بازار ارز، گوش به زنگ معرفی کابینه پزشکیان!

به گزارش تأسیسات نیوز ، بازار ارز در ایران این هفته را در حالی آغاز کرد که هفته گذشته تحت تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی قرار داشت و فعالان بازار تحت تأثیر نگرانی‌های ناشی از واکنش‌های احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه بودند؛ وضعیتی که باعث شد معامله‌گران با احتیاط بیشتری وارد معاملات شوند و بازار در انتظار واکنش‌های بیشتر باقی بماند. این تنش‌ها، فضای بازار را ملتهب نگه داشت و معامله‌گران را به سمت مدیریت ریسک بیشتر سوق داد.

فارغ از سیگنال سیاسی به بازار ارز تهران، تعطیلی بانک‌ها و بازارها در روز چهارشنبه به دلیل ناترازی برق و گرمای شدید هوا هم باعث شد که معامله گران تغییرات قابل توجهی در قیمت‌ها مشاهده نکنند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، این تعطیلی موقت به نوعی مانع از تحرکات شدید قیمتی شد و بازار را در حالت انتظار نگه داشت. روندی که بر قیمت دلار هرات هم اثرگذار شد و اسکناس آمریکایی در پایان هفته گذشته تلاش کرد تا بالای ۶۱ هزار تومان تثبیت دهد. اما در معاملات پشت خطی روز جمعه، از این سطح قیمتی فاصله گرفت و در ۶۱ هزار و ۲۷۰ تومان قرار گرفت. به عقیده معامله گران این کاهش قیمت، به دلیل عدم حمایت کافی از سوی بازار و حجم پایین معاملات رخ داد.

نوسانات دلار قیمت درهم امارات را هم بی نصیب نگذاشت و قیمت درهم در روز پنجشنبه با گپ مثبت ۶۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۶۴۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه دوم معاملات تا ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت. اما این افزایش قیمت موقت بود و در نهایت قیمت درهم تا ۱۶ هزار و ۶۶۰ تومان کاهش یافت و در این سطح به کار خود پایان داد.

قیمت تتر هم که در روز چهارشنبه در کانال ۶۲ هزار تومان معامله می‌شد؛ به تدریج روند نزولی به خود گرفت. این ارز دیجیتال روز پنج‌شنبه در کانال ۶۱ هزار تومان نوسان داد و تا پایان هفته، روند کاهشی خود را ادامه داد و به کانال ۶۰ هزار تومان سقوط کرد. این کاهش قیمت نشان‌دهنده کاهش تقاضا و احتمال تغییر در انتظارات معامله‌گران بود.

معامله گران معتقدند در روزهای آینده، معرفی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس و آغاز روند کسب رأی اعتماد از سوی نمایندگان، مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت. به عقیده این گروه بازار به شدت منتظر شکل‌گیری تیم اقتصادی دولت و رویکردهای سیاست‌گذاری آن‌هاست؛ موضوعی که می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای پیش‌بینی جهت‌گیری‌های آتی بازار و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت عمل کند.

بررسی ها نشان می دهد نظرهای متفاوتی نسبت به آینده بازار وجود دارد؛ برخی معتقدند که سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت چهاردهم تأثیر عمده‌ای بر روند بازار خواهد داشت؛ در حالی که سایر فعالان بازار به تغییرات در بازارهای جهانی و تأثیر جنگ‌های جاری مانند اوکراین و غزه به‌عنوان عوامل تعیین‌کننده نگاه می‌کنند.

بازار ارز در شرایط فعلی با دو محدوده کلیدی روبرو است. مرز حمایت اصلی دلار در محدوده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد و محدوده مقاومت فعلی آن بین ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان است. حرکت قیمت‌ها بین این دو محدوده می‌تواند مسیر آینده بازار را مشخص کند./اقتصادنیوز

بازار ارزدولت پزشکیانقیمت دلارمعرفی وزرای کابینهنوسانات ارزی
Comments (0)
Add Comment