اگر کولر آبی شما بو می دهد بخوانید

به گزارش تاسیسات نیوز، کولر آبی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که در مناطق گرم و خشک استفاده می‌‌شود. با روشن کردن کولر آبی، هم رطوبت هوای محیط بیشتر می‌شود و هم فضای خانه پر از هوای خنک و مطبوع خواهد شد. به همین دلیل است که کولر آبی، از جمله ارزان‌ترین و بهترین وسایل برای تولید هوای خنک است. گاهی اوقات در هنگام استفاده از کولر آبی، با مشکلاتی مواجه می‌شویم و به این فکر می‌افتیم که این مشکلات را سریع‌تر برطرف کنیم. ایجاد بوی بد در کولر آبی، یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند و به دنبال راهی برای رفع این مشکل هستند. مشکل بوی بد کولر آبی این است که این بو از طریق کانال کولر وارد محیط خانه می‌شود و ساکنان خانه را اذیت می‌کند.
اما علت بو گرفتن کولر و انتشار بوی نامطبوع از کولر آبی چیست؟
در این نوشته قصد داریم دلایل بوی بد کولر آبی و روش حل این مشکل را به شما توضیح دهیم. پس اگر از کولر آبی در منزل خود استفاده می‌کنید و دوست دارید روش برطرف کردن بوی بد کولر آبی را یاد بگیرید،
دلایل بو گرفتن کولر آبی
مهمترین دلایل بوی بد کولر آبی چیست؟
باید بدانید که موارد مختلفی منجر به ایجاد بوی بد کولر آبی می‌شود. موارد زیر، از جمله دلایل آن محسوب می شود:
۱- مکان نامناسب کولر آبی:
یکی از اصلی‌ترین دلایل بوی بد در کولر آبی، مکان نامناسب کولر است. مثلاً با نصب کولر آبی در نزدیکی تهویه سرویس بهداشتی و دودکش، کاملاً طبیعی است که بوی بد وارد کانال کولر شود و در محیط پخش شود. همچنین نصب کولر آبی در مکانی بسته و بدون گردش هوا نیز باعث اختلال در عملکرد کولر آبی و پایین آمدن کیفیت هوای خروجی از کولر می‌شود.
برای بررسی این موضوع، بهتر است به پشت بام خانه خود بروید و محل قرارگیری کولر آبی را بررسی کنید. اگر کولر شما در نزدیکی لوله تهویه یا دودکش است، سریع‌تر برای جابجایی کولر آبی اقدام کنید تا مشکل ایجاد بوی بد در کولر آبی تکرار نشود.
در هنگام انتخاب مکان مناسب برای نصب کولر آبی نیز دقت داشته باشید که محل جدید کولر آبی، گردش هوای مناسبی داشته باشد تا هوای تمیز و سالم وارد محیط خانه شود و شما بتوانید از هوای خنک و دلپذیر کولر آبی لذت ببرید.
مکان مناسب کولر آبی
۲- کثیف بودن سینی کولر آبی:
در قسمت پایینی بدنه کولر آبی، سینی کولر را مشاهده می‌کنید که آب در این قسمت جمع می‌شود. بعد از مکش آب داخل سینی و ریختن آب روی پوشال‌ها، هوای خنک و رطوبت تولید می‌شود و این چرخه بارها و بارها تکرار خواهد شد.
حالا اگر سینی کولر آبی کثیف باشد یا آب راکد به مدت طولانی در سینی کولر بماند، بویی شبیه به بوی لجن و بوی ماهی در کولر آبی ایجاد می‌شود که بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است. بنابراین کثیفی سینی کولر آبی از جمله اصلی‌ترین دلایل آن محسوب می شود.
در مطلب بررسی مشکلات رایج کولر آبی نیز به شما توضیح دادیم که راکد ماندن آب در سینی کولر، باعث رشد باکتری و کپک در کولر آبی می‌شود و علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، زمینه بیماری و مشکلات تنفسی را نیز فراهم می‌کند.
به همین دلیل برای رفع بوی ماهی کولر آبی، حتماً باید سینی کولر آبی را با مواد ضدعفونی کننده شستشو دهید و مطمئن شوید که تمام قسمت‌های داخلی کولر آبی تمیز شده‌اند. همچنین نظافت کانال کولر را انجام دهید تا باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در کانال کولر تمیز شوند. با انجام این کارها، بوی بد کولر آبی از بین می‌رود و شما می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از کولر آبی استفاده کنید.
سینی کولر
۳- تخلیه نکردن آب داخل سینی کولر:
یکی از نکات مهم بعد از استفاده از کولر آبی این است که با فرا رسیدن فصل سرما و خاموش کردن کولر آبی، حتماً سینی کولر را تخلیه کنید و کفی کولر را شستشو دهید تا کاملاً تمیز شود و هیچ رطوبتی داخل سینی کولر باقی نماند. راکد ماندن آب داخل سینی کولر، بوی بد و نامطبوعی را در کولر آبی ایجاد می‌کند و به مرور زمان باعث پوسیدگی و سوراخ شدن کف کولر آبی می‌شود.
به همین دلیل بهتر است در فصول سرد سال که از کولر آبی استفاده نمی‌کنید، آب داخل سینی کولر را تخلیه کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.
۴- کهنه بودن پوشال‌های کولر آبی:
یکی از دلایل اصلی ایجاد بوی بد در کولر آبی، کهنه شدن پوشال‌های کولر آبی است. بسیاری از افراد با بوی بد پوشال کهنه آشنا هستند و از این بوی نامطبوع شکایت می‌کنند. با تعویض پوشال کولر آبی در زمان مناسب، هم کیفیت هوای کولر آبی بهتر می‌شود و هم قدرت خنک کنندگی کولر بالاتر می‌رود. همچنین با استفاده از پوشال نو و تمیز، با مشکلاتی مانند بوی بد کولر آبی نیز مواجه نخواهید شد.
در مناطقی که املاح آب زیادی دارند، تعویض منظم پوشال‌های کولر آبی اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل لازم است پوشال‌های کولر را حداقل سالی یکبار تعویض کنید تا از هوای خنک‌تر و سالم‌تری برخوردار شوید. مراحل تعویض پوشال کولر آبی بسیار ساده است و شما می‌توانید این کار را خیلی سریع انجام دهید و مشکل کولر خود را حل کنید.
اهمیت تعویض منظم پوشال کولر
۵- استفاده از روغن بی‌کیفیت در موتور کولر آبی:
انتخاب روغن کولر آبی اهمیت زیادی دارد و شما باید از روغن مناسب و باکیفیت برای قسمت‌های مختلف مانند فن و موتور کولر آبی استفاده کنید. گاهی اوقات، دلیل بو گرفتن کولر، استفاده از روغن بی‌کیفیت و نامرغوب است. برای رفع این مشکل، شما باید روغن کولر آبی را عوض کنید و از روغن استاندارد و مناسب در موتور کولر آبی استفاده کنید.
۶- رشد حشرات و موجودات ریز در کولر آبی:
رشد کردن حشرات و موجودات ریز در کولر آبی، یکی از اتفاقات رایج است که متاسفانه مشکلات زیادی را به همراه دارد و باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع در داخل کولر می‌شود. زمانی که حشرات در بین پوشال‌های کولر آبی و گوشه‌های کولر رشد می‌کنند، بوی بدی از آنها منتشر می‌شود که بسیار آزاردهنده است.
بعد از تمام شدن فصل تابستان، دیگر از کولر آبی استفاده نمی‌شود و باید همه قسمت‌های کولر آبی پوشانده شود تا حشرات و آلودگی وارد کولر آبی نشود. برای پوشاندن کولر آبی در طول فصل سرما، باید تمام قسمت‌های بدنه کولر آبی را با نایلون ضخیم یا روکش برزنتی بپوشانید تا گردوغبار و آلودگی وارد کولر نشود و چنین مشکلاتی پیش نیاید.
رشد حشرات در داخل کولر
۷- نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی:
موتور الکتریکی، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر است که تمام اجزای کولر را به حرکت درمی‌آورد. سوختن یا نیم سوز شدن موتور کولر، یکی از اتفاقاتی است که باعث ایجاد بوی بد سوختگی در کولر می‌شود. در این حالت، کولر به‌درستی کار نمی‌کند و شما از باد خنک و مطبوع محروم خواهید شد.
به یاد داشته باشید که تعمیر یا تعویض موتور کولر، کاری تخصصی است و به همین دلیل باید توسط تعمیرکار کولر آبی انجام شود.
موتور کولر
۸- نیم‌سوز شدن پمپ کولر آبی:
اگر بوی سوختگی را از کولر حس می‌کنید، باید بعد از موتور الکتریکی، پمپ آب را نیز چک کنید. یکی از دلایل بوی سوختگی کولر آبی، سوختن یا نیم سوز شدن پمپ آب کولر است.
بعد از بررسی پمپ آب و اطمینان از سوختن این قطعه، بهتر است پمپ آب جدید و سالمی را خریداری کنید و از سرویسکار کولر آبی بخواهید که پمپ کولر شما را تعویض کنند.
پمپ آب کولر آبی
۹- وجود حیوان مرده در کانال و بدنه کولر:
گاهی اوقات وجود حیوان مرده در کانال کولر باعث انتشار بوی بد می‌شود و این بو، افراد را به‌شدت اذیت می‌کند. در چنین حالتی باید کانال کولر را بررسی کنید تا علت اصلی بوی بد کولر آبی را پیدا کنید و عامل بدبو را از داخل کانال کولر بیرون بیاورید.
۱۰- عدم استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و خوشبوکننده کولر آبی:
بسیاری از متخصصان در هنگام نصب و سرویس کولر آبی به افراد توصیه می‌کنند که از قرص خوشبوکننده کولر آبی استفاده کنند تا بتوانند بوی دلپذیر و خوشایندی را از کولر آبی دریافت کنند.
به دلیل قرارگیری کولر آبی در فضای بیرون، گاهی اوقات بوی ناخوشایندی از کولر به مشام می‌رسد که طبیعی است؛ اما با استفاده از قرص خوشبوکننده کولر آبی یا مواد ضدعفونی‌کننده، شما می‌توانید همواره هوای خنک و بوی خوشایندی را از کولر آبی دریافت کنید. برای این کار، سینی کولر آبی را با چند قطره مایع ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی شستشو دهید. قرص خوشبوکننده کولر آبی نیز هرگونه جلبک، کپک، ویروس و باکتری موجود در آب کولر را از بین می‌برد و تمام کانال و دریچه‌های کولر را تمیز می‌کند.
با استفاده از این مواد شوینده، از ایجاد بوی بد و ناخوشایند جلوگیری خواهید کرد و می‌توانید کیفیت هوای محیط را افزایش دهید.
سرویس کولر آبی
بوی بد کولرآبیکولر آبی
Comments (0)
Add Comment