انتقاد عضو سابق شورای شهرتهران به خرم

حمزه شکیب عضو سابق شورای شهر تهران در یادداشتی به سخنان احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان واکنش نشان داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، وی نوشت ؛
جناب آقای احمد خرم
شایسته است در زمینه تخصصی خود اظهار نظر کنید و از بیان مطالب خارج از تخصص خود جدا پرهیز کنید:
۱-ریشتر ملاک میزان براورد تخریب ساختمانها و کشته شدن انسانها نیست. با ارائه آمار عددی و کمی به هیچ وجه نمی توان از مقیاس ریشتر استفاده نمود. انرژی آزاد شده توسط وقوع یک زمین لرزه و تاثیر آن بر ابنیه ها شدیدا وابسته به عمق وقوع زلزله، دوری و نزدیکی به گسل، مکانیزم گسل، زمان موثر، محتوای فرکانسی و ….
۲-امکان دارد بفرمایید در شهر تهران چند خانه است که ۵۰۰ هزارتای آن تخریب می شود؟.
۳- ۱/۵ میلیون نفر کشته را از کجا و با کدام میزان خطر، فعال شدن کدامین گسل و میزان آسیب پذیری کدام گونه ساختمانی و النهایه خطرپذیری و ریسک لرزه ای تخمین زده اید؟روش تحلیل و براورد شما چه بوده است؟
۳-اگر از مرجعی استفاده کرده اید بهتر بود نام مرجع و میزان اعتبار آن را قید میکردید.
۴-شما که در زمره اتاق فکر حلقه اول دولت تدبیر! و امید! و با مسئولیتی که در نظام مهندسی! دارید آیا میدانید صحبت شما چقدر بار منفی با بالا بردن ریسک زندگی در شهر تهران و میزان سرمایه گذاری در شهر تهران را دارد؟
به عنوان یک متخصص در این زمینه از شما درخواست دارد که بهتر است در زمان بازنشستگی در همان شغل انبوه سازی خود اظهار نظر کنید. اجازه دهید اظهار نظر در این زمینه ها به متخصصان آن واگذار شود. با همین ورودهای غیر تخصصی شما و امثال شما حال روز مملکتمان این شده است. آیا فکر نمی کنید هرکدام از ما یک عمر کاری داریم همانطور که برای ساختمانها شما عمر تعیین کرده اید؟ آیا نباید جوانان فهیم و دانشمندمان این مملکت را با تخصص به روز خود آنرا اداره کنند. وقت خدا حافظی چه زمانی است!!خداوند آخر و عاقبت همه ما ختم بخیر کند.
احمد خرم گفته بود در صورت بروز زلزله در تهران ۵۰۰ هزار خانه تخریب و یک و نیم میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد
گفتگوی خرم را در ادامه بخوانید ؛
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه زلزله ۶.۵ ریشتری منجر به تخریب کامل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می شود گفت: موضوع ارتقای کیفیت سازه ها، افزایش دستمزد مهندسان و مبارزه با امضافروشی باید در دستور کار قرار گیرد.
احمد خرم ، اظهار کرد: در صورت وقوع زمین لرزه ۶.۵ ریشتری یا بالاتر در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می شود و بیش از ۱.۵ میلیون تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه ها را جدی بگیریم و حتما از مجری ذی صلاح استفاده کنیم.
وی افزود: از طرف دیگر باید با مساله امضافروشی برخورد شود. تعداد کسانی که در سازمان نظام مهندسی اقدام به امضافروشی و نظارتهای صوری می کنند حدود پنج درصد است. ما معتقدیم باید به شدت جلوی این کار گرفته شود. درصددیم از سال ۱۴۰۰ در یک برنامه دو ساله به طور جدی با موضوع امضافروشی برخورد کنیم. از وزیر راه و شهرسازی می خواهیم پروانه اشتغال به کار کسانی که تخلف می کنند را باطل کند. در حال حاضر مجازات خیلی سبک تر از تخلف است و این عدم تناسب باعث می شود تخلف روز به روز بیشتر شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه دستمزد خدمات مهندسی بسیار پایین است تاکید کرد: عمر مفید ساختمانها در ایران از حدود ۵۰ سال قبل ۲۵ سال بوده و تغییر نکرده است. علت این است که به خدمات مهندسی اهمیت نمی دهیم. تعرفه خدمات مهندسی ۰.۵ درصد هزینه ساخت است، آیا ارزش ندارد که ما برای ارتقای کیفیت، این رقم را به دو درصد برسانیم.
به گفته خرم، تعرفه های کنونی برای ناظر صرف نمی کند. ما نیاز به اصلاح ساختار و اصلاح برخورد با متخلف داریم که قطعا اگر این دو اقدام انجام شود می توانیم عمر مفید ساختمان‌ها را به ۶۰ تا ۷۰ سال برسانیم.
وی با اشاره به میانگین ۲۸ میلیون تومان قیمت مسکن در شهر تهران گفت: متوسط قیمت ساخت شش میلیون تومان و میانگین فروش بالای ۲۸ میلیون تومان است. بنابراین سود اصلی به جیب سرمایه گذاران و واسطه های ملکی می رود و سهم مهندسان در این فرآیند ناچیز است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه حداقل هزینه ساخت مسکن در روستاها متری ۳.۵ میلیون تومان است گفت: در ابلاغیه ای که به سازمان استانها اعلام کردیم کف هزینه را متری ۲.۳ میلیون تومان در نظر گرفتیم که نیم درصد به خدمات مهندسی اختصاص می یابد. در واقع  تلاش کردیم تا فشار اقتصادی به کارفرماها وارد نکنیم؛ این در حالی است که در دنیا دستمزد مهندسان بین پنج تا هشت درصد هزینه ساخت است.
انتقادتخریبتخریب خانه هاحمزه شکیبخرمزلزلهشورای شهرمسکننظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment