ایران رتبه نخست ظرفیت نصب نیروگاه

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاري صداوسيما حميد چيت‌چيان ديروزدر جلسه شوراي اداري خراسان رضوي در استانداري افزود: ايران همچنين با 32ميليون مشترک از نظر مشترکان شبکه در کشورهاي منطقه نيز رتبه نخست را داراست اما در مقايسه با همه کشورهاي دنيا، قدرت نصب شده برق ايران مقام چهاردهم را داراست.

 

 

او ظرفيت نصب‌شده نيروگاه‌هارا 73هزار و 700مگاوات اعلام کرد و افزود: 15درصد ظرفيت برق کشور از طريق نيروگاه‌هاي برق آبي، هزار مگاوات از طريق نيروگاه اتمي و 300هزار مگاوات نيروگاه‌هاي تجديدپذير تامين مي‌شود و مابقي نيروگاه‌هاي حرارتي، اعم از گازي، بخاري و سيکل ترکيبي است.

 

 

وزيرنيرو گفت: در 10 سال آينده بايد حدود 47 تا 50هزار مگاوات نيروگاه جديد در کشور نصب شود.

 

چيت‌چيان با اشاره به محدوديت‌هاي شديد صنعت برق و ثابت ماندن قيمت برق به ويژه در دو سال گذشته گفت: از 88 تومان برقي که به ازاي هر کيلووات ساعت توليد مي‌ شود، 55تومان از مصرف‌کننده دريافت شده و در هر کيلووات ساعت 35تومان ضرر است و بايد 5ميليارد دلار در بخش توليد برق و همين ميزان براي انتقال و توزيع سرمايه‌گذاري شود.

 

 

او افزود: دولت برنامه‌ريزي خروج از رکود را انجام داده است و خروج از رکود سبب افزايش مصرف مي‌شود.

 

وزير نيرو با بيان اينکه کيفيت مصرف نگراني‌هايي را براي کشور به وجود آورده است، افزود: در سال‌‌هاي گذشته با بي‌موالاتي در زمينه برداشت از سفره‌هاي آب زيرزميني هم مواجه بوديم.

 

 

چيت چيان با بيان اينکه خراسان رضوي در صنعت برق پيشروست گفت:اين استان با سه هزار مگاوات ظرفيت توليد و دو هزار مگاوات مصرف به‌عنوان صادرکننده برق هم محسوب مي‌شود، همچنين دو هزار مگاوات نيروگاه جديد در دست احداث دارد.

 

 

او افزود: وجود ظرفيت‌هاي خوب و انرژي‌هاي بادي عامل مهمي در استان محسوب مي‌شود و خواف قطب انرژي‌هاي بادي کشور است.

 

 

وزير نيرو گفت: در بحث منابع آبي خراسان رضوي با يک ميليارد و 100ميليون متر مکعب کسري منابع روبروست که احياي سفره‌هاي آب زيرزميني مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت يازدهم است و با توجه به اين که سه سد بزودي و سه سد ديگر دراين استان در آينده افتتاح مي‌شود با احداث اين سدها منابع آبي تکميل مي‌شود.

 

 

 

چيت‌چيان اظهار کرد: ميزان صادرات کشور به حدود نصف رسيده و قيمت هر بشکه نفت يک چهارم و درآمد نفتي در يک سال به حدود يک ششم درآمد ثابت تبديل شده است.

 

 

 

او گفت : بانک‌ها در وام‌دهي دچار محدوديت‌ شده و اداره جامعه با روحيه عادي قابل اداره نيست و به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مد نظر مقام معظم رهبري نياز داريم.

 

 

 

وزير نيرو همچنين در حاشيه مراسم نصب16 هزار کنتور هوشمند در مشهد در جمع خبرنگاران گفت :‌طرح فهام که کنتورهاي مشترکان تبديل به هوشمند مي‌شود يکي از طرحهايي است که صنعت برق از چند سال قبل شروع کرده است.

 

 

 

چيت‌چيان با اشاره به اينکه با توجه به گسترش شبکه برق کشور اين شبکه با سيستم‌هاي قبلي قابل مديريت نيست، ادامه داد: طرح فهام براي ارتقاي مديريت شبکه برق در سطح همه مشترکان برق و براي نخستين بار در مشهد راه‌اندازي شده است ودرآن سيستم مخابراتي ايجاد و همه اطلاعات مصرف مشترکان به مرکز کنترل ارسال مي‌شود.

 

 

 

وزير نيرو گفت : در اين طرح بار شبکه کنترل و در زمان کمبود با اطلاع قبلي مشترکان محدوديت مصرف ايجاد مي‌شود و برق به گونه‌اي کاهش پيدا مي‌کند که لوازم پرمصرف در خانه امکان روشن شدن ندارد و با حداقل برق تاميني مشترکان مي‌توانند نيازهاي اوليه خود را برطرف کنند.

 

 

چيت‌چيان افزود: در اين طرح همچنين اين قابليت وجود دارد که در نقاطي که تلفات از ميزان استاندارد بيشتر است با مراجعه ماموران علت تلفات رفع مي شود. 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برقتاسیساتظرفیتمدیریتنیروگاه
Comments (0)
Add Comment