اگر قصد رابیتس یا کناف دارید بخوانید

تاسیسات نیوز: هر روزه شاهد این هستیم که تکنولوژی در حال پیشرفت است و این پیشرفت در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی نیز قابل‌مشاهده است. در گذشته تنها مصالح محدودی وجود داشتند که برای ساخت خانه از آنها استفاده می‌کردیم؛ اما امروزه، تنوع مصالح ساختمانی آن‌قدر زیاد شده است که خیلی اوقات ممکن است در هنگام انتخاب مصالح ساختمانی مناسب، دچار سردرگمی شویم و نتوانیم بهترین جنس و مدل را برای منزل خود انتخاب کنیم. رابیتس و کناف، دو نوع از مصالح اجرای سقف هستند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم تا سقف اتاق‌ها را اجرا کنیم و روی آنها دکوراسیون دلخواه خودمان را قرار دهیم. اما باید ابتدا با تفاوت رابیتس و کناف آشنا شویم.
موضوع اصلی اینجا است که بین رابیتس و کناف، کدام یک برای دکوراسیون سقف خانه بهتر هستند؟ کدام یک کاربرد و دوام و ماندگاری بیشتری دارند؟ اصلاً هرکدام از این مصالح، برای چه خانه‌ها و چه دکوراسیونی کاربرد دارند؟
این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است برایتان ایجاد شده باشد و در این مقاله می‌خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم و بگوییم که کناف سقف بهتر است یا رابیتس کاری و کدام یک، گزینه بهتری برای اجرای سقف کاذب در خانه شما هستند.
اگر برای انتخاب بین رابیتس و کناف دو دل هستید و نمی‌دانید که چه مدلی را برای سقف کاذب خانه خود انتخاب کنید، با ما در این مقاله همراه شوید تا این دو مورد را با هم بررسی کنیم.
آشنایی با کناف و رابیتس
تفاوت رابیتس و کناف چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی این موضوع برویم که کناف و رابیتس با هم چه تفاوتی دارند و کدام یک بهتر هستند، بد نیست در مورد این دو نوع سقف اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم تا آنها را بهتر بشناسید.
رابیتس چیست؟
رابیتس یک ورقه فولادی است که به‌صورت مشبک طراحی شده است. کاری که رابیتس در ساختمان انجام می‌دهد این است که ما بین سفیدکاری دیوارها و سیمان ستون‌ها قرار می‌گیرد تا بین آنها فاصله ایجاد کرده و از ترک‌ خوردن دیوارها در آینده جلوگیری کند.
نحوه نصب رابیتس به این صورت است که ابتدا شکل کلی سقف و دیوارها با استفاده از چوب یا میلگرد پیاده‌سازی می‌شود و سپس با استفاده از رابیتس، با میخ یا سیم مفتول، به‌صورت کامل روی میلگردها پوشانده می‌شود تا آماده گچکاری شوند.
رابیتس‌
کناف چیست؟
در ادامه مقاله تفاوت رابیتس و کناف چیست، می‌خواهیم به معرفی سقف کناف بپردازیم تا بتوانید با اطلاعات بیشتر در مورد این نوع پوشش، تصمیم بگیرید که برایتان مناسب است یا خیر.
کناف نوعی پوشش است که از یک سطح گچی تشکیل شده است و داخل آن، شبکه‌ای از ورق گالوانیزه قرار دارد. امروزه کناف بیشتر برای ایجاد سقف کاذب استفاده می‌شود و افراد با استفاده از آن به تغییر دکوراسیون خانه می‌پردازند.
جالب است بدانید که نحوه نصب سقف کناف به این صورت است که صفحه‌های کناف متناسب با سطح موردنظر انتخاب شده و با پیچ‌ و مهره روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند. سپس فضای بین آنها با بتن پوشانیده می‌شود و می‌توانید روی کناف را نیز رنگ‌آمیزی کنید.
سقف کناف
تفاوت رابیتس و کناف چیست؟
حالا باز هم به سؤال اصلی خودمان بر می‌گردیم که کناف بهتر است یا رابیتس؟ باید بگوییم که این دو نوع سقف، تفاوت‌های اساسی دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم تا در انتهای این مقاله به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.
