با انواع درب اتوماتیک شیشه ای آشنا شوید

امروزه شاهد انواع درب اتوماتیک با طراحی متفاوت هستیم که جلوهٔ زیبایی به ساختمان‌های مختلف می‌دهند. انواع درب اتوماتیک شیشه ای نیز در گروه درب‌های اتوماتیک قرار می‌گیرند. درب‌های خودکار یا اتوماتیک بدون استفاده از نیروی انسانی و با کمک سنسورهای چشمی به‌کاررفته در آن باز و بسته می‌شوند.
تاسیسات نیوز: درب خودکار یا اتوماتیک به‌ویژه درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، طرفداران زیادی دارد و قابلیت اجرایی آن‌ها متنوع است، اما به‌طور معمول برای درب ورودی پاساژ‌ها و سایر مراکز عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب‌های اتوماتیک آن‌هم از نوع شیشه‌ای، جلوهٔ زیبا و درخور توجهی به ساختمان‌ها می‌دهند.
در ادامهٔ این مقاله شما را با انواع درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک و اجزای این درب‌ها آشنا خواهیم کرد، پس لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.
مطالبی دربارهٔ درب های شیشه ای اتوماتیک
درب‌های‌ اتوماتیک ساخته‌شده از شیشه، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای که به درب شیشه‌ای برقی نیز موسوم‌اند، از چند لت و یک اپراتور برای باز و بسته کردن لت‌ها ساخته شده‌اند. انواع درب اتوماتیک شیشه ای در اندازه، اشکال گوناگون بسته به معماری ساختمان و سلیقه کارفرما اجرا می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت که در ساخت و اجرای درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، محدودیتی از بابت طراحی و اجرا وجود ندارد.
درب های اتوماتیک شیشه ای برای چه مکان‌هایی مناسب است؟
همان‌گونه که اشاره کردیم، موارد استفاده از انواع درب‌ اتوماتیک شیشه ای بسیار متنوع است. درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای جهت درب ورودی مراکز عمومی از قبیل هتل‌ها، مراکز درمانی، مراکز اداری، شرکت‌های تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور عموم در مکان‌هایی که اختلاف دمای داخل و خارج از ساختمان زیاد است یا رفت‌وآمد و تردد بالاست، درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای بیشترین کاربرد و بهترین کاربری را دارند.
اجزای درب‌های اتوماتیک شیشه ای
انواع درب اتوماتیک شیشه ای از اپراتور، شیشه سکوریت با ضخامت و رنگ متفاوت، کاور (ممکن است بسته به نظر و سلیقه‌ٔ کارفرما و متناسب با نمای ساختمان، از جنس آلومینیوم یا استیل باشد) و همچنین کاور پشت دهنه تشکیل می‌شوند. اپراتور درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک نیز خود شامل چند جز دیگر از قبیل موتور، قفل برق، باتری، استابلایزر یا منبع تغذیه و همچنین بخش دیگری به نام مرکز کنترل است.
مزایای درب های اتوماتیک شیشه ای
درب ‌های اتوماتیک شیشه‌ای علاوه‌بر کاربری آسان، مزایای دیگری را نیز برای محیط و کاربران به همراه دارند. ازجمله می‌توان به صرفه‌جویی در انرژی و امنیت اشاره کرد. به‌بیانی دیگر، در مکان‌هایی که تردد بالاست و تعداد باز و بسته شدن درب در طول روز زیاد است، انرژی گرمایی زیادی از محیط خارج شده یا بهتر بگوییم هدر می‌رود. درب‌های اتوماتیک تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای یک مزیت دیگر نسبت‌به سایر متریال‌ها دارند و آن ایجاد منظره‌ای زیبا و چشم‌گیر است.
