

در آموزش‌وپرورش هم در صورتی که منابع غیردولتی تأمین شود و اقدام به نصب پنل و تولید برق کنند، خرید تضمینی بلامانع خواهد بود.

 

 

 

بر اساس نقشه بادخیزی استان‌ها، در کدام یک از مناطق استان اجرای توربین بادی امکان‌پذیر است؟

 

 

نقشه بادخیزی استان اردبیل نشان می‌دهد که در استان مسیر تونل بادی داریم و زمینه تولید انرژی از باد فراهم است. به ویژه در اردبیل تا خلخال استعداد نصب توربین فراهم است.

 

 

 

 

شرکت سانا محل‌های نصب توربین‌های بادی و تولید برق با باد را بررسی کرده است و به صورت پایلوت در چند منطقه از استان از جمله سرعین و نیر توربین وصل شد و خروجی مطلوبی نیز داشت.

 

 

 

 

در این حوزه نیز بخش خصوصی می‌تواند مشارکت کند و شرکت توزیع برق آماده حمایت و همکاری از مشارکت بخش خصوصی است.

 

 

 

برنامه امسال ما نصب توربین بادی در جنگل فندقلو است.

 

 

 

با توجه به اینکه بارها عنوان شده تولید برق سه برابر نیاز مصرف استان است، به چه دلیل شرکت برق بخشی از برنامه‌های خود را معطوف به تولید بیشتر ساخته است؟

 

 

همان طور که فرمودید تولید برق در سطح استان سه برابر میزان مصرف است و هیچ کمبودی نداریم. با این وجود وزارت نیرو در نظر دارد مقوله تولید انرژی‌های پاک را فرهنگ‌سازی کند و به مرور زمان شهروندان را درگیر در اجرای طرح کند.

 

 

 

انرژی‌های پاک تجدید پذیر هستند و در خود استان نیز استعداد قابل‌توجهی برای تولید آن وجود دارد. از سویی برق تولیدی وارد شبکه می‌شود و این شبکه سراسری است که در کل مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

با این حساب آیا صادرات برق اردبیل افزایش خواهد یافت؟

 

 

با توجه به اینکه شبکه برق سراسری است در مصرف پیک از جمله تابستان نیاز به تولید بیشتر برق داریم. استان اردبیل به دلیل استعدادهای تولید انرژی پاک و مرزی بودن می‌تواند برای بخش خصوصی جذابیت داشته باشد.

 

 

 

 

از سویی ما با کشورهای شمالی تبادل انرژی داریم و در مواقع نیاز برق از آن ها دریافت می‌شود و یا برق ارائه می‌شود. در اغلب مواقع تبادل ما مثبت و به معنی صدور برق است.

 

 

 

 

شبکه سراسری جمهوری آذربایجان که بیشترین تبادل برق را داریم می‌تواند ما را به شبکه های بین‌المللی متصل کند و اگر تولید برق افزایش داشته باشد می‌توان برای صادرات بیشتر اقدام کرد.

 

 

 

 

با توجه به تأکید مسئولان به رونق صنایع، چه تعداد از مشترکان شما را بخش صنعت تشکیل می‌دهد و کدام بخش مشتریان خوش‌حساب شما هستند؟

 

 

شرکت توزیع برق استان اردبیل ۵۰۳ هزار مشترک برق دارد که از این تعداد ۸۳ درصد خانگی است و بخش صنعتی و کشاورزی به مراتب اندک و هر یک حدود یک درصد است.

 

 

 

 

با این وجود مصرف بخش صنعتی ۱۸ درصد و بخش کشاورزی ۱۶ درصد است. ما راغب افزایش مصرف انرژی در بخش صنعتی و کشاورزی هستیم و هرگونه نیاز در این بخش تأمین می‌شود. دلیل این امر به ارزش‌افزوده بخش صنعتی برمی‌گردد.

 

 

 

 

در مقایسه با خوش‌حسابی مشتریان باید گفت بیشترین مطالبه ما از بخش صنعتی است. در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد ریال بدهی از تمامی مشترکان خود داریم که بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال آن مربوط به بخش صنعتی است.

 

 

 

 

چند سالی است شرکت برق برنامه‌های متعدد فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف را اجرا می‌کند. آیا این برنامه‌ها توانسته است میزان مصرف مشترکان بدمصرف را کاهش دهد؟

 

 

بله. طی سال‌های اخیر شهروندان در راستای پیک سایی و کاهش پیک تابستان همکاری داشته‌اند و هر سه حوزه صنعت، خانگی و خدمات وزارت نیرو نیز تشویق‌هایی پیش‌بینی کرده است.

 

 

 

 

در بخش صنعت اگر واحد تولیدی در ذخیره عملیاتی و مدیریت مصرف تابستان مشارکت کند، مبلغ چشمگیری به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

 

 

 

در بخش خدمات و ادارات، ساعت پیک ۱۱ ظهر الی ۱۵ بعدازظهر تعریف شده است که این اطلاع‌رسانی موجب شده مصرف ادارات با کاهش همراه شود.

 

 

 

 

در بخش کشاورزی اعلام شده که اگر کشاورز چهار ساعت پیک برق را مدیریت کند و استفاده نکند، ۲۰ ساعت بعدی را رایگان استفاده خواهد کرد.

 

 

 

همچنین در بخش خانگی نیز بسته‌های تشویقی و جرایم در نظر گرفته شده است. با اطلاع‌رسانی گسترده شهروندان اردبیلی همکاری مطلوبی در مدیریت مصرف داشتند؛ بطوریکه در هر سال برای کاهش پیک مصرف استان متناسب با برنامه‌های توانیر پیش رفتیم.



منبع: مهر






انتهای خبر

تاسیساتتوربینلامپپنل‌
Comments (0)
Add Comment