انرژی برقی ایران و روابط با دیگران

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، یکی از منابع انرژی که قابلیت سرمایه گذاری در حوزه داخل و خارج را دارد؛ انرژی برق است. صنعت برق ایران در طی سالهای متمادی توانسته است به جایگاه قابل قبولی در سطح جهانی برسد تا جایی که صادرات انرژی در این زمینه به عنوان یک منبع درآمد خارجی برای کشورمان محسوب شود.





سال 93 به رغم مسايل مختلف حدود 5 هزار و 200 ميليارد تومان نسبت به سال 92 پول بيشتري به صنعت برق کشور تزريق شد. برآوردها نشان مي دهد وضعيت اقتصادي شرکت هاي زيرمجموعه توليد، توزيع و شرکتهاي برق منطقه اي نسبت به سال هاي قبل بهبود يافت اما به اين معنا نيست که توانستيم تمامي مشکلات صنعت برق را به يکباره حل کنيم.

 

 

 

بنابراین گزارش، در سفری که رییس جمهور کشورمان به پاکستان داشت و قراردادهای تجاری و اقتصادی در این زمینه به امضای طرفین رسید؛ حوزه برق نیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت و بنا شد صادرات برق به پاکستان افزایش یابد.





جمهوری اسلامی ايران با هفت کشور همسایه مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند. صادرات برق به پاکستان سابقه ای نزدیک به ١٣ سال دارد و در سفر اخیر، با انجام مذاکرات با وزیر آب و برق پاکستان مقرر شد صادرات برق به این کشور به ٤٠ درصد میزان کنونی افزایش یابد.





اکنون ٧٤ مگاوات برق به پاکستان صادر می شود و مقرر شده تا با خطوط انتقال و تجهیزات موجود، این میزان به ١٠٤ مگاوات افزایش یابد. این مهم در قالب الحاقیه چهارم به قرارداد امضا شده سال ٢٠٠٢ میلادی انجام شده است و ظرفیت صادرات برق به پاکستان افزایش خواهد یافت.





پاکستانیها همچنین در این مذاکرات خواهان افزایش واردات برق از ایران بین هزار تا سه هزار مگاوات علاوه بر قرارداد پیشین شدند به این منظور مقرر شد ایران برای انتقال ٦٠٠ مگاوات برق، ضمن تامین تجهیزات تا مرز پاکستان، نسبت به ساخت خطوط انتقال اقدام کند؛ همچنین پاکستان نیز شرایط لازم برای اجرای این کار در داخل مرزهایش را مهیا کند.





ارتقای ظرفیت صادراتی به سه هزار مگاوات نیازمند ساخت نیروگاه ها و خطوط انتقال جدید است براین اساس مقرر شد، در سفر آینده وزیر آب و برق پاکستان به ایران در اردیبهشت ماه، یادداشت تفاهمی امضا شود تا دو کشور مقدمات لازم را فراهم کنند.

 

 

یادآور می شود: پاکستان کشوری در حال توسعه‌است که در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است. با وجود اینکه در سال ۱۹۴۷ این کشور بسیار فقیر بود نرخ رشد اقتصادی پاکستان در طول ۴ دهه بعد از آن بهتر از میانگین جهانی بوده‌است. اما سیاست‌های ناآگاهانه به پایین آمدن این نرخ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد.






به تازگی تغییرات گسترده اقتصادی به اقتصادی قدرتمندتر منجر شده‌اند و به نرخ رشد به‌ویژه در زمینه‌های ساخت و تولید و بخش‌های خدمات مالی (اقتصادی) سرعت بخشیده‌اند. پیشرفت‌های بزرگی نیز در موقعیت ارز خارجی و رشد سریع در منابع ارز ثابت در سالهای اخیر شاهد بوده‌ایم.






تخمین بدهی خارجی در سال ۲۰۰۵ در حدود ۴۰ میلیارد دلار آمریکا بود. با این حال این بدهی با کمک‌های صندوق بین‌المللی پول و بخشودگی بدهی از طرف ایالات متحده آمریکا کاهش یافته‌است. تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۵ حدود ۶/۴۰۴ میلیارد دلار برآورد شد و تولید سرانه ناخالص ملی آن ۲۴۰۰ دلار آمریکا بود.






انتهای خبر

انرژیبرقتاسیساتصادراتقرارداد
Comments (0)
Add Comment