انواع درب‌های اتوماتیک شیشه ای
در مطالب بالا گفتیم که انواع درب اتوماتیک شیشه ای در ابعاد و اندازه و مناسب با ساختمان‌های مختلفی تولید و اجرا می‌شود. در لیست زیر نام این درب‌ها را به همراه توضیحی مختصر بیان کرده‌ایم:
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک کشویی: متداول‌ترین نوع درب شیشه‌ای که به‌صورت فریم‌دار و درب فریم لس اجرا می‌شود. (در انتهای مقاله راجع به درب‌های فریم لس توضیح داده‌ایم). این درب‌ها به‌صورت خطی و در راستای محور افقی باز و بسته می‌شوند. درب‌های کشویی به‌صورت یک لنگه، دو لنگه، سه لنگه و حتی چهار لنگه قابل اجرا هستند.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک تلسکوپی: نوعی درب کشویی است که بازشوی بیشتری دارد و به‌صورت ۳ لت و ۶ لت اجرا می‌شود.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک کشویی تلسکوپی: درب‌های کشویی تلسکوپی در امتداد خط افقی حرکت می‌کنند و به‌صورت فریم‌دار و درب فریم لس تولید و اجرا می‌شوند.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک لولایی یا سوئینگ: در این درب به جای ریل از لولا برای باز و بسته شدن استفاده شده و نوع حرکت آن با سایر درب‌های برقی متفاوت است.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک کرو و منحنی کرو: این درب‌ها همانند درب‌های کشویی کار می‌کنند، با این تفاوت که ریل به‌کاررفته در آن خم شده و در ساختمان‌هایی که نمای منحنی یا کرو دارند، به‌کار برده می‌شود. این درب‌ها نسبت‌به سایر درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای قیمت بالاتری دارند.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک گردان: در مکان‌هایی که کارفرما خواهان یک درب ورودی لوکس و لاکچری است، از درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک گردان استفاده می‌شود. درب گردان در هتل‌ها و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درب‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که هم باز و هم بسته هستند و به همین خاطر در کاهش مصرف انرژی نقش به‌سزایی دارند.
  • درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک تاشو: درب مناسب مکان‌های کم‌عرض، درب‌های تاشو است که در نوع شیشه‌ای اتوماتیک نیز قابل اجراست. درب‌های تاشو برای مکان‌های درمانی، داروخانه‌ و بیمارستان‌ها انتخاب مناسب‌تری هستند.
درب پیوت چیست؟
شاید درمورد درب‌های پیوت (Pivot door) مطالبی شنیده باشید. این نوع درب مدرن به‌ویژه در مکان مناسب خود، جلوه و دیزاین زیبایی به محیط و ساختمان می‌دهد. بازشو این درب‌ها با درب‌های معمولی تفاوت اساسی دارد. به این معنی که لولای آن به زمین و سقف متصل می‌شود، سپس لت بازشو درب حول محوری که ایجاد شده می‌چرخد. درب‌های پیوت با استفاده از متریال شیشه یا چوب ساخته می‌شود.
درب فریم لس چیست؟
درب فریم لس (Frameless) درب جدید و مدرن دیگری است که به‌دلیل نداشتن چارچوب یا فریم، به درب‌های توکار یا چارچوب مخفی معروف شده‌است. این درب‌ها کاربری متنوعی دارند، به این معنی که هم برای درب اتاق و هم برای درب‌ سرویس‌ بهداشتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. درب‌های فریم لس ممکن است چوبی یا آلومینیومی باشد. گاهی درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک را به‌صورت فریم لس اجرا می‌کنند که البته زیبایی قابل ملاحظه‌ای در محیط ایجاد می‌کند.
قیمت درب شیشه ای اتوماتیک
با توجه به تنوع و تعدد مدل‌ها و انواع درب اتوماتیک شیشه ای، بدیهی است که هزینه تولید و اجرای این درب‌ها نیز متفاوت باشد. به‌ویژه این که ابعاد و اندازه در تعیین قیمت درب اتوماتیک تأثیر فراوانی دارد، اما مهم‌ترین قطعه درب شیشه‌ای اتوماتیک اپراتور آن است. این قطعه بیشترین تأثیر را در تعیین قیمت این درب‌ها دارد.
علاوه‌بر ابعاد و قیمت اپراتور درب شیشه‌ای، تعداد لت‌های درب‌ و فریم‌های مورد استفاده، هزینهٔ حمل‌ونقل و هزینهٔ نصب نیز در محاسبه قیمت درب اتوماتیک شیشه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد.
کلام پایانی
امروزه انواع درب اتوماتیک شیشه ای با طراحی زیبا و به‌صرفه تولید و اجرا می‌شود. این درب‌ها که به نام‌های کشویی، تلسکوپی، گردان، فریم لس، کرو و … طراحی می‌شوند، کاربری آسانی دارند و در کاهش مصرف انرژی ساختمان مؤثر هستند. قیمت این درب‌ها با توجه به نوع درب، ابعاد و متریال مورد استفاده متفاوت است.
انواع درب های اتوماتیک شیشه ایدرب شیشه ای
Comments (0)
Add Comment