بازار آب و برق منطقه در انتظار دیپلماسی فعال اقتصادی

به گزارش تاسیسات نیوز تحریم و نوسانات نرخ دلار در سالهای اخیر باعث ایجاد مشکلات فراوان در صنایع مختلف از جمله صنعت آب و برق کشور شد .
اما بر اساس آمار ارائه شده، حضور پررنگ ایران در صنعت آب و به ویژه برق در کشورهای دیگر به ویژه همسایه‌های ایران،  توانسته است سهم بسیار مطلوبی در تحقق درآمدها و بودجه پیش بینی شده با وجود مشکلات پیش رو را داشته باشد.
بخش بسیار عظیمی از این مهم با حضور بخش خصوصی ایران، تولیدکنندگان و تجار صنعت برق کشور،‌ با در پیش گرفتن «دیپلماسی اقتصادی» مطلوب و بهره گیری بهینه از پتانسیل های مطلوب داخلی امکان پذیر شده و توانسته حضور مقتدرانه صنعت برق کشورمان را در بازار گسترده کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا رقم زند.
تولید محصولات و خدمات در صنعت برق با پیشینه قابل توجه،  صادرات پیوسته انرژی به کشورهای همسایه ، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر، پیشگامی در صنعت برق ایران در خدمات فنی مهندسی و تجهیزات و … از جمله شاخص هایی  به شمار می آید که صنعت برق با نگاهی ویژه به توانمندی های بخش خصوصی توانسته خود را همواره بر لبه پایش حضور در عرصه های داخلی و خارجی مقتدرانه نگه دارد.
حضور شرکتهای خصوصی در مناقصه های برگزار شده در کشورهای خارجی با وجود مشکلات تایید اعتبارنامه، نوسانات نرخ ارز، تحریم ها و … مسئله ای بوده است که باعث تعجب روسای و مسئولان کشورهای دیگر در کشور ما شده است .
اما به راستی نقطه قوت صنعت برق در این سالهای بحرانی چه بوده است و چه عاملی باعث شد تا حضور قدرتمندانه خود را در داخل و خارج حفظ کند؟
«کوچک سازی دولت» شعار دولت فعلی در راستای خصوصی سازی، پروسه ای است که به راستی در «وزارت نیرو» با به کارگیری تمام پتانسیل های بخش خصوصی محقق شد و وزیر نیرو نیز با آسیب شناسی دقیق در زمینه های مختلف توانست به نحو احسن، پل ارتباطی خود را با این بخش برقرار کند تا علاوه بر رفع نیاز داخل جریان مستمر صادرات محصولات و خدمات برق را حفظ کند.
آسیب شناسی این حوزه از طریق احیاء «شرکت ساتکاب» پس از وقفه کوتاه مدت فعالیت آن انجام شد. «ساتکاب» حلقه مفقوده ای بود که بعنوان «پل ارتباطی» توانست با شناسایی توانمندی های بخش خصوصی و وزارت نیرو نقاط ضعف و قوت در صنعت را شناسایی کند و نقش خود را در اتصال جریان رو به رشد این صنعت تا افق ۱۴۰۰ به خوبی ایفاء‌کند.
آنچه که تا امروز در بخش صنعت آب و برق کشور صورت گرفته و منجر به حضور مطلوب این بخش در داخل و خارج شده ، مدیریت صحیح ظرفیتهای بخش خصوصی در کشور در صنایع آب و برق بوده است و تداوم حضور در این زمینه مستلزم استمرار نگاه مشارکتی در این بخش می باشد تا بتوان به اهداف از پیش تعیین شده در این زمینه دست یافت.
آب و برقبازار منطقهدیپلماسیدیپلماسی اقتصادی
Comments (0)
Add Comment