ایران گوی سبقت را از رقبا ربوده است

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، بعد از لغو تحریم ها و ورود غول های نفتی به ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج همیشه فارس، به دنبال رقابت تنگاتنگ نفتی با ایران هستند.



معاون وزیر نفت با بیان اینکه با افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس‌جنوبی در سال جاری ایران آماده سبقت از قطر شده است، گفت: امسال تولید گاز از ۷ فاز جدید پارس جنوبی آغاز می‌‌شود.




رکن‌الدین جوادی در تشریح برنامه‌های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: تا پیش از پایان سال‌جاری طرح توسعه فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد.




معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید گاز فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا سقف ۵۰ میلیون مترمکعب در روز تصریح کرد: علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک گازی آغاز شود.




مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از چاه‌های دریایی فاز ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی برداشت و پس از فرآورش در پالایشگاه ساحلی به شبکه خطوط لوله تحویل داده می‌شود، بیان کرد: ظرفیت تولید گاز از این فاز مشترک تا چند روز آینده به ۱۵ میلیون مترمکعب و در نهایت تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این پروژه مشترک تولید خواهد شد.




این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در سال‌جاری هم همچون سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی محقق خواهد شد.




این مقام مسوول با بیان اینکه در کنار افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران هم امسال با افزایش قابل‌توجهی همراه خواهد شد، اظهار کرد: به ازای هر فاز استاندارد حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز شیرین و حدود ۳۷ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید خواهد شد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

اقتصادتاسیساتنفتپساتحریم
Comments (0)
Add Comment