برای نخستین بار از سوی شرکت گاز اصفهان صورت گرفت: اجرای مکانیزه حفاظت کاتدی در پیشگیری از خوردگی لوله ها

کارشناس بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان از طراحی و استفاده نرم افزاری برای اولین بار در شرکت ملی گاز ایران به منظور پیشگیری از خوردگی سطوح خارجی لوله خبر داد و گفت: با استفاده از این نرم افزار، حفاظت کاتدیک به صورت مکانیزه انجام می شود.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز مهندس محسن مسلمی در گفت و گو با شانا، افزایش سرعت و دقت در بررسی و اندازه گیری، حذف سیستم سنتی و ثبت دستی بررسی ها، بهره وری در زمان، قابلیت رویت نحوه بررسی و اندازه گیری روی نقشه استان، ایجاد بانک اطلاعاتی بسیار قوی با قابلیت نگهداری حجم زیاد اطلاعات را از مزیت های این نرم افزار عنوان کرد و افزود: این نرم افزار در حال حاضر در شهر اصفهان در حال اجراست.

 

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت مدیریت خوردگی در زیر پوشش خطوط لوله گاز مدفون، حفاظت کاتدی درشبکه گازرسانی استان هر سه ماه یکبار در نقاط اندازه گیریT.P و هر دو هفته یکبار هم در ایستگاه های CPS انجام می شود.

 

کارشناس بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان افزود: در شبکه گازرسانی استان ٣٠٠ ایستگاه CPS و در هر ٥٠٠ متر از کل شبکه گاز استان یک نقطه اندازه گیری پتانسیلTP حفاظت کاتدی وجود دارد که با اعمال مقدار معینی ولتاژ برق به شبکه مدفون شده و اندازه گیری اختلاف پتانسیل لوله و خاک در نقاط T.P ، مناطق آندی مشخص می شود.

 

بر پایه این گزارش، حفاظت کاتدی عبارت است از جلوگیری یا کاهش سرعت خوردگی فلزات به طوری که با اعمال یک جریان الکتریکی خارجی (یکسو) و یا تماس آن با یک آند از بین رونده، روی سطح فلز مورد نظر که دارای مناطق کاتدی و آندی است (که در مناطق آندی خوردگی صورت می‌گیرد)، مناطق آندی تبدیل به کاتد شده و در نتیجه دستگاه یا شبکه مورد نظر کلاً کاتدی می شود.

 

امروزه خوردگی شیمیایی فلزات از جمله مشکلات اساسی و هزینه ساز در صنایع بزرگ به خصوص صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، آب و فاضلاب و … است.

 

لوله های انتقال و توزیع سوخت ، اسکله ها، کشتی ها، کندانسورها، دکل های انتقال نیرو، مخازن ذخیره سوخت و دیگر سازه های مدفون (و یا غوطه ور) در یک الکترولیت متناسب با شرایط موجود و با توجه به ساختار متالورژیکی خود، خورده شده و بعد از مدتی کار یک سیستم و پروسه فعال را مختل کرده و منجربه ضرر و زیان های غیر قابل پیش بینی می شوند.

 

این موضوع باعث شده است تحقیقات وسیعی در این زمینه صورت گیرد تا روش های عملی مقابله با خوردگی شیمیایی فلزات به عرصه ظهور رسد.

 

در خصوص پیشگیری از خوردگی لوله های مدفون، تحقیقات و آزمایش های مختلف در دو روش “استفاده از انواع پوشش” و “سیستم حفاظت کاتدیک” انجام شده است. از آنجائی که پوشش های موجود هیچ یک دارای راندمان ١٠٠% نیست، وجود یک سیستم مکمل برای حفاظت از خوردگی سازه های مدفون الزامی به نظر می رسد.

 

در این راستاحفاظت کاتدی به عنوان موثرترین روش حفاظتی شناخته شده‌است که به طور گسترده در حفاظت از خوردگی لوله‌های توزیع و انتقال گاز، مواد نفتی و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بدیهی است استفاده از هریک از روش های یاد شده مستلزم صرف هزینه های اقتصادی می باشد ولی با یک بررسی کارشناسی می توان نتیجه گرفت که صرف هزینه های اولیه جهت پوشش دادن سازه و نصب سیستم حفاظت کاتدی نه تنها از خطرات جانبی در آینده جلوگیری می کند بلکه هزینه های مربوط به تعویض قطعات، تعمیرات و جبران خسارات و زیانهای وارده را کاهش داده و هزینه های لازم جهت نصب چنین سیستم هایی را از نظر اقتصادی توجیه پذیرتر می سازد.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment