امضای 3 قرارداد ساخت نیروگاه بادی با بخش خصوصی

مدیرعامل توانیر گفت: به زودی 3 قرارداد با سه شرکت خصوصی برای ساخت سه مزرعه بادی در خواف خراسان و سیستان و بلوچستان بسته خواهد شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  همایون حایری در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت این 3 نیروگاه بادی 350 مگاوات است که حدود 200 مگاوات آن سال آینده وارد مدار می شود.

 

وی همچنین گفت: از 26 هزار مگاوات نیروگاه گازی کشور قرار است 16 هزار مگاوات به بخار تبدیل شود و در واقع هشت هزار مگاوات برق بدون سوخت به دست خواهد آمد.

 

حائری ، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را 70 هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: 10 هزار مگاوات آن آبی است و به جزء 210 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر ، بقیه نیروگاه حرارتی است.

 

وی ظرفیت عملی را 43 هزار مگاوات دانست و گفت: برای اوج مصرف برق در تابستان آینده 5 هزار مگاوات دیگر وارد مدار شود و اگر مشکلات صنعتی برق برطرف نشود در تابستان 94 با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

وی مدیریت مصرف بدون اختلال در رفاه اجتماعی مشترکان را راه دیگر کمک به صنعت برق برشمرد.

 

حائری درباره بورس انرژی که صنعت برق در آن فعال است ، نیز تاکید کرد : فعالیت این بورس به شفافیت صنعت برق کمک می کند.

 

 درآمد صنعت برق معادل یک سوم قیمت تمام شده تولید است

 

مدیرعامل شرکت توانیر ، اصلاح قیمت برق را راه چاره نجات صنعت برق دانست و گفت: درآمدهای توانیر از یک سوم قیمت تمام شده برق حاصل می شود.

 

حائری افزود: تولید هر کیلوولت برق برای توانیر 680 ریال هزینه دارد و میانگین فروش هر کیلووات 430 ریال است که  266 ریال درآمد بخش برق می است و 166 ریال به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود.

 

وی تاکید کرد : از سال 83 که قانون تثبیت قیمت ها اجرا شد، قیمت برق افزایش نیافت و سال 89 با هدفمندی یارانه ها میانگین قیمت هر کیلووات 430 ریال شد ، در حالی که تا پیش از سال 83 سالانه 20 درصد به قیمت برق اضافه می شد.

 

حائری ، اصلاح قیمت برق را تنها راه چاره و کمک به نجات صنعت برق دانست.

 

وی درباره اوج مصرف برق در تابستان امسال گفت: 45600 مگاوات مصرف شد و در مقابل آن میزان مصرف پاییز و زمستان به یک سوم کاهش می یابد.

 

مدیرعامل توانیر همچنین درباره هدررفت برق نیز گفت: هدررفت برق سالانه براساس برنامه پنجم یک درصد کاهش یابد که هم اکنون به 16 درصد رسیده است.

 

وی در باره اینکه چقدر برای هر درصد کاهش هدر رفت هزینه کرده اید ، گفت: پولی پرداخت نشده بلکه با بهینه سازی از طریق نصب کنترل های دیجیتال ، کابل خود نگه دار و کاهش مصرف برق غیر مجاز این هدررفت کاهش یافته است.

 

حائری همچنین درباره تغییر ساعت کار ادارات و رابطه آن با مصرف برق گفت: مطالعه ای نشده است و به نظر می رسد تأثیر خاصی نداشته باشد.

 

وی درباره ذخیره سوخت نیروگاه ها در زمستان نیز گفت: در حال پرکردن مخازن نیروگاه ها هستیم.

 

حائری درباره ترکیب سوخت نیروگاهی نیز افزود: در تابستان بیشتر از سوخت گاز استفاده می کنیم و در زمستان به دلیل افت فشار گاز از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می شود.

 

 

ایجاد تعادل هزینه و درآمد صنعت برق ضروری است

 

 

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه خصوصی سازی در صنعت برق به 4 شیوه صورت می گیرد ، گفت : سرمایه گذاری bot (ساخت ، بهره برداری و مالکیت ) ، سرمایه گذاری به شیوه BOO (ساخت ، بهره برداری و انتقال مالکیت) ، واگذاری طرح ها به بخش خصوصی و واگذاری برای رد دیون از روش های خصوصی سازی محسوب می شود.

 

حائری  با تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل در هزینه و درآمد صنعت برق گفت: ساخت نیروگاه به شیوه BOT و BOO حدود 2000 مگاوات است و حدود 14 هزار مگاوات هم برای رد دیون به بخش های مختلف واگذار کرده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو سالانه 3 هزار میلیارد تومان برای خرید برق از محل 14 هزار مگاوات رد دیون پرداخت می کند ، گفت : این نوع واگذاری ها علاوه بر هزینه های تولید ،نگهداری و توسعه نیروگاه ها ، هزینه دیگری برای ما بوجود آورده است.

 

وی درباره درآمد و هزینه سالانه صنعت برق گفت: حداقل  12 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم اما درآمد ما از فروش حدود 200 میلیارد کیلوات ساعت برق است و سالانه 4500 تا 4600 میلیارد تومان در بهترین شرایط کسب می کنیم و فاصله این دو رقم ، بدهی سالانه صنعت برق است.

 

حائری میزان بدهی صنعت برق به بانک ها را 7 تا 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

 

وی درباره صادرات برق نیز گفت: به همه کشورهای همسایه برق صادر می کنیم و درآمد سالانه ما 800 تا 900 میلیون دلار است.

 

مدیرعامل توانیر ، قیمت فروش برق صادراتی را 9 تا 10 سنت به ازای هر کیلووات اعلام کرد و گفت: به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که برای بانک ها ایجاد شده از فروش برق حدود 600 میلیون دلار طلبکار هستیم که 400 میلیون دلار آن از عراق است.

 

مدیرعامل توانیز تاکید کرد: برای تعادل هزینه و درآمد صنعت برق باید قیمت برق اصلاح شود و نیروگاه هایی که برای رد دیون واگذار شده است به وزارت نیرو باز گردد یا هزینه خرید برق آن را دولت پرداخت کند.

پایان پیام/.

 

 

 

قرارداد، بخش، خصوصی، نیرو، بادی، نیروگاه
Comments (0)
Add Comment