اولین همایش شهرسازی استان البرز و پاسداشت روزجهانی شهرسازی درکرج برگزار شد

اولین همایش شهرسازی استان البرز و پاسداشت روزجهانی شهرسازی با شعار «تغییر رویکرد شهر سازی از دولت محوری به شهروند مداری»، به همت گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  اولین همایش شهرسازی استان البرز با حضور مهندس محسن خیری، رییس و هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز، مهندس سریزدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج، مهندس احمدی پرگو، معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج و مهندس نوروزی، قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز و جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان شهرسازی استان برگزار شد.

در این همایش پس از معرفی اهداف و برنامه های همایش از سوی مهندس رسولی رییس گروه تخصصی شهر سازی نظام مهندسی و دبیر همایش ، مهندس خیری ضمن خوشامد گویی به مهندسان حاضر در همایش و میهمانان ، حضور پررنگ تر مهندسان با تجربه در جایگاههای مدیریتی استان را فرصتی مغتنم برای مشارکت جدی تر مهندسان در تصمیم سازی های شهری دانست.

وی با اشاره به انتخاب شهردار و معاون عمرانی استانداری از میان مهندسان عضو سازمان ، انتخاب مهندس حیدر نوروزی را به عنوان قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز دیگر نکته مثبت مدیریت شهری و استانی در دوره جدید دانست، و تاکید کرد: جا دارد از مهندس آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی برای انتخاب آقای مهندس نوروزی تشکر کنم چرا که استان البرز نیازمند مدیرانی است که با نگاهی حاکی از تجربه و دلسوزی مشکلات و معضلات دامنگیر استان را دیده و برای حل آنها اقدام کند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان البرز با شاره به فصل اول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان افزود: اهداف و خط مشی‌های متعددی مطرح شده است که یکی از اهداف مهم ذکر شده در ماده 2 این فصل شامل ” ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌وری” است.

وی عنوان کرد: در این ماده قانونی همچنین بر ترتیب دادن امور مربوطه به مشاغل و حرفه‌هاي مهندسي در بخش‌هاي ساختمان و شهرسازي تاکید شده است.

 

خیری ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف، وجود محافلی که بتواند رسالت هم اندیشی حرفه‌مندان پیرامون ابعاد کمتر مورد توجه قرار گرفته در توسعه و ساخت شهر را برعهده داشته باشد، فرصتی ارزشمند است که همایش فوق نیز این مهم را دنبال می کند.

 

این مسوول با بیان اینکه، یکی از بخش‌های مغفول مانده در این حوزه، نقش حرفه شهرسازی در تدوین برنامه‌ها و طرح‌ها و نظارت حرفه‌مندان این رشته بر اجرای ضابطه‌ مند و اصولی طرح‌ ها است، گفت: این مهم نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا مورد توجه است و نیاز ضروری به نگاه جامع و شهرسازانه سبب شده است در سراسر دنیا هر ساله بزرگداشت روز جهانی شهرسازی گرامی داشته شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان البرز در ادامه با تاکید بر بومی سازی علم شهرسازی متناسب با ساختارهای شهری، بیان کرد: با توجه به ساختارهای متعددی که خاص شهرهای مختلف است، چالش‌های پیش رو در هر شهر و استانی برغم مشترکات بسیار، تفاوت‌هایی نیز دارد، لذا بومی‌سازی به عنوان یک رخداد مؤثر می‌تواند به ساماندهی بهتر نقاط قوت و ضعف در هر مکانی کمک کند.

خیری همایش پیش رو در راستای تحقق شهری پایدار با مدیریتی یکپارچه و معرفی فرصتی جهت تعامل بیشتر برای ساخت و توسعه شهر با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسان شهرسازی شمرد وبر لزوم برقراری ارتباطی مشترک در بستری واحد با هدف ارتباط گیری بیشتر و مؤثرتر شهرسازان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حوزه‌های مرتبط علوم شهری تاکید کرد.

وی تاکید کرد: این مهم، ضرورتی است که ایجاد و تقویت آن می‌تواند به اعتلای سطح آگاهی بین متخصصان و نهادها و سازمان‌های مرتبط برای نیل به هدف کلان ارتقاء کیفیت سکونت و توسعه پایدار شهر کرج ، که آرمان تمامی حرفه‌مندان و مدیران شهری است، کمک کند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز در سخنانی ضمن اشاره به مشکلات فراوان شهرسازی در استان و لزوم اصلاح و بهینه سازی عملکرد مدیریت شهری و شهرسازی درشهر های استان، اعلام آمادگی کرد که با هماهنگی نظام مهندسی و از مهندسان و متخصصین ارشد شهرسازی در همه شهرهای استان بهر گیری

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز با تبریک روز شهر سازی به همه مهندسان شهرساز و تشکر از برگزار کنندگان همایش شهر سازی ، در سخنانی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در خصوص فرهنگ شهرسازی و مقررات ملی ساختمان افزود : سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان و فرهنگ سازی در این خصوص می بایست تلاش خود را برای ارتقای فرهنگ شهرسازی و اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان در میان عامه مردم مصروف کند و این امر باید در میان مردم نهادینه شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج شهرسازی نیز در سخنانی شهر سازی را علمی تخصصی دانست که روابط موجود در يک شهر را با ساختار های مختلف شهری هماهنگ می کند سعی در مديريت و سازمان دهي مباحث مربوط به ارتقاء ساختارهای شهری دارد.

احدالله احمدی پرگو علم شهرسازی باید توانایی پاسخگويي به نيازهاي عمومي جمعيت شهري را داشته باشد و این امر نیز با تدوین برنامه های کارآمد و اجرای بهینه طرح های شهرسازی محقق می شود.

 

پرگو با بیان اینکه، عملکرد و فعالیت معاونت شهرسازی شهرداری کرج درجهت بهبود، توسعه شهری است، بیان کرد: شهر سازي جزو فعاليت ها و علومي به شمار می رود که با زندگي روزمره افراد در ارتباط است و این موضوع وظیفه و رسالت شهرسازی را در قبال شهر و شهروندان دو چندان می کند.

 

وی با اشاره به ارتباط مثبت نظام مهندسی و شهرداری، اظهارداشت: این تعامل و همکاری با برنامه ریزی های اصولی موجب ارتقاء سطح شهر در عرصه های مختلف می شود، ضمن آنکه این امر نقش بسزایی در توزیع عادلانه سرانه های زندگی شهروندی همچنین بکارگیری کاربری های مختلف شهری ایفا می کند.

 

در ادامه همایش دکتر رفیعیان با ارایه مطلبی با عنوان ” مروری بر اندیشه های تعامل گرا در شهرسازی ” به بحث در خصوص تعامل گرایی در شهر سازی و دخالت دادن شهروندان در شهر سازی و تغییر رویکرد دولت محوری به شهروند مداری ، حاضران را با دست یافته های این مبحث و اصول آن در شهرسازی آشنا کرد .

پایان پیام/.

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment