ای کاش ریزعلی‌ خطر ریزش بورس را خبر می داد!

به گزارش تأسیسات نیوز روز گذشته شاخص‌های بورس تهران برای نهمین روز معاملاتی متوالی ریزش کردند. شاخص کل هزار و ۹۳۲ واحد معادل ۰٫۱ درصد پایین آمد.

شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای شپنا، خودرو و فولاد ریزش کرد. همچنین سه‌شنبه برای نهمین روز پیاپی پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن ۳۷۱ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز ۲۱ درصد ریزش کرد و به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در ۲ سال اخیر است. علاوه بر این، همانند روزهای گذشته شاهد مازاد عرضه در بازار هستیم. تعداد و ارزش صف‌های فروش بازار بیش از خریدها است، همچنین سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید هر کد حقیقی است.

از سوی دیگر در هفته پیش رو نیز محدودیت یک درصدی نوسان قیمت سهام در بازار اعمال خواهد شد.

عملیات نجات بورس یا ماموریت غیر ممکن!

جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و معاون اقتصادی دادستان کل کشور در وزارت اقتصاد به منظور بررسی وضعیت بازار سهام برگزار شد.

محمدرضا فرزین  رئیس‌کل بانک مرکزی بعد از پایان جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه، از حمایت نظام بانکی از این بازار از روز آتی خبر داد.

او با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، از تمهیدات لازم این بانک جهت تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی خبر داد.

البته او توضیح نداد نظام بانکی کشور دقیقا چه تدبیری برای «حمایت» از بورس دارند و چرا حمایت‌های مالی اخیر صندوق توسعه ملی کمکی به وضعیت بورس نکرده است.

پیشتر سازمان بورس خواستار تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار بورس شده بود.

برآوردها نشان می‌دهد که تنها طی دو هفته گذشته نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. بیشترین فرار سرمایه از این بازار در ۱۰ مرداد، در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران و بالا گرفتن سطح تنش در منطقه در پی این حادثه اتفاق افتاد.

روز گذشته نیز با انتشار گزارش‌هایی از احتمال «تصمیم قطعی» جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل، بازار سرمایه شاهد خروج  نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان  از بورس بود.

افت شاخص بورس و خروج پول حقیقی از این بازار به معنی زیان هنگفت افرادی است که به هر دلیلی مایل نبوده‌اند سهام شرکت‌هایی را که خریداری کرده‌اند، بفروشند.

افت و خیزهای شاخص بورس طی سال‌های گذشته روند غیرمعمولی را طی کرده است. برای نمونه در میانه بحران اقتصادی و افت ارزش تولید ناخالص داخلی ایران، شاخص بورس از نیم میلیون واحد در ابتدای سال ۱۳۹۹ به ۲.۵ میلیون واحد در بهار پارسال رسید.

 

شاید اگر به جای مسئولین بانک مرکزی و اعضای شورای عالی بورس، مرحوم «ریزعلی خواجوی» خطر ریزش بورس را همچون خطر ریزش کوه در مسیر قطار، هشدار داده بود، اکنون شاهد چنین بحرانی در بازار سرمایه نبودیم.

 

بازار سرمایهبانک مرکزیبحران اقتصادیبورستنش در منطقهریزش بورسمحمدرضا فرزین
Comments (0)
Add Comment