ایران و سوریه همکاران برقی می شوند

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سرپرست وزارت نیرو با اشاره به انعقاد چندین تفاهم نامه مشترک با وزیر برق سوریه، گفت: عمده این قرارداد‌ها مربوط به بازسازی تجهیزات برق، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال است تا خدمات بهتری را در اختیار مشترکان سوری قرار بدهیم.

 

 

 

ایران و سوریه در آستانه همکاری‌های گسترده برقیبه‌گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ستار محمودی در حاشیه دیدار با وزیر برق سوریه با تاکید بر اینکه ظرفیت ایران و ساخت تجهیزات در آن در خاورمیانه بی‌نظیر است، گفت: شرکت‌های ما با ظرفیت بالای کاری و حرکت در مسیر دانش روز برای بازسازی و توسعه ظرفیت زیرساخت‌های اصلی سوریه همچون آب، برق و تاسیسات بهداشتی آب و فاضلاب تلاش خواهند کرد.

 

 

 

سرپرست وزارت نیرو افزود: این وزارتخانه با مجموعه راهکار‌ها و شرایطی که دارد، می‌تواند این شرکت‌ها را به طور منظم در جهت توسعه سوریه هدایت کند و آن‌ها را در این مسیر قرار دهد.

 

 

 

محمودی وضعیت امنیت مناطق امکان‌پذیر برای توسعه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با وجود تبلیغات گروه‌های تروریستی شاهد واقعیت دیگری در این مناطق هستیم و نگرانی برای حضور شرکت‌های ایرانی وجود ندارد.




شرکت‌های ایرانی پیام آور روشنایی ‎در سوریه هستند



سرپرست وزارت نیرو با اشاره به کمک‌رسانی فعلی شرکت‌های ایرانی در توسعه زیرساخت‌های برقی سوریه اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی امروزه پیام آور روشنایی و بازسازی نیروگاه‎‌ها در سوریه هستند؛ اما در گوشه دیگری از دنیا کشورهایی هستند که با بمب و موشک وارد سایر مناطق می‌شوند و پیام تخریب به همراه خود دارند.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: حضور ایران در سوریه فراتر از یک کار اقتصادی و همکاری دو طرفه است و نشان از یک پیام ایدئولوژیک بینشی، انسانی و سیاسی در دنیا دارد که در یک سو از جهان کشور‌ها با پیام روشنایی، رساندن آب و برق و خدمات بهداشتی وارد می‌شوند و در گوشه دیگری این پیام را با اهرم بمب و موشک مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

محمودی ایران و سوریه را در آستانه یک همکاری گسترده دانست و افزود: شرکت‌های ایرانی آماده تحقق این مهم هستند و ما نیز از این امر حمایت خواهیم کرد که امیدواریم حاصل این‌ها بیش از گذشته به نفع کشور سوریه، مردم آن و همکاری‌های دو طرفه باشد.

 

 

 

وی درباره روند اجرای تفاهمات میان دو کشور، گفت: زمینه اجرایی بخشی از این تفاهم نامه از گذشته شروع شده و بخشی از این قرارداد‌ها نیز مربوط به گذشته است که مجموعه این‌ها در نهایت به بیش از چند صد میلیون یورو خواهید رسید.




وزیر برق سوریه: همکاری ایران در تامین برق پایدار



وزیر برق سوریه نیز در حاشیه این دیدار با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در طول سال‌های بحران ایران تن‌ها در عرصه سیاسی حامی ما نبوده است، بلکه در زمینه تامین انرژی برق پایدار نیز نهایت همکاری را با ما داشته است.

 

 

 

«زهیر خربوطلی» افزود: شرکت‌های ایرانی از قابلیت‌های بسیار خوبی در تامین تجهیزات نیروگاهی برخودار هستند که امیداریم بتوانیم از این قابلیت‌ها نیز در فرایند بازسازی سوریه استفاده کنیم.

 

 

 

وزیر برق سوریه تصریح کرد: همچنین نیروهای متخصص ایرانی از تجربه مناسب کافی در زمینه انرژی برخوردار هستند که امیدواریم بتوانیم از تجربیات آن‎‌ها در امر آموزش نیروهای سوری جهت تسریع در روند بازسازی شبکه برق سوریه استفاده کنیم.

 

 

دو توافقنامه و یک تفاهمنامه با ایران امضا کردیم



وزیر برق سوریه گفت : در دیدار با سرپرست وزارت نیرو دو توافقنامه و یک یاداشت تفاهم امضاء کردیم.

 

محمد زهیر خربوطلی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود:​ یکی از توافقنامه ها ، ساخت پنج واحد نیروگاهی در شهر حلب به ظرفیت 125 مگاوات و با هزینه های 110 میلیون یورویی است.

 

 

 

وی اضافه کرد : توافقنامه دیگر بازسازی و توسعه نیروگاه بانیاس به ظرفیت 34 مگاوات است که سوخت نیروگاه نیز به گاز تغیر می یابد و مدت زمان اجرای این طرح 18 ماه و هزینه آن 9 میلیون یورو است.

 

 

 

وزیر برق سوریه درباره تفاهمنامه ای که امروز امضاء شد نیز گفت: این تفاهم نامه شامل ایجاد نیروگاه در بانیاس به ظرفیت 500 مگاوات و ایجاد پنج واحد گازی به ظرفیت 125 مگاوات و ارزش 110 میلیون یورو است.

 

 

 

وی گفت: همچنین ساخت دو واحد نیروگاه گازی هرکدام به ظرفیت 325 مگاوات با اعتبار بالغ بر 500 میلیون یورو به مدت دو سال و بازسازی دو واحد نیروگاهی در حلب به ظرفیت 400 مگاوات و هزینه 14 میلیون یورو ، بازسازی و افزایش ظرفیت نیروگاه جندر از 162 مگاوات به 195 مگاوات و ایجاد سه واحد نیروگاهی در منطقه دیرالزور به ظرفیت 90 مگاوات از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

 

 

 

محمد زهیر خربوطلی گفت : پیش از حمله داعش به سوریه ظرفیت نیروگاهی ما 9 هزار مگاوات بود که هم اکنون به هزار و 500 مگاوات رسیده است و با اجرای این طرح ها ظرفیت شبکه برق سوریه به 2 هزار مگاوات خواهد رسید.

 

 

 

وی همچنین اضافه کرد : در مذاکرات امروز درباره ایجاد نیروگاه بادی و خورشیدی نیز بحث و تبادل نظر و ظرفیت سوریه برای استفاده از این انرژی تشریح شد.

 

 

 

وزیر برق سوریه از حمایت های بی دریغ مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مسئولان برق تشکر و قدردانی کرد و در زمینه حفظ امنیت متخصصان ایرانی در سوریه نیز گفت: نیروهای فعال ایرانی در سوریه از امنیت کامل برخوردارند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

Comments (0)
Add Comment