اقتصاد ایران حلقه فراموش شده انتخابات زودهنگام

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: سقوط هلی کوپتر ابراهیم رئیسی، و شهادت وی و هیئت همراه خبری بسیار تکان دهنده بود که باعث وارد شدن شوک مقطعی به حوزه های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و … در ایران و حتی کشورهای دیگر شد و بازار ایران نیز به مانند دیگر مواقع به هنگام وقوع رخدادهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و …. دیگر خیلی سریع به آن واکنش نشان داد و قیمت ارز در دو روز ابتدایی صعود و نزول ناگهانی را به چشم خود دید و تا قیمت ۶۷ هزار تومان نیز افزایش یافت، ولی دوباره به کانال قبلی بازگشت.
برخی از کارشناسان از این دگرگونی رفت و برگشتی دلار به عنوان نقطه نظری برای احتمال وجود ثبات در قیمت‌های بازار ارز و یکسان ماندن شرایط بازار تولید در یک ماه آینده و تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید یاد می‌کنند. از سوی دیگر تغییر تاریخ فرآیند انتخابات ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باعث گمانه زنی های متفاوتی در عرصه سیاسی و اقتصادی در این باره شده است . ثبت نام حدود ۸۰ نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و سونامی ابراز تمایل نمایندگان مجلس در این پروسه، باعث نگرانی هایی در خصوص واقعی بودن برنامه ریزی های نامزدهای انتخاباتی و پیشبرد اهداف اقتصادی به عنوان دغدغه اصلی مردم و معیشت آنها شده است.
آنچه پیش روست انتخابات زودهنگام دور چهاردهم ریاست جمهوری است. درحالی که به نظر می‌رسد وضعیت و اتمسفر انتخاباتی نیرو‌های سیاسی را سرگرم راه‌اندازی کمپین‌های آنان کند؛ احتمالا نامشخص بودن سیاست‌های دولت آینده در قبال بازار‌ها و اقتصاد، تنش‌های سیاسی را به بازار‌های مالی خواهد کشاند. همچنین، در ماه‌های پیش رو تا روز‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران، رقابت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ نیز آغاز خواهد شد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد نوسانات و ناپایداری در بازار‌های مالی ایران شود، از جمله در بازار ارز و طلا. افزایش ناپایداری قیمت‌ها ممکن است تبعات منفی برای اقتصاد کلان داشته باشد و موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شود.
با توجه به این وضعیت، انتظار می‌رود که بازار‌های مالی ایران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار بگیرند. همچنین، تغییرات در فضای سیاسی آمریکا که به ایران مرتبط است، نیز ممکن است اثراتی بر بازار‌های مالی ایران داشته باشد. از آنجایی که اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود، باید منتظر دیدگاه‌ها و بیانیه‌های کاندیدا‌ها نسبت به سیاست‌های خارجی و ایران باشیم. از سوی دیگر، ممکن است انتخابات آینده در ایران تأثیراتی بر روی روند بازار‌های مالی داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش ناپایداری در قیمت‌های ارز ممکن است باعث افزایش ناپایداری در بازار‌های دلار و سکه شود، در حالی که روند رشد یا کاهش قیمت‌های مسکن و خودرو نیز به عوامل مختلفی، از جمله سیاست‌های دولت آینده و نیاز‌های بازار، بستگی دارد. با توجه به این وضعیت و فضای سیاسی ایران، به نظر می‌رسد که کلیت بازار سرمایه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری درخششی نداشته باشد، اما صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا و صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند بازده بهتری داشته باشند. در نهایت، با توجه به وضعیت فعلی و نیاز‌های اقتصادی، مدیریت بازار‌های مالی و ارزی ایران امری حیاتی است. بانک مرکزی نیز باید برنامه‌هایی داشته باشد تا در صورت لزوم، برای مدیریت نوسانات و تأثیرات منفی بازارها، اقدامات لازم را انجام دهد.
اقتصاد و انتخابات ریاست جمهوریانتخابات ریاست جمهوریشهادت رئیسی
Comments (0)
Add Comment