بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی با مشورت کارشناسان

امیر کلهر در این نشست اظهارداشت: نظام مهندسی ساختمان در کشور با عضویت ۶۴۶ هزار نفر و در استان قزوین با حدود ۱۱ هزار نفر، بزرگترین تشکل تخصصی غیر دولتی است که خدمات مهمی به شهروندان ارائه می کند و امیدواریم با حمایت نمایندگان بتوانیم با رفع چالش ها کیفیت خدمات خود را ارتقا بخشیم.
وی افزود: با اجرای مسکن مهر در استان قزوین یکی از بهترین طرح ها از نظر کیفیت در کشور با نظارت این سازمان اجرا شد و امروز هم قادریم با کمک مهندسان و کارشناسان خود در اجرای طرح اقدام ملی مسکن رسالت خود را انجام دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: از مجموع ۲۲ شهر استان تعداد ۸ شهردار و بسیاری از اعضای شورا های شهرها عضو نظام مهندسی استان هستند که این ظرفیت می تواند به پیشبرد برنامه ها کمک کند.
کلهر یادآورشد: معیشت بیش از ۱۵۰ هزار نفر در استان قزوین با نظام مهندسی ارتباط مستقیم دارد و حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم کم برخوردار فقط در مسکن مهر با نظام مرتبطند و اعضا در بسیاری از عرصه ها در جایگاه مدیریت قرار دارند و با دیدگاههای کارشناسی به توسعه استان کمک می کنند که این ظرفیت کارشناسی برای سازمان یک سرمایه ارزشمند محسوب می شود.
این کارشناس مهندسی ساختمان اظهارداشت: از آنجا که دولت در مسیر کاهش تصدی گری نسبت به برون سپاری اقدام کرده از نمایندگان انتظار داریم در زمینه« جانشین پروری» و «مدیر پروری» حمایت لازم را انجام دهند تا خلاء کارشناسی در برخی عرصه ها با حضور افراد توانمند و کارشناس برطرف شود.
اصلاح قانون نظام جامع مهندسی ضروری است/ از مشورت مهندسان استفاده شود
وی بیان کرد: قانون جامع نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس با رویکرد اصلاح تخصصی در دست بررسی است که پیش نویس آن ارائه شده و از نمایندگان محترم انتظار داریم قبل از تصویب از نظر کارشناسان برای اصلاح آن حتما استفاده کنند.
کلهر گفت: خود را مشاوران تخصصی نمایندگان در عرصه نظام مهندسی ساختمان می دانیم و امیدواریم گوش شنوایی برای شنیدن دیدگاههای تخصصی و کارشناسی وجود داشته باشد تا قوانین و مقرراتی که وضع می شود بتواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: از نمایندگان استان انتظار داریم کمک کنند تا قانونی متناسب با شراتتیط کنونی کشور و استان و نیازهای مر دم تصویب شود.
نگاه به جامعه مهندسی اصلاح شود
وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی مواقع نگاه جامعه به مهندسان غیر واقعی است و تصور می کنند درآمدهای آنچنانی داریم در حالی که مهندسان در کنار مردم هستند تا با ارائه مشورتهای فنی و تخصصی مراقب باشند سرمایه هایی که وارد ساخت و ساز شده بدرستی هزینه شده و مسکن کیفی و بهینه ساخته شود.
کلهر گفت: تعرفه مهندسان ناظر بسیار  ناچیز و حدود ۲۵ صدم درصد است و هرگز موجب افزایش قیمت ساختمان یا هزینه ساخت نمی شود و امروز هزینه نصب یک کابیت معمولی معادل هزینه ۷ مهندس ناظر است و نباید به این گروه کم لطفی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی سا ختمان استان قزوین یادآورشد: نظام مهندسی این ظرفیت را دارد تا با نظارت کیفی بر ساخت و سازها مراقب باشد تا ساختمان های نا ایمن و نامرغوب ساخته نشود و مردم در حوادثی مانند زلزله آسیب نبینند.
وی اظهارداشت: نظام مهندسی قبل از حادثه متروپل بارها خطر ریزش را متذکر شده و هشدار داده بود اما توجهی نکردند و ای سازمان در این حادثه سربلند شد و امروز هم باور داریم با  دیدگاههای کارشناسی خود قادریم از خسارتها بکاهیم به شرط ن که به نظر مهندسان اهمیت داده شود.
کلهر در پاسخ به سوال نماینده قزوین در خصوص ایرادات فنی برج خلیج فارس بیان کرد: خوشبختانه این برج ایر اد سا زه ای ندارد و بیشتر ا یرادات آن شکلی است و مشکلاتی در آسانسور و سیستم حریق دارد که در حال برطرف کردن آن هستند و به نظر می رسد بیشتر دچار مسائل  سیاسی و حاشیه ای و جنجال رسانه ای شده است و می تواند رفع اشکال کند تا صا حبان وا حدها دچاتر ضرر و زیان نشوند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآورشد: نباید با نظر غیرکارشناسی موجب فرار سرمایه گذاران شویم و بدانیم که صنعت ساختمان می تواند موجب فعال شدن ۱۴۷ ر شته شده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده و به کسب و کارها و اقتصاد استان و کشور رونق دهد.
وی از نماینده قزوین در مجلس خواست موضوع شکایت مطر شده از وضعیت درآمدی نظام را در مجلس پیگیری کند و افزود: نظام درآمدی سازمان با موضع گیری اخیر دیوان عدالت در خصوص حذف شناسنامه ساختمان دچار چالش شده و این برداشت غلط می تواند اسیب زا باشد که امیدواریم نمایندگان آن را م ورد پیگیر ی قرار دهند.
کلهر گفت: قانون استفاده از مجریان را  لازم دانسته و انتظار داریم رویکرد قانون توسعه گرایانه باشد و امور را قفل نکند.
وی بیان کرد: از نمایندگان انتظار داریم مهندسان را بازوی مشورتی خود بدانند و به ما اعتماد کنند تا گره گشای مشکلات مردم باشیم و آمادگی داریم با ارائه دیدگاههای کارشناسی در خصوص نهضت ملی مسکن، ساخت و سازها و تعرفه های مهندسی قوانین به روز و کارآمدی وضع شود.
کلهر اظهارداشت: حدود ۲۳ هزار مورد در مسکن استان بارگذاری شده که به نظر می رسد کافی است و باید مراقب باشیم تا برای نسل آینده خانه های خالی به یادگار بگذاریم.
وی اضافه کرد: در طر های سا لهای گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر در مسکن مهر ثبت نام کردند که ۱۷ هزار نفر آنها مجرد و بسیاری اهل  روستا بودند که چون « فرم ج» آنها مشکل داشت به  نام افراد دیگر ثبت نام کرده بودند تا بعنوان یک کالای سرمایه ای از آن استفاده کنند و ما باید نگاه تامین نیاز داشته باشیم تا افراد بدون مسکن را صاحب خا نه کنیم.
این کارشناس فنی ساختمان تصریح کرد: نگران هستیم که در استان خانه های خالی ساخته نشود و هزینه ها هدر نرود.
وی گفت: از سال ۸۵ در ردیف استانهایی بودیم که طرح« مجری ذیصلاح» را عملیاتی کردیم و در  ساخت کیفی مسکن مهر در کشور شاخص شدیم و امسال هم آمادگی داریم ساخت و سازهای فنی و با کیفیت را محقق کنیم.
کلهر تصریح کرد: برای تحقق شهر پایدار و هوشمند بایستی بستر آن مهیا شودو بتوانیم در جانمایی، مبلمان شهری، معماری ساختمانها ، نما و طراحی داخلی الگوی مناسبی را اجرایی کنیم.
در ادامه اعضای هیئت مدیره نیز دیدگاههای خود را مطرح کردند
بازنگری قانون نظام مهندسیقانون نظام مهندسینظام مهندسی قزوین
Comments (0)
Add Comment