بازارگرمی رمزارزها با اپلیکیشن همستر

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: بازار ارزهای دیجتیال از جمله بازارهای مالی نوظهوری است که به انواع روش های مختلف به سرعت در حال گسترش است. رمزارز دیجیتالی تلگرامی نیز از جمله ایردراپ هایی محسوب می شوند که اخیراً باعث پیوست بسیاری از کاربران به تلگرام فیلتر شده گشته است تا بتوانند با استفاده از اپلیکیشن های جدید فرصت دریافت درآمد دلاری را بیابند. اما بسیاری از کاربران با کلیک بر آدرس های جعلی و هک اطلاعات مالی و شخصی خود علاوه بر آسیب رساندن به سخت افزار و نرم افزار گوشی های همراه خود، علاوه برسرقت و کلاهبرداری از کیف پول الکتریکی خود، باعث از دست گوشی های همراه خود نیز شده اند.
خطرات ایردراپ های جدید
حامد قاسمی نراقی کارشناس حوزه ارز دیجیتال در این باره  گفت: استحصال رمزارزها به خودی خود دارای چالش و مشکل خاصی نیستند و این شامل حال ایردراپ های تلگرامی مانند همستر که در حال حاضر فراگیر شده است نیز می شود، اما آنچه که مهم است نحوه استفاده کاربران و کلاهبرداری های جانبی است که در این زمینه وجود دارد و چنانچه دقت لازم در خصوص لینک های ارسالی رمزارزها در مدل و گونه های مختلف نشود، قطعاً اطلاعات و کیف پول الکترونیکی کاربران در معرض جدی هک و کلاهبرداری قرار می گیرد. او افزود: ایردراپ ها در حال حاضر در همه جای دنیا فرصت استخراج رمزارزهایی را به کاربران می دهد که از طریق توکن هایی که به دست آورده اند، امکان تبدیل به چیزهای باارزش دیگری مانند رمزارزها، کالا، خدمات و … را فراهم کند، اما اپلیکیشن ها و گیم های موجود کنونی در برخی از موارد باعث آسیب هایی می شود که معمولاً از طرف برخی از بات های غیرمتعبر  موجب می شود البته برخی از این گیم ها در بستر تلگرام مانند همستر و … به نوبه خود مشکلی را ایجاد نمی کنند، اما چنانچه کاربران لینک های غیرمعتبر دریافت و بر روی آن کلیک کنند قطعاً با مشکلات در اطلاعات شخصی، مالی و … خود مواجه می شوند که آنها را با چالش های بسیاری روبرو می کنند، البته در حال حاضر برخی از اپلیکیشن ها نیز حتی دارای تایید رسمی نیستند و استفاده  از آنها علاوه بر هدررفت زمان کاربران باعث ایجاد مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری می شود که آنها را متحمل هزینه های بسیاری می کند.
معایب اپلیکیشن های اتوکلیکر
او افزود : استفاده از برخی از اپلیکیشن های اتوکلیکر با توجه به زمان بسیار روشن ماندن صفحه نمایش و استفاده مداوم باتری باعث آسیب رساندن به پردازنده های گرافیکی و قسمت های دیگر می شود. البته نمی توان ادعا کرد که تمام اپلیکیشن ها غیرمعتبر و خطرناک هستند، چرا که در فضای واقعی نیز بسیاری از رمزارزها  با معرفی و جلب اعتماد کاربران در صرافی های رمزارز دیجیتال حضور می یابد و قابلیت تبدیل و ارزش می یابد که نمونه مشابه آن را می توان در بورس و فرابورس ایران نیز مشاهده کرد که پس از معرفی اولیه در سطوح دیگر فعالیت می کنند، اپلیکیشن ها و بازی هایی چون همستر در بستر تلگرام و … نیز در همین قالب شکل گرفته است و به تدریج پس از مدتی ارزش بیشتری پیدا می کند و در مراحل اولیه مشکلی را ایجاد نمی کند، اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است اینکه؛ کاربران باید مراقب بازی ها و توکن های غیررسمی و تقلبی باشند تا با مشکلات کلاهبرداری، فیشینگ و …. مواجه نشوند. قاسمی اضافه کرد: برخی از رمزارزها مانند نات کوین یا همستر در حال حاضر می توانند مستقیم در بازار ارز و صرافی های حضور پیدا کنند ، اما مهمترین امری که باید کاربران دقت کنند این است که؛ URL ها و یا آدرس های اینترنتی را به خوبی بشناسند و اطلاعات کامل در این باره را داشته باشند که در حال حاضر با https همراه است و چنانچه با s همراه نباشد به معنای این است که به احتمال زیاد لینک ناامن است. علاوه بر این می توان با مراجعه به سایت های مرجع مانند شاپرک و … دامنه های امن را جستجو و پیدا کرد و به این ترتیب مانع از کلاهبرداری خرد و کلان درفضای مجازی شد که فقط کمتر از یک دقیقه زمان می برد اما سطح امنیت کاربران را تا حد زیادی افزایش می دهد.
