امضای تفاهم جهاددانشگاهی و نظام مهندسی ساختمان در یزد

 سازمانهای جهاددانشگاهی و نظام مهندسی ساختمان در استان یزد به منظور ایجاد بسترهای مناسب و گسترش همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تفاهم نامه همکاری منعقد کردند.
به گزارش تاسیسات نیوز، این تفاهم نامه سه ساله که در شش ماده و سه نسخه تنظیم شده است، به امضای «مجتبی فرهمند» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و «فاطمه سعادتجو» رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان رسید.
موضوع این تفاهم نامه همکاری در اجرای طرح‌های تخقیقاتی،‌کاربردی مورد نیاز طرفین، همکاری در برگزاری سمینارها، دوره‌های آموزشی تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، همکاری در تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی و تبادل انها،  مشارکت در برگزاری جلسات تخصصیدر حیطه موضوعات مربوطه،  برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور ارتقاء توان علمی مهندسین و اعضای نظام مهندسی استان و انجام امور مطالعاتی و امکان سنجی طرحهای مورد نیاز و انجام بازدیدهای متقابل علمی منظور شده است.
«فاطمه سعادتجو» رئیس جهاددانشگاهی استان یزد در نشست امضای این تفاهم نامه که در نظام مهندسی ساختمان استان انجام شد، جهاددانشگاهی را یک نهاد انقلابی غیردولتی خواند که عمدتاً در سه حوزه اموزشی، فرهنگی و پژوهشی فعالیت دارد.
وی ضمن تشریح فعالتیهای هر یک از این حوزه، در رابطه با فعالیتهای اموزشی این نهاد در استان گفت: آموزشهای جهاددانشگاهی در دو بخش آموزش‌های دانشگاهی و آموزشهای کوتاه مدت انجام می‌شود که  در بخش آموزش‌های کوتاه‌مدت به سمت حوزه‌های تخصصی مختلف سوق داده شده و با راه‌اندازی آکادمی کسب و کار، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
سعادتجو ابراز امیدواری کرد که در قالب این تفاهم‌نامه، زمینه‌های همکاری بیشتر بین دو سازمان با توجه به ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی و نظام مهندسی استان فراهم شود.
«محمد زارع» معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان نیز با اشاره به مجوز جهاددانشگاهی برای برگزاری برخی دوره‌ها مانند کلاسهای کارکنان دولت و دوره‌های ایمنی، گفت: جهاددانشگاهی آمادگی دارد در قالب مراکز آموزشی کوتاه مدت در رشته‌های مختلف برای اعضای خانواده سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز اموزشهای لازم را ارائه دهد.
وی با بیان این که خوشبختانه طی چند سال گذشته تعامل خوبی بین سازمانهای جهاددانشگاهی و نظام مهندسی ساختمان وجود داشته است، گفت: امیدواریم با این تفاهم نامه شاهد گسترش همکاری ها بین دو سازمان باشیم.
«مجتبی فرهمند» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هم در این نشست گفت: تاکنون تمام مناسبات نظام مهندسی با مجریان آموزشی صرفا در مورد برگزاری دوره‎های آموزشی و مهارتی بوده که جهاددانشگاهی نسبت به سایر دستگاه های به لحاظ کمی و کیفی از حجم فعالیت بالاتری برخوردار بوده است و به ویژه در دوران کرونا که آموزش‌ها به صورت مجازی بود، زیرساختهای خوبی را در این حوزه فراهم کرد.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی تاکنون به حداقل‌ها در تعامل با جهاددانشگاهی توجه داشته در حالی که ظرفیتهای این حوزه خیلی بیشتر است.
فرهمند یکی از مهمترین دغدغه‌های نظام مهندسی ساختمان را بحث ترویج و فرهنگسازی در این حوزه عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در استانی قرار داریم که اکثر ساخت و سازها در آن مقید به موازین ساختمان سازی استاندارد و ایمن نیست و این می‌تواند آینده استان را با تهدید مواجه کند.
وی بیشترین نگرانی را در این زمینه خواند و ابرزا امیدواری کرد در قالب این تفاهم نامه اقدامات مناسبی در بحث فرهنگ سازی و ترویجی در ساخت و سازهای ایمن را شاهد باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: البته این برنامه‌ها می‌تواند صرفاً آموزشی نباشد بلکه در قالب ساخت اپلیکیشن و برنامه و دیگر بخشها مورد توجه قرار گیرد و جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیتهای موجود می‌تواند در این زمینه تعامل خوبی داشته باشد.
وی اظهار کرد: معرفی خدمات نظام مهندسی ساختمان و هدایت تحصیلی دانش اموزان در بدو ورود به دانشگاه و نیز همکاری در طرح کارورزی که در آستانه تصویب و اجباری شدن است، دیگر موضوعاتی است که جهاددانشگاهی می تواند در این تعامل مدنظر داشته باشد.
فرهمند آموزش مهارتی عوامل اجرایی ساختمان در راسنای استاندادسازی ساختمانها را نیز مهم خواند و گفت: امیدواریم از این طریق در قالب سامانه ای موضوع ساماندهی مجریان و دسته بندی آنان براساس میزان دانش انها را در دستور کار قرار دهیم.
«مرتضی خانی» مدیر آموزش، برنامه ریزی و سیستم های سازمان نظام مهنتدسی ساختمان نیز گفت: یکی از مهمترین اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان، آموزش است که در این رابطه با چهار مجری آموزشی برای هفت هزار مهندس تدارک دیده شده است.
وی با بیان این که ۷۵ درصد از دوره‎های آموزشی نظام مهندسی ساختمان توسط جهاددانشگاهی عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: البته در حوزه آموزشی تعامل خوبی با جهاددانشگاهی وجود داشته که سه سال دیگر تمدید می شود و امیدواریم شاهد برقراری تعامل و همکاری در سایر زمینه‌ها با جهاددانشگاهی نیز باشیم.
به گفته خانی،‌ خوشبختانه تعهدات خوبی در این تفاهم‌نامه لحاظ شده که هر کدام می‌تواند دنیایی از تعامل را بین دو سازمان برقرار کند.
سازمان جهاددانشگاهینظام مهندسی یزدهمکاری و تفاهم نامه نظام مهندسی یزد
Comments (0)
Add Comment