۱- سرعت اجرا:
اولین موضوعی که اهمیت دارد، این است که سرعت اجرا در کناف بسیار بالاتر نسبت به رابیتس است. در سقف‌های رابیتس، شما ابتدا باید رابیتس را نصب کنید و سپس گچ‌کاری را انجام دهید و این موضوع ممکن است چند روز زمان ببرد؛ اما در کناف این موضوع وجود ندارد و همه چیز آماده است و کافی است که کناف را نصب‌ کرده و از آن استفاده کنید.
۲- هزینه اجرا:
تکنولوژی‌ها و روش‌های ساخت‌وساز جدید، همواره سعی می‌کنند به ما در کاهش هزینه‌ها کمک کنند و کناف نیز دقیقاً به همین منظور در دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌شود. اگر شما بخواهید سقف را به‌صورت رابیتس اجرا کنید، نیاز به میلگرد، گچ، رابیتس و بسیاری مصالح دیگر خواهید داشت.
اما در کناف این مصالح موردنیاز نیستند و هزینه اجرا خیلی پایین‌تر خواهد بود و می‌توانید با هزینه‌ای مناسب، تعمیرات دلخواه خودتان را انجام دهید.
تفاوت رابیتس و کناف
۳- خرابی حین اجرا:
اگر بخواهید خانه‌ای که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید را تعمیر کنید و تغییر دکوراسیون در آن ایجاد کنید، قطعاً کناف انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود؛ چون در سقف‌های رابیتس، شما نیاز به ریخت‌وپاش زیادی خواهید داشت و خود گچ‌کاری خرابی زیادی ایجاد می‌کند؛ اما در کناف فقط گردوخاک وجود خواهد داشت که این موضوع را با رعایت حین پیاده‌سازی می‌توانید تا حد زیادی برطرف کنید.
۴- سبک بودن سازه:
کناف یک سازه پیش‌ساخته است که شما می‌توانید از آن برای ساخت قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید. به همین خاطر وزن کناف بسیار کم است تا حمل‌ونقل آن آسان‌تر باشد؛ اما رابیتس چون از میلگرد و رابیتس و گچ استفاده می‌کند، وزن بسیار بیشتری را به ساختمان اضافه می‌کند و این موضوع بر اساس اصول ساختمان ضد زلزله، خیلی مناسب نیست.
اجرای سقف کاذب
۵- تخریب راحت‌تر:
اگر در آینده شما بخواهید مدل سقف کاذب خانه را تغییر دهید و دکوراسیون جدیدی در آن اجرا کنید، با استفاده از کناف این کار را راحت‌تر انجام خواهید داد و کافی است تنها پیچ‌های کناف را باز کرده و آنها را از سقف جدا کنید.
اما در رابیتس این مزیت وجود ندارد و شما مجبور خواهید بود که گچ‌کاری و رابیتس را به‌صورت کامل خراب کنید و این موضوع باعث می‌شود که هزینه تخریب برایتان بسیار بالاتر شود.
۶- تنوع شکلی بیشتر:
در کناف انواع مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا دکوراسیون خانه خودتان را متفاوت اجرا کنید. مثلاً می‌توانید از کناف‌های مشبک و شکل دار و منحنی استفاده کنید تا بتوانید ظاهری زیبا به خانه‌تان ببخشید.
اما در رابیتس این موضوع به روش دیگری انجام می‌شود. در رابیتس شما مجبور خواهید بود که ابتدا رابیتس و گچ را اجرا کنید و سپس با استفاده از یک استاد گچ‌بری شکل و طرح دلخواه خودتان را پیاده‌سازی کنید یا مجدداً اقدام به خرید سقف کاذب کناف کنید و روی رابیتس نصب کنید که این موضوع هزینه‌های تعمیرات را برایتان بالاتر می‌برد.
مزایای سقف کناف
۷- امکان دسترسی راحت به تأسیسات:
همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، باز کردن کناف بسیار آسان است و تنها کافی است که پیچ‌ و مهره آن را باز کنید تا بتوانید به پشت آن دسترسی داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که تعمیرات خانه در آینده راحت‌تر انجام شود.
معمولاً تأسیسات و سیم‌کشی‌ ساختمان از روی سقف یا دیوار انجام می‌شود و اگر در آینده بخواهید این موارد را تعمیر کنید، نیازی به تخریب دیوار یا سقف نخواهید داشت و می‌توانید به‌راحتی کناف را جدا کرده و تعمیرات را انجام دهید و مجدداً آن را سر جای خودش برگردانید.
۸- اجرای راحت دکوراسیون داخلی:
مزیت دیگری که کناف دارد و این موضوع در رابیتس کمتر به چشم می‌خورد، این است که شما می‌توانید روی کناف راحت‌تر شخصی‌سازی‌های دلخواه خودتان را انجام دهید و چیزهایی که نیاز دارید را پیاده‌سازی کنید.
کناف به‌خاطر ساختار پیش‌ساخته خود به شما این امکان را می‌دهد که هر چیزی را به‌راحتی پیاده‌سازی کنید و حتی می‌توانید از ابتدا شکل و طرحی که می‌خواهید را خریداری کنید؛ اما در رابیتس این امکان وجود ندارد و برای هر تغییر کوچکی مجبور به تخریب رابیتس‌ها و گچ‌کاری سطح خواهید بود.
دکوراسیون داخلی با اجرای سقف کاذب
۹- امکان استفاده در مناطق مرطوب:
اگر در شهرهای خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی از رابیتس استفاده کنید و این موضوع برایتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر در شهرهای مرطوب مخصوصاً در شهرهای شمالی ایران زندگی می‌کنید که رطوبت بالایی دارند، باید بدانید برخی اوقات کناف‌ها دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که رنگ زنگ‌زدگی کناف روی گچ ظاهر شود و شکل بدی به دیوار یا سقف خانه بدهد.
بنابراین، به شرایط محل زندگی خودتان نیز دقت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.
۱۰- نیاز به نیروی متخصص:
فرقی نمی‌کند که بخواهید از کناف استفاده کنید یا رابیتس را برای خانه خودتان انتخاب کنید، در هر صورت شما باید از نیروهای متخصص برای رابیتس کاری کمک بگیرید تا این کار را به بهترین شکل برایتان انجام دهند.
اگر سقف‌های کناف به‌صورت حرفه‌ای نصب نشوند، احتمالاً در آینده به مشکل خواهید خورد و حتی ممکن است دچار ترک‌خوردگی شوند؛ در سقف‌های رابیتس نیز دقیقاً همین موضوع وجود دارد و اگر سطح آنها به‌خوبی صاف نشود و نصب آنها به‌درستی انجام نشود، در آینده شاهد ترک‌ خوردن دیوار یا سقف خواهید بود.
تفاوت رابیتس و کناف
تفاوت رابیتس و کناف؛ سقف کناف بهتر است یا رابیتس؟
در آخر به همان سؤال اصلی خودمان می‌رسیم که سقف رابیتس بهتر است یا کناف؟ باید بگوییم که همان‌طور که در این مقاله بررسی کردیم، هرکدام از این سقف‌ها مزایا و معایب خود را دارند؛ اما اگر می‌خواهید اجرای دکوراسیون برایتان سریعاً انجام شود و در آینده راحتی بیشتری برای تعمیرات و تغییر دکوراسیون داشته باشید و حتی در زمان اجرا خراب‌کاری زیادی وجود نداشته باشد، توصیه ما این است که از کناف سقف استفاده کنید.
اجرای سقف کاذب
جمع‌بندی مطالب
در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که تفاوت رابیتس و کناف چیست؟ سقف کناف بهتر است یا رابیتس؟ و با هم بررسی کردیم کدام یک از این روش‌ها برای اجرای سقف کاذب کاربردی‌تر و بهتر هستند.
همچنین بررسی کردیم که رابیتس و کناف چه هستند و چگونه نصب می‌شوند و سپس تفاوت‌های اساسی این دو مصالح را بررسی کردیم تا دید بهتری نسبت به آنها داشته باشید.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد رابیتس و کناف اطلاعات بیشتری کسب کنید و بهترین مدل سقف کاذب را برای منزل خود انتخاب کنید.
رابیتس و مصالح ساختمانیکناف و رابیتس
Comments (0)
Add Comment