جایگاه رمزارزها و قوانین آن در ایران
او درباره جایگاه رمزارزها و قوانین مناسب در کشور و ضرورت قوانین جامع و مدون با پشتوانه اجرایی و قضایی گفت: دنیای بلاگچین بر این استوار است که به سمت اصول و قواعد نامتمرکز حرکت کنیم و قواعد متمرکز پیشین را کنار نهیم و به این ترتیب قوانین سختگیرانه در این زمینه قطعاً دست و پاگیر خواهد بود و البته بسیار ضروری است که پیش از وضع قوانین فرهنگ سازی صحیح در این خصوص داشته باشیم و اینکه مردم به نحوه استفاده از رمزارزها که در حال گسترش جهانی است، را به خوبی بدانند و با دسترسی به صرافی های مجوز دار و قانونی شرایط و امکان حضور در بازار خرید و فروش رمزارزها را بدانند  تا در سایه سنگین ممنوعیت ها دچار آسیب ها از سوی کلاهبرداران در فضای مجازی و غیرمجازی نشوند. به این ترتیب بسیاری مناسب است قوانین در این حیطه به شکل کانالیزه ایجاد شود تا جامعه در سطح کلان دچار مشکلات و چالش های مختلف نشود. این کارشناس اطلاع کامل افراد فعال در حوزه رمزارزها از قوانین ترید و کیف پول ها و صرافی را ضروری دانست و ادامه داد: انجام معاملات در سطح خرد و کلان با رمزارزها و کریپتوکارنسی ها یکی از راه های دور زدن تحریم ها در اندازه های بزرگتر است که می تواند در حوزه اقتصادی نیز به کشورهای دچار تحریم کمک کند، از این رو تدوین قوانین جامع و همچنین فرهنگسازی در این خصوص ضرورتی است که دولت باید با همراهی مناسب مشکلات را در این زمینه رفع کند، در حالی که تنها راه حل ارائه شده از سوی دولت در این زمینه اِعمال فیلترینگ های گسترده در حوزه های مختلف است که البته راه های دورزدن نیز برای آن موجود است و به نظر می رسد بهتر است با وضع قوانین فرصت استفاده از وی پی ان و فیلترشکن ها که راهی مناسب برای هک کردن و نفوذ و کاهش امنیت مالی و جاسوسی و … را در کشور افزایش می دهد را محدود کرد. قاسمی نراقی در باره نبود قوانین جامع و پایدار در حوزه قضایی گفت: قطعاً اگر قوانین بازدارنده در این زمینه کاهش یابد می تواند این فرآیند جهانی را به شکل مطلوبی اجرایی کرد اما مسلماً این امر با وجود فیلترینگ ها و … که باعث می شود هر کسی با آی پی های پنهان وارد شود، پی گیری و رصد فعالیت ها و … را مشکل می کند.
کلاهبرداری های رایج ایردراپ ها
بر اساس این گزارش؛ یکی از انواع ایردراپ کلاهبرداری دامپ است. در این مورد کلاهبرداران با سروصدا و تبلیغات مختلف درصدد این هستند تا قیمت یک توکن را افزایش داده و سپس اقدام به دزدیدن دارایی کاربران کنند.  بارزترین نمونه آن، ایردراپ EDOGE در سال ۲۰۱۷ بود. توسعه دهندگان مدعی شدند که با ایجاد یک نسخه در بلاک چین اتریوم، زندگی تازه‌ای به دوج کوین خواهند داد. طی این پروژه ۵ میلیون ای دوج به کسانی که در این ایردراپ ثبت نام کرده بودند، اهدا شد و توسعه دهندگان موفق به ایجاد هیاهو پیرامون این مساله شدند. به محض رسیدن توکن‌ها به صرافی‌ها، ثبت نام کنندگان ایردراپ دریافتند که توکن‌هایشان قفل شده و قادر به ارسال آنها نیستند و در همین ازا میلیون ها ای دوج در صرافی‌ها در حال فروش بود. پس از آن قیمت ای دوج به سرعت کاهش یافت و کلا بی ارزش شد، پروژه رها شد و حساب‌های مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی از بین رفت.
فیشینگ و تخلیه اطلاعات
این روش رایج ترین روش کلاهبرداری در این زمینه است و در واقع نوعی فیشینگ به شمار می آید. در این روش پروژه ای کاملا شبیه یک پروژه واقعی برای جلب اعتماد کاربران ساخته می شود. بعد از اطمینان کاربران و ورود آنها به پروژه، کلاهبرداران از افراد بجای درخواست آدرس کیف پول عمومی آنها، کلیدهای خصوصی شان را میخواهند و از آنجایی که اطمینان برای کاربر حاصل شده است، به سادگی این کار را انجام داده و گرفتار ایردراپ جعلی می شود. نوع دیگری از کلاهبرداری ایردراپ این است که توسعه دهندگان پروژه جعلی در تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد و استفاده از آنها در موارد مختلف می باشند. هدف آنها دستیابی به آدرس ایمیل کاربران، آدرس کیف پول، اطلاعات رسانه‌های اجتماعی و غیره است. در ایردراپ طعمه، کلاهبرداران از شما می‌خواهند در پروژه‌ها  ثبت نام کنید، در صرافی‌ها حساب باز کنید یا در گروهی تلگرامی عضو شوید که در واقع جعلی است. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که هیچ توکنی به شما واگذار نخواهد شد و شما فقط در حال بازکردن حساب و عضو شدن در گروههای مختلف هستید. این روش به ظاهر ضرر مادی برای شما ندارد. بر اساس این گزارش؛ ورود به دنیای رمزارزها نیز مانند دنیای واقعی مالی نیاز به مراقبت هایی دارد که باید کاربران پیش از ورود به آن با کسب اطلاعات کامل خود را از آسیب های احتمالی در آن محافظت کنند و فرهنگ سازی از سوی دولت یکی از ضروریات در این حیطه تلقی می شود.
ارزدیجیتالیایردراپرمزارزهاهمستر
Comments (0)
Add Comment