بدهي‌هاي بدون ضمانت برگشت وزارت نفت

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاري مهر، وزارت نفت علاوه‌بر طلب نزديك به ۱۰۰ ميليارد دلاري پرداخت نشده بابت بهاي نفت فروخته شده به كشورهاي خارجي، طلب‌هاي پرداخت نشده داخلي كلاني نيز دارد كه از جمله آنها مي‌توان به بدهي ۲ ميليارد يورويي بابك زنجاني و بدهي ۶ ميليارد دلاري پتروشيمي‌ها و ۱۰ هزار ميليارد توماني پالايشگاه‌ها اشاره كرد.وزارت نفت در عين حال بابت نفت صادر شده، از كشورهاي مختلفي طلبكار است. بعضي منابع داخلي و خارجي ميزان اين مطالبات بلوكه شده را بالغ بر 100 ميليارد دلار اعلام كرده‌اند.

مطالبات بدون ضمانت از شركت‌هاي اروپايي

طلب ايران از شركت‌هاي بزرگ نفتي اروپايي مانند شل و ساراس و امثال آنها از جمله اين مطالبات است كه بر اساس بعضي گزارش‌ها رقم آن به 10 ميليارد دلار بالغ شده است. اين مطالبات در شرايط خاصي متفاوت از مطالبات ايران از ديگر كشورها ايجاد شده و تحويل نفت به آنها حتي پس از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا ادامه يافته است.عجيب‌ترين مورد اين مطالبات به آن بخش از مطالبات ايران از شركت‌هاي اروپايي از جمله شركت‌هاي يوناني باز مي‌گردد كه ايران هيچ ضمانت‌نامه معتبري براي دريافت پول خود از آنها دريافت نكرده و حتي پس از انقضاي زمان ضمانت‌هاي قبلي به تحويل نفت به آنها ادامه داده است.اما فارغ از مطالبات خارجي، وزارت نفت مطالبات معوق و پرداخت نشده كلاني نيز در داخل كشور دارد. مشهورترين اين مطالبات، بدهي بيش از 2 ميليارد يورويي بابك زنجاني به وزارت نفت بابت فروش نفت خام است. ظاهرا با لو رفتن زنجاني، اين پول در حساب‌هاي بانك وي در خارج از كشور بلوكه شده است. بعضي مسوولان از جمله مسعود ميركاظمي، وزير اسبق نفت و رئيس كميسيون انرژي مي‌گويند زنجاني از ابتدا قصد نداشته است بخشي از پول نفتي را كه دريافت كرده، بپردازد. زنجاني خود مدعي است 17 ميليارد دلار از پول بلوكه شده نفت ايران را به كشور بازگردانده است.اما همه مطالبات كلان وزارت نفت به افراد خلاصه نمي‌شود و شركت‌هاي داخلي نيز بدهي‌هاي كلاني به وزارت نفت دارند كه حاضر به پرداخت آن نيستند.

بدهي پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها

منصور معظمي، معاون برنامه‌ريزي وزير نفت در رابطه با مطالبات دولت از پتروشیمی‌ها اظهار کرد: قيمت خوراك گاز پتروشيمي‌ها در مجلس 13 سنت تصويب شد كه ما از اول سال 93 آن را اجرايي خواهيم كرد و در قالب قرارداد تامين خوراك پول سوخت شركت‌ها از آنها اخذ خواهد شد.وي افزود: ما طلب‌هاي سنگيني از شركت‌ها بابت بهاي سوخت داريم كه متاسفانه آن را پرداخت نكرده‌اند. ما نزديك به 6 ميليارد دلار بابت بهاي سوخت و خوراك از مجتمع‌هاي پتروشيمي طلبكار هستيم. معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت اضافه كرد: چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان نيز بابت خوراك از پالايشگاه‌ها طلب داريم كه پرداخت نشده است. معظمي با بيان اينكه اين شركت‌ها پول خوراك را به وزارت نفت پرداخت نمي‌كنند، گفت: براي وصول اين مطالبات در حال مذاكره هستيم و اميدواريم كار به جايي نرسد كه براي دريافت مطالبات مجبور به قطع خوراك شويم.

 

 

 

 

انتهای پیام 

بدهي‌هاي، بدون، ضمانت، وزارت نفت،
Comments (0)
Add Comment