بحران سفید

روح الله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 189 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


بحران سفید هفته جاری جالب و عجیب بود. بسته شدن شاهراه‌های ارتباطی کشور با بارش تنها یک شبانه‌روز برف و قطعی برق و آب در برخی نقاط، شکسته شدن تعداد بسیار زیادی درخت و از مدار خارج شدن فرودگاه‌های مهم ایران همه و همه غیرقابل باور می‌نمود.


تمام این اتفاقات در حالی بود که هواشناسی خبر این حادثه را یک هفته قبل داده بود و چنین تجاربی در دسترس ما و در خود کشور ما وجود داشت. در سال‌های گذشته بارش فراوان برف در قمصر کاشان باعث شکسته شدن تعداد بسیاری درخت شده بود.


چرا از آن درس نگرفته بودیم؟ وقتی می‌دانیم برف داریم چرا جلوی تردد اتومبیل‌های بدون زنجیر چرخ را نگرفتیم که جاده‌ها را نبندند؟ درحالی‌که مدام در هراز و چالوس چنین تجاربی را داشته‌ایم؟ چرا فرودگاه‌های قم، کاشان، قزوین که بسیار به تهران نزدیکند برای چنین شرایطی نمی‌توانند عملیاتی شوند؟ ما که تجربه برف وحشتناک رشت را در سال‌های قبل داشته‌ایم چرا دوباره غافلگیر شدیم؟ این غافلگیری نه برای فقط تهران که برای کل کشور بوده است. این‌ها یعنی هیچ نظام‌نامه مشخصی در هیچ کجا نداریم!


جالب است که به‌راحتی می‌شد از تمام این اتفاقات جلوگیری کرد. با بستن جاده تهران به کرج و استفاده از مترو در تمام شبانه‌روز می‌شد از این حادثه گذر کرد. راه‌آهن این سرمایه عظیم و فوق‌العاده را نتوانستیم به‌موقع استفاده کنیم. این مثال‌ها نشان می‌دهد که همه‌چیز داشته‌ایم به جر نظام‌نامه بحران برف! همه‌چیز به‌جز مغز متفکری برای حل بحران. گویا مسئولین نیز مانند فرزندان ما با دیدن برف به ساخت آدم‌برفی مشغول شده‌اند تا حل بحران!!


البته باید بپذیریم که در همه دنیا تعطیلی فرودگاه و بسته شدن جاده‌ها در چنین مواقعی مرسوم است. حتی در کشورهای برف خیزی مانند آمریکا و یا کشورهای اروپایی. ما هم از این فراتر نمی‌رویم؛ اما می‌شد هوشمندانه‌تر عمل کرد.


نباید از زحمات نیروهای شهرداری و آتش‌نشانی به‌راحتی گذر کرد که جانانه با سختی‌ها جنگیدند. بازشدن خیابان‌های اصلی در زمانی کوتاه و حضور در محل‌های حادثه در زمانی کوتاه عالی بود. نمی‌شود هزاران نیروی انسانی را برای یک بحران دوروزه در سال استخدام کرد. باید در قضاوت همه جوانب امر را سنجید. خرد عموم مردم هم که خود درخت‌ها را تکاندند و پیاده‌روها را تمیز کردند به‌موقع و خوب بود.


متأسفانه برخلاف تمام دنیا حادثه برای ما فقط در هنگام وقوع مهم است و نه پس از آن. اکنون باید متخصصانی گرد هم آیند و با بررسی شرایط موجود و اتفاقات ایجاد شده دستورالعمل‌هایی تهیه کنند تا در زمان وقوع بحرانی چنین بزرگ به آن‌ها مراجعه کنیم و نیاز به تأخیر زمانی نباشد. اگر چنین نمی‌کنیم لااقل بگذاریم به‌جای بیل از چین پارو وارد شود!


تابعد!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بحرانتاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment