بررسی پرونده دو مرگ جانسوز در چهارمین گفت و گوی “فاز چهارم”

روح اله واصف؛ مدیر مسوول پایگاه خبری تاسیسات نیوز و محمد حسین کاشانی ؛ کارشناس رسمی دادگستری در گفت و گوی زنده اینستاگرامی ” فاز چهارم” که هر سه شنبه ساعت ۲۱ از صفحه اختصاصی تاسیسات نیوز قابل دسترس است، به بررسی پرونده واقعی در حوزه تاسیسات و نظام مهندسی پرداختند.

به گزارش تاسیسات نیوز، قتل‌های خاموش پرونده پرتکراری است که همواره در نقاط مختلف باعث تلفات جانی و مالی فراوانی در کشور می شود که نبود نظارت و بازدیدهای دوره ای تاسیسات ساختمانی طی سالیان سکونت در یک خانه یا به هنگام خرید و فروش و انتقال مالکیت باعث وقوع حوادث ناهنجار شده است.
مرگ دو تن از اعضای خانواده در شب نخست سکونت در خانه تازه خریداری شده از جمله این حوادث است که ناشی از اهمالکاری در این حوزه صورت گرفته است.
کارشناس رسمی دادگستری حاضر در گفت و گوی زنده فاز چهارم تاسیسات نیوز در این باره گفت:
نبود ناطر تاسیسات در مرحله ساخت این ساختمان و گواهی تایید مهندس ناظر عمران به جای مهندس تاسیسات باعث شد تا وی یکی از مقصران اصلی این حادثه معرفی شود

وی ادامه داد: البته در این میان خریدار خانه به دلیل بررسی نکردن تاسیسات ساختمانی و سکونت قبل از اطمینان یافتن به میزان امنیت در این حوزه یکی دیگر از مقصران حادثه اعلام شد، همچنین فروشنده خانه نیز به دلیل کتمان مشکلات موجود در پکیج موجود در این خانه همزمان با فرآیند نقل و انتقال سند مقصر دیگر این حادثه جانسوز معرفی شد.
نویسنده مبحث ۱۴ و ۱۶ مقررات ملی ساختمان حاضر در گفت و گوی فاز چهارم تصریح کرد: هر چند در این پروسه بنا بر کارشناسی های صورت گرفته، تهگعمیرکار پکیج که بدون دانش کامل و بی تعهدی در تعمیر پکیج پیش از ورود مالکان جدید خانه و اکتفا کردن به تحویل به ظاهر سالم پکیج از عوامل اصلی حادثه و مرگ دو تن اعلام شد.

به گفته کاشانی، کوتاهی تعمیرکار باعث ورود گاز مونوکسیدکربن به خامه و مرگ دو نفر در شب نخست سکونت در خانه تازه خریداری شد‌.
وی همچنین توافص موجود در قوانین مقررات ملی را یکی از مشکلات موجود در امنیت ساختمان ذکر و تصریح کرد: نپرداختن به مبحث اطفای حریق از جمله مقوله هایی محسوب می‌شود که در حلقه مقصران در دایره امنیت ساختمان سازی یاید مورد توجه قرار گیرد که در حال حاضر مورد غفلت واقع شده است.
بنا به گفته این کارشناس رسمی دادگستری، ” گاز” و مباحث جانبی آن به قدری از اهمیت برخوردار است که باید با به کار گرفتن بازرس جداگانه و ویرایش جدی در مباحث مرتبط با آن مانند؛ سایز دودکش، درچه هوا، لوله کشی کاز، از حوادث مشابه اینچنینی جلوگیری بعمل آورد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد معضل عدم انطباق نقشه های اجرایی و نقشه های شهرداری در حوزه ساخت و ساز نیز به منظور حفظ امنیت بیشتر در این زمینه حل شود .

تاسیسات ساختمانیتاسیسات و مهندسان ناظرفاز چهارممرگ دو نفر بر اساس کوتاهی در تاسیسات
Comments (0)
Add Comment