این راه ناتمام

روح اله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 159 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

همان‌طور که استحضار دارید نشریات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اسناد بسیار مهم در پروژه‌های اجرایی است و مطابق با نص صریح قانون جزء لاینفک شرایط پیمان‌های دولتی هستند. البته این نشریات در محدوده پروژه‌های خصوصی، صرفاً راهنما( که به اصطلاح علمی مرسوم گایدلاین گفته می‌شود) هستند و لذا اهمیت خود را از دست می‌دهند.





اما وسعت مطالب و خاص بودن آن‌ها نکته‌ای است که قابل چشم‌پوشی نیست. زحمتی که مرحوم منصف در تدوین این نشریات متحمل شده است از لابه‌لای سطر سطر آن هویداست و کیست که ارزش این کار علمی را نداند.

 

 

 

ترجمه صحیح مطالب از مراجع دست‌اول علمی و فنی دنیا و استحصال هزاران نکته مهم اجرایی و دسته‌بندی آن‌ها و در نهایت نتیجه‌گیری‌های صحیح و هدفمند از متخصص بودن نویسندگان آن خبر می‌دهد. من به یاد دارم مرحوم منصف به من گفت که بیش از یکصد استاندارد را در مورد لوله‌های پلاستیکی مطالعه کرده ام! و این به معنای نهایت ژرف‌اندیشی یک محقق است.

 

 

 

 

این نشریات دارای ویژگی خاص دیگری نیز هست و آن گردآوری و ترجمه خود استانداردهای مهم و اصلی است. استانداردهایی که به‌طور مداوم در فهرست‌بها و یا امروزه در مقررات ملی به آن‌ها ارجاع می‌شود را می‌توانید در این نشریات ببینید و بخوانید.

 

 

 

البته از یک نگاه حرفه‌ای و زیرک می‌توان هزاران نکته برای طراحی از آن استخراج کرد و استفاده نمود. گویی یک مجری سرد و گرم چشیده حاصل تجارب خود را نوشته است و به شما گوشزد می‌کند. این نشریات اتصال ناگسستنی اجرا و طراحی‌اند.

 

 

 

اما آنچه که امروزه لازم است و نیاز آن احساس می‌شود و هدف اصلی من از این مقاله است، بازپیرایی این نشریات و افزودن هزاران هزار نکته جدید از تجهیزات جدید و نتایج علمی جدید است.





وقتی در مصاحبه خود از مرحوم منصف پرسیدم بین تمام کارهای نوشتاری خود دوست دارید کدام را اصلاح کنید و یا به کدام یک بیفزایید، ایشان از نشریه 128 و افزودن یک جلد جزییات اجرایی دیگر به آن نام برد. آرزویی که در کش و قوس‌های تلخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن هشت سال خاص به انجام نرسیده بود.

 

 

 

امروزه بر هر مهندس علمی توانمند ما واجب است که چنین کار سترگی را انجام دهد و این راه ناتمام را ادامه دهد. می‌دانم که از میان خوانندگان این سطور هستند کسانی که می‌توانند چنین امر مهمی را به انجام رسانند. کسانی که ریشه در هندبوک ها و استانداردها دارند و در کارگاه‌های اجرایی شاخ و برگ دارند. این خاک زرخیز چون منصف بزرگ فراوان پرورانده است.

 

 

تا بعد!







انتهای خبر

تاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment