بازرسی آبفا

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۴1 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

بازرسی آب و فاضلاب ساختمان‌ها چندی است که بسیار مهم و یکی از مسائل روز جامعه ساخت‌وساز و مهندسی کشور شده است.

 

 

 

چند وقت پیش من برای کاری به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کردم. در آنجا آقایی داشت از مشکلات ساخت‌وساز که امروزه وجود دارد صحبت می‌کرد و یکی از آن‌ها که بسیار ناراحتش کرده بود فیش جدیدی بود که برای بازرس آب و فاضلاب نظام‌مهندسی صادر پرداخت کرده بود! رقمی گنده و بدون دلیل! دکان و دستگاهی برای چاپیدن ما و از این حرف‌ها. چنان عصبی بود که من در سکوت صرفاً شنونده بودم و هیچ دفاعی ممکن نبود.

 

 

 

 

چندروز پیش یکی از همکاران از پروژه‌ای صحبت می‌کرد که برای بازرسی به وی محول شده بود و وقتی به محل پروژه مراجعه کرده بود با ساختمانی تمام‌شده و پر از ایراد روبرو شده بود! او باید چه می‌کرد؟

 

 

 

و به خود من پروژه‌ای محول شده است که در دفتر خدمات به سازنده گفته‌اند باید سیستم اطفاء حریق داشته باشی و برای طراحی آن به باید به نظام‌مهندسی بروی. در نظام از وی خواسته‌اند فیش را پرداخت کند و درحالی‌که پرونده ایشان برای بازرسی آبفا به من ارجاع شده است ایشان از من انتظار طراحی سیستم اطفاء حریق دارد. از همه جالب‌تر اینکه اصلاً در دستور نقشه سیستم اطفاء وجود ندارد!

 

 

 

 

در این حرکت بزرگ ملی چندین مشکل بزرگ وجود دارد که حل‌نشده به جلو حل داده شده است. اول نبود تبلیغاتی مناسب در سطح جامعه برای روشن کردن ابعاد مسئله و اهمیت آن و امکان خدماتی بزرگ که ما می‌توانیم به ساخت‌وساز کشور بکنیم. مسئله مهمی که باید مشخص شود ارزش خدماتی است که ما ارائه می‌کنیم. دوم آموزش عوامل اجرایی در پروژه‌ها است.





وقتی سازمان کاردانی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و چندین اتحادیه مختلف وجود دارد چرا از این پتانسیل خوب استفاده نمی‌شود؟ مگر تجربه موفق سیستم گازرسانی در مقابل ما نیست؟ چرا از همان تجربه عالی نمونه‌برداری نکردیم؟ و سوم لزوم آموزش برخی از همکاران خود ماست که اکنون به‌صرف گذراندن یک دوره چندساعته و دیدن چند اسلاید برای بازرسی به پروژه‌ها اعزام می‌شوند. مبادا که خود نمک بگندد!

 

 

 

 

من برای آن کارفرما توضیح دادم که نقش ما چیست و قصد آزار اورا نداریم. مجری هم متوجه شد که ونت را باید اجرا کند. کارفرما ابتدا در تعجب بود که چرا در کل آن منطقه او باید این فیش را پرداخت کند و به سایر سازندگان گفته‌شده است که فقط یک تعهد بدهید! ولی در نهایت خود کارفرما گفت که با این حساب ساختمان ما از سایر ساختمان‌ها بهتر ساخته می‌شود و در منطقه ما معروف می‌شود. این نتیجه را به راحتی با دو برنامه تلویزیونی می‌شد به همه منتقل کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آبفابازرسیتاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment