بررسی انطباق خدمات مهندسی طراحان با حدود صلاحیت

رئیس اداره نظام‌‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تمامی ساختمان‌ها براساس(متراژ و ارتفاع) به چهار گروه (الف، ب، ج و د) تقسیم می‌شوند. اعلام کرد: مهندسان طراح پایه سه، صرفاً در گروه (الف)، پایه دو در گروه (ب)، پایه یک در گروه (ج)، مجاز به ارائه خدمات مهندسی هستند و طراحی گروه ساختمانی(د) توسط مهندسان پایه ارشد صورت خواهد پذیرفت.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید عبدالرضا لقمانی، رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ضمن اشاره به مصوبات اخیر هیئت چهار نفره استان گفت: در سالیان گذشته و با توجه به عدم تکافوی حضور مهندسان طراح و ناظر در برخی از رشته‌‌ها از جمله معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی هیات چهار نفره استان از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی استفاده و اقدام به تدوین و تصویب پاره‌ای از مصوبات کرد تا ساخت و سازهای استان از حداقل‌های لازم در نظارت و طراحی مهندسی برخوردار باشند.  
وی عنوان کرد: کلیه ساختمان‌ها توسط دو معیار (متراژ و ارتفاع) از روی شالوده سنجیده شده و بر این اساس به چهار گروه (الف، ب، ج و د) تقسیم می‌شوند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: از سوی دیگر ضوابط و مقررات قانونی، مهندسان را ملزم به رعایت حدود صلاحیت و ظرفیت، مطابق با پایه پروانه اشتغال بکار خود نموده و پایه‌های سه، دو، یک و ارشد را با ظرفیت‌های مشخص و حداکثر طبقات گروه‌بندی کرده است.
وی با بیان اینکه دیگر زمان پالایش مصوبات قبلی فرا رسیده بود. اظهارکرد: خوشبختانه با وسعت جامعه مهندسی استان در طی چند سال اخیر، کمبود استان اصفهان از نظر ارائه تخصصی خدمات مهندسی در بسیاری از نقاط و شهرستان‌های استان برطرف شده است.
 لقمانی با اشاره به آخرین مصوبات هیئت چهار نفره استان اعلام کرد: رعایت حدود صلاحیت و ظرفیت مطابق جدول ذیل ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی در کلیه رشته‌های چهارگانه و در دو بخش طراحی و نظارت الزامی بوده و هرگونه تخطی احتمالی توسط مراجع مربوطه بررسی خواهند شد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت مصوبات اخیر گفت: بر این اساس مهندسان طراح پایه سه صرفاً در گروه (الف)، پایه دو در گروه (ب)، پایه یک در گروه (ج)، مجاز به ارائه خدمات مهندسی هستند و طراحی گروه ساختمانی(د) توسط مهندسان پایه ارشد صورت خواهد پذیرفت.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  موظف به کنترل حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال مهندسان در چگونگی ارائه خدمات ایشان و بازبینی نقشه ها و طرح‌های فنی است.
 سید عبدالرضا لقمانی در پایان گفت: امیدواریم با نفوذ مقررات ملی ساختمان در بخش‌های نظارت و طراحی رشته‌های چهارگانه و ارائه تخصصی خدمات مهندسی توسط مهندسان ذیصلاح بیش از پیش شاهد افزایش حضور حرفه مندان در صنعت ساختمان باشیم.
اصفهانانطباق خدمات مهندسیخدماتخدمات مهندسیطراحی مهندسانلقمانیمقررات ملی ساختماننظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment