انتشار نشریه بررسی خواص حرارتی و مکانیکی عایق حرارتی فله ای سبکدانه رس منبسط و ارائه رهنمودهای کاربردی

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از راه‌های مهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده از عایق‌های حرارتی در ساختمان‌ها است. این فرآورده‌ها در اجزای مختلف ساختمان (دیوارهای خارجی، بام و کف پایین‌ترین طبقه) به کار برده می‌شوند تا موجب کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش فضاهای داخل ساختمان شوند. برای انتخاب عایق مناسب، آگاهی از خواص انواع عایق‌های حرارتی و شیوه کاربرد آنها ضرورت دارد.

با توجه به خواص ویژه سبکدانه رس منبسط استفاده از این محصول در عایقکاری ساختمان مفید و مقرون به صرفه است. مزایای مهم سبکدانه رس منبسط شامل موارد زیر است:

وزن کم (به دلیل وجود فضاهای خالی داخل دانه‌ها)، قابلیت رسانایی حرارتی ناچیز، مقاومت مکانیکی مناسب، میزان جذب آب کم‌دانه‌ها (در صورت وجود لایه روکش بر روی دانه‌ها)، خنثی بودن به لحاظ شیمیایی (که باعث خورندگی و پوسیدگی نمی‌شود)، تحمل چرخه‌های متوالی یخبندان و عمر مفید زیاد.

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پروژه‌ای با عنوان «بررسی خواص حرارتی و مکانیکی عایق حرارتی فله ای سبکدانه رس منبسط و ارائه رهنمودهای کاربردی» انجام شد که نتایج آن در این نشریه منتشر شده است.

در این پروژه مطالعات انجام شده در سایر کشورها بر روی خواص و تولید سبکدانه رس منبسط بررسی شد. دو استاندارد روش آزمون بر روی سبکدانه‌ها تدوین گردید. در ادامه مراحل تولید این فرآورده‌ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بر روی کلیه محصولات داخل کشور آزمون‌های تعیین خواص انجام شد. در نهایت تاثیر اندازه دانه‌ها، چگالی و رطوبت دانه‌های رس منبسط در مقدار ضریب هدایت حرارتی و مقاومت حرارتی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشریه علاوه بر موارد یاد شده برای اجرای عایقکاری حرارتی و کف‌سازی با این محصولات روش‌های مناسب ارائه شد. همچنین با توجه به خواص این فرآورده‌ها تحلیل اقتصادی استفاده از آنها به عنوان عایق حرارتی در دیوار دوجداره، بام تخت و شیبدار و کف ساختمان بیان شده است.

 

پایان پیام /.

 

انتشار-نشریه-بررسی-خواص-حرارتی-و-مکانیکی-عایق-حرارتی-فله-ای-سبکدانه-رس-منبسط-و-ارائه-رهنمودهای-کاربردی
Comments (0)
Add